Gå til innhold

Intervju: Chipmusikkens dronning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være greit å linke til hjemmesiden hennes, hvor man både kan lytte på musikken og kjøpe den (i tapsløst, drm-fritt format) til en rimelig penge.

 

(Jeg liker bandcamp - du får musikken i stort sett alle formater du kan tenke deg, uten plagsom drm og mesteparten av salgssummen går til artisten).

 

En av de største utfordringene med å bruke LSDJ er at lydrepertoaret blir veldig begrenset, og mye chipmusikk høres derfor ganske likt ut. Chipzel har likevel klart å skape sin egen identitet i musikken, og hun mener begrensingene i maskinvaren hjelper henne til å bli flinkere.

Apropos dette sitatet, så anbefaler jeg folk å ta en titt på denne episoden av extra credits.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må jo si at det er litt... "søtt" at fremveksten av Chip Scenen-tilskrives Game Boy og deromkring. Jeg mener nemlig å huske at Chipmusikk var en stor del av Amiga-scenen i sin tid, og jeg husker også at det var ganske underholdende å lage en txt-fil og så ta den inn i Fast Tracker på PC. Visste liksom aldri helt hvilke lyder det kom til å bli.

 

Edit: mener også at Chipmusikk var en sjanger i musikkedelen på mange store LAN-parties før internett kom skikkelig til. På den tiden man faktisk måtte på party for å få noenlunde skapelig nedlastingshastighet.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Jeg må jo si at det er litt... "søtt" at fremveksten av Chip Scenen-tilskrives Game Boy og deromkring. Jeg mener nemlig å huske at Chipmusikk var en stor del av Amiga-scenen i sin tid, og jeg husker også at det var ganske underholdende å lage en txt-fil og så ta den inn i Fast Tracker på PC. Visste liksom aldri helt hvilke lyder det kom til å bli.

Mnja. Tracker spiller av samples, chipmusikk bruker systemets innebygde synthesizer.

 

Så, musikk laget med tracker for Amiga eller PC er egentlig ikke chiptunes. Så lenge du har tilgang på de rette samplene, så kan du få akkurat den samme lyden ut av en moderne PC som du ville fått ut av en Amiga 500. Grunnen til at du ikke helt visste hvilken lyd du ville få ut var rett og slett at forskjellige lyd-brikkesett hadde forskjellige sett med standardinstrumenter.

 

Lydbildet til chiptunes, derimot, er bestemt av synthesizer-brikken i systemet som du bruker. SNES og Mega Drive hadde veldig forskjellige lydbilder i spillene sine, og mye av det skyldes egenskapene til de forskjellige lydbrikkene.

 

Commodore 64, derimot, er en kjent tidlig plattform for chiptunes. Man kalte det bare ikke chiptunes den gangen.

Lenke til kommentar

 

Jeg må jo si at det er litt... "søtt" at fremveksten av Chip Scenen-tilskrives Game Boy og deromkring. Jeg mener nemlig å huske at Chipmusikk var en stor del av Amiga-scenen i sin tid, og jeg husker også at det var ganske underholdende å lage en txt-fil og så ta den inn i Fast Tracker på PC. Visste liksom aldri helt hvilke lyder det kom til å bli.

Mnja. Tracker spiller av samples, chipmusikk bruker systemets innebygde synthesizer.

 

Så, musikk laget med tracker for Amiga eller PC er egentlig ikke chiptunes. Så lenge du har tilgang på de rette samplene, så kan du få akkurat den samme lyden ut av en moderne PC som du ville fått ut av en Amiga 500. Grunnen til at du ikke helt visste hvilken lyd du ville få ut var rett og slett at forskjellige lyd-brikkesett hadde forskjellige sett med standardinstrumenter.

 

Lydbildet til chiptunes, derimot, er bestemt av synthesizer-brikken i systemet som du bruker. SNES og Mega Drive hadde veldig forskjellige lydbilder i spillene sine, og mye av det skyldes egenskapene til de forskjellige lydbrikkene.

 

Commodore 64, derimot, er en kjent tidlig plattform for chiptunes. Man kalte det bare ikke chiptunes den gangen.

 

 

Med tilgang på de rette samplene kan du få akkurat den samme lyden av en moderne PC som fra SNES, Mega drive og C64 også. Amiga brukte forøvrig hovedsaklig mod-filer, og i svært liten grad midi, der lydbrikkesettet har mye å si på sistnevnte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Med tilgang på de rette samplene kan du få akkurat den samme lyden av en moderne PC som fra SNES, Mega drive og C64 også.

Tja, hvis du virkelig skal gjenskape lyden, så bør du strengt tatt bruke en emulator og ikke bare samples :p

 

Nå er det vel en pågående debatt i miljøet om musikk laget med emulator (i motsetning til å være spilt på den faktiske originale hardwaren) er "ekte" chiptunes, men personlig driter jeg litt i det.

Lenke til kommentar

 

Med tilgang på de rette samplene kan du få akkurat den samme lyden av en moderne PC som fra SNES, Mega drive og C64 også.

Tja, hvis du virkelig skal gjenskape lyden, så bør du strengt tatt bruke en emulator og ikke bare samples :p

 

Nå er det vel en pågående debatt i miljøet om musikk laget med emulator (i motsetning til å være spilt på den faktiske originale hardwaren) er "ekte" chiptunes, men personlig driter jeg litt i det.

 

 

Det er ikke nødvendigvis enkelt å gjøre det med samples i alle tilfeller, men realiteten er jo uansett at med gode nok samples gjennskaper du lyden akkurat som den var.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis enkelt å gjøre det med samples i alle tilfeller, men realiteten er jo uansett at med gode nok samples gjennskaper du lyden akkurat som den var.

Hvis poenget ditt er at du kan gjenskape en lydbrikke med samples akkurat som du kan gjenskape alle andre typer instrumenter, så har du helt rett i det.

 

Poenget mitt er at chiptunes er musikk laget for (og med) en bestemt type instrumenter - nærmere bestemt synthesizerbrikker for eldre datamaskiner og spillsystemer.

 

Så, du kan godt lage chiptunes med en tracker (ved å bruke lydsampler fra din foretrukne synthesizer), men det betyr ikke at all musikk laget med en tracker er chiptunes.

Lenke til kommentar

Sutekh. Jeg vet at de brukte tracker for å lage musikken, og da brukte de som du helt korrekt sier: samples. Når vi lagde våre egne chipinstrumenter skrev vi noe i en tekst-fil og lastet det inn i trackeren, og der i oversettingen mellom en fil som egentlig ikke var en lydfil og lydfilene skjedde det av og til magisk.

 

Når jeg nå nevner trackermusikk så fikk jeg kanskje ikke det godt nok frem, men jeg kaller ikke alle mod-filer for chiptunes. Jeg husker vi var vel så imponert over hva de fikk til med noen få instrumenter og slikt. Jester var f.eks. veldig flink med dette. Chiptunes i den tiden der var sanger med lyder som lignet Commdore 64 eller lignende. Kanskje også NES. SNES og Sega 8 Master system så vel som Sega Mega Drive derimot ble ikke regnet som chiptunes. De hadde nemlig ganske sofistikere løsninger for lyd.

 

Chiptunes var altså sanger med et lydbilde (instrumenter etc) som kunne minne om c64 eller andre synthesizere. I konkurransene var ofte en av kriteriene at sangene skulle være under en viss størrelse (tror kanskje 16 kilobytes var grensen), og det var en del av demoscenen på den tiden. Her er for eksempel en samling med chiptunes fra demoscenen i 1992 eller noe.

 

 

Mitt poeng var altså at det var i disse anledningene jeg først hørte om ChipTunes. Jeg kjenner folk som var en del av demoscene, og de elsket å fortelle om greiene som ble gjort i den scenen. En del av de tingene de brukte Chiptunes til var rett og slett at enkelte andre konkurranser var det om å gjøre å lage demoer som var minst mulig i størrelse, og da ble chipmusikken en naturlig del av dette fordi at den ikke tok så stor plass som mer vanlige modules. Dette var nok før GameBoyen ble sett på som et musikkinstrument. GameBoy fantes, men såvidt jeg vet så ble den mer brukt til spilling av spill. Men, jeg kan ta feil. Jeg hengte tross alt mest med Amiga-folk, og de kunne dette med Amiga. Jeg hadde tilgang på PC selv og fikk forklart akkurat hvor dårlig den var. Jeg var en lamer da. I tillegg spilte jeg mest, så da var jeg intet mindre enn en Gamer-Lamer.

Endret av Onkel Kompost
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...