Gå til innhold

Googles modul-mobil skal starte på bare 50 dollar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Mener å huske artikler om slike konsepter tidligere også, men mener det da ikke var Google som sto bak.

 

Uansett, det er sikkert moro, og på mange måter fornuftig, men enn så lenge lar jeg dette konseptet ligge på hylla.

 

Det var Motorola som hadde det, så kjøpte Google Motorola.

Og når Google solgte Motorola, beholdt de Advanced technologies and projects delen og patenter som Motorola hadde, dette project ara. Altså modulær telefon

Lenke til kommentar

 

Mener å huske artikler om slike konsepter tidligere også, men mener det da ikke var Google som sto bak.

 

Uansett, det er sikkert moro, og på mange måter fornuftig, men enn så lenge lar jeg dette konseptet ligge på hylla.

 

Det var Motorola som hadde det, så kjøpte Google Motorola.

Og når Google solgte Motorola, beholdt de Advanced technologies and projects delen og patenter som Motorola hadde, dette project ara. Altså modulær telefon

Sneaky

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

Mener å huske artikler om slike konsepter tidligere også, men mener det da ikke var Google som sto bak.

 

Uansett, det er sikkert moro, og på mange måter fornuftig, men enn så lenge lar jeg dette konseptet ligge på hylla.

 

Det var Motorola som hadde det, så kjøpte Google Motorola.

Og når Google solgte Motorola, beholdt de Advanced technologies and projects delen og patenter som Motorola hadde, dette project ara. Altså modulær telefon

Sneaky

Men de planla ikke å selge Motorola når de kjøpte dem, de solgte Motorola fordi forholdet Mellom dem og Samsung forverret seg når de kjøpte, og derfor solgte de dem for å forbedre forholdet med Samsung.

Lenke til kommentar

 

 

 

Mener å huske artikler om slike konsepter tidligere også, men mener det da ikke var Google som sto bak.

 

Uansett, det er sikkert moro, og på mange måter fornuftig, men enn så lenge lar jeg dette konseptet ligge på hylla.

Det var Motorola som hadde det, så kjøpte Google Motorola.

Og når Google solgte Motorola, beholdt de Advanced technologies and projects delen og patenter som Motorola hadde, dette project ara. Altså modulær telefon

Sneaky

Men de planla ikke å selge Motorola når de kjøpte dem, de solgte Motorola fordi forholdet Mellom dem og Samsung forverret seg når de kjøpte, og derfor solgte de dem for å forbedre forholdet med Samsung.

 

 

That's what they want you to think O_O

 

Uansett ein spennande ide. Mykje forskjellig på utviklingsfronten hos google i det siste.

Lenke til kommentar

 

 

Eremenko forteller at de ønsker å få titusener eller hundretusener av utviklere til å lage maskinvare – i stedet for kun fem eller seks store mobilprodusenter. Det er altså ikke meningen at Google skal lage all maskinvaren selv – eller at én produsent skal lage alt.

 

Noen andre som stiller seg noe kritisk til dette? Det å få 10 ulike komponenter fra 10 ulike produsenter er en ting, men hvor vanskelig vil det ikke være å få alt dette til å fungere sammen mtp at du har 10.000 ulike komponenter, alle fra ulike produsenter.

Lenke til kommentar

 

Eremenko forteller at de ønsker å få titusener eller hundretusener av utviklere til å lage maskinvare – i stedet for kun fem eller seks store mobilprodusenter. Det er altså ikke meningen at Google skal lage all maskinvaren selv – eller at én produsent skal lage alt.

 

Noen andre som stiller seg noe kritisk til dette? Det å få 10 ulike komponenter fra 10 ulike produsenter er en ting, men hvor vanskelig vil det ikke være å få alt dette til å fungere sammen mtp at du har 10.000 ulike komponenter, alle fra ulike produsenter.

 

 

Step.1 Møte

Step.2 Sett standard

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Eremenko forteller at de ønsker å få titusener eller hundretusener av utviklere til å lage maskinvare – i stedet for kun fem eller seks store mobilprodusenter. Det er altså ikke meningen at Google skal lage all maskinvaren selv – eller at én produsent skal lage alt.

 

Noen andre som stiller seg noe kritisk til dette? Det å få 10 ulike komponenter fra 10 ulike produsenter er en ting, men hvor vanskelig vil det ikke være å få alt dette til å fungere sammen mtp at du har 10.000 ulike komponenter, alle fra ulike produsenter.

 

 

Det er i prinsippet det samme som å bygge en PC selv, så jeg ser ingen grunn til noen særlig skepsis til konseptet sånn sett. Selvsagt tar det tid før standardene kommer på plass, og kompatibilitet har blitt sikret, men sånn er det met alt som har en interface mot hverandre.

 

Å bytte ut kamera på en slik telefon ser jeg for meg som en stor bonus. Man bare klikker på linse av ønsket kaliber når man skal ta bilder, og klikker på et mindre kamera når man skal ha mobilen i lomma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mener å huske artikler om slike konsepter tidligere også, men mener det da ikke var Google som sto bak.

 

Uansett, det er sikkert moro, og på mange måter fornuftig, men enn så lenge lar jeg dette konseptet ligge på hylla.

 

Det var Motorola som hadde det, så kjøpte Google Motorola.

Og når Google solgte Motorola, beholdt de Advanced technologies and projects delen og patenter som Motorola hadde, dette project ara. Altså modulær telefon

Kickstarter prosjektet PhoneBloks var vel før Motorola begynte med det.

https://phonebloks.com/en/goals

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

Mener å huske artikler om slike konsepter tidligere også, men mener det da ikke var Google som sto bak.

 

Uansett, det er sikkert moro, og på mange måter fornuftig, men enn så lenge lar jeg dette konseptet ligge på hylla.

 

Det var Motorola som hadde det, så kjøpte Google Motorola.

Og når Google solgte Motorola, beholdt de Advanced technologies and projects delen og patenter som Motorola hadde, dette project ara. Altså modulær telefon

Kickstarter prosjektet PhoneBloks var vel før Motorola begynte med det.

https://phonebloks.com/en/goals

faktisk ikke, ja Phoneblocks var før Motorola kom ut med det , men de jobbet med det før Phoneblocks kom ut. og det er ikke bare Motorola som har sagt det, Google har også bekreftet det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Er det sånn at jeg kan få er fullspekket telefon til 3k da? Hadde vært kult å se om man kunne få bedre farge/bilde skjermer eller skjermer som tåler mer, mtp Glass type, touch type osv :D

 

man vet ikke hvor mye de forsjellige delene ol. kommer til å koste enda.

 

men hvis man ikke tenker på utseende eller størrelsen kommer man til å kunne lage en bedre mobil en det som de fleste topp modeller er. grunnen er at man da kan ta forskjellige deler fra forskjellige selskaper som er gode på forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Wow, det var jo en langt slankere utgave enn de modulbaserte prototypene man har sett før.

Det vil ihvertfall spare miljøet om dette en gang blir vanlig. Da kan man oppgradere og bytte

ut defekte komponenter uten å måtte skrote hele innrettingen.

 

Elektronikk er jo modulbasert i utgangspunktet. Bare å se på et litt større koblingsskjema.

Ulike kretser tar seg av ulike funksjoner. Elektronikk er allerede moduler bygget opp av moduler,

bygget opp av moduler etc etc. Helt fra kretskort til ned på nanonivå i silikonbrikkene.

 

Selv de simpleste elektronikkprosjekter har en strømreguleringsmodul, en regulatormodul,

en indikatormodul. etc etc. Det er bare det at alt er loddet til samme kort og pakket inn i samme boks

som gjør at man glemmer hvor modulbasert det egentlig er.

Lenke til kommentar

Mener å huske artikler om slike konsepter tidligere også, men mener det da ikke var Google som sto bak.

 

Uansett, det er sikkert moro, og på mange måter fornuftig, men enn så lenge lar jeg dette konseptet ligge på hylla.

 

Tenker du på prosjektet phonebloks? I såfall: De samarbeider med Google ;)
Lenke til kommentar

Noen andre som stiller seg noe kritisk til dette? Det å få 10 ulike komponenter fra 10 ulike produsenter er en ting, men hvor vanskelig vil det ikke være å få alt dette til å fungere sammen mtp at du har 10.000 ulike komponenter, alle fra ulike produsenter.[/font][/color]

 

Det kalles standardisering. Jeg kan få tak i mer enn 10.000 ulike komponenter til PCen min, fra vidt forskjellige produsenter. Så lenge de følger samme standard så passer de sammen, både elektrisk og fysisk.

 

Har du en PC så er den allerede høyst modulær. Bare å sette inn nye komponenter. Litt mer knot på en laptop, men fortsatt fint mulig å sette inn ny og helt annen skjerm etc om man er litt fingernem. Alle delene der inne er koblet sammen med standardiserte forbindelser.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...