Gå til innhold

Sony Xperia Z2 tåler mer vann enn Samsung Galaxy S5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei har du sett, Espen har lest kommentarfeltene ;)

 

Sony sier:

"With the waterproof Xperia Z2, you can take pictures with the best camera phone while swimming in freshwater for up to 30 minutes. You can even dive up to 1.5 m with it. Just remember that all the covers for the micro USB port, the micro SIM slot and the memory card slot must be firmly closed.

 

In compliance with IP55 and IP58, the Xperia is protected against the ingress of dust and is waterproof. Provided that all ports and covers are firmly closed, the phone is (i) protected against low pressure jets of water from all practicable directions in compliance with IP55; and/or (ii) can be kept under 1.5 m of freshwater for up to 30 minutes in compliance with IP58. The phone is not designed to float or work submerged underwater outside the IP55 or IP58 classification range. This may lead to your warranty being void."

 

 

Samsung sier telefonen er sprutsikker. Det er åpenbart at Sonyene både tåler mer vann og er nok mer villige til å erstatte på garanti. De oppfordrer jo til undervannsbilder, faktisk var det et argument for fysisk kameraknapp på Z1.

Interessant at Samsung plutselig har endt ett hakk eller tre ned på stigen fra lille Sony.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Z2 så allerede ut som en mye bedre lansering enn S5, dermed er vel dette siste spikeren i kista til S5 salget om man ikke har helt spesielle grunner til å foretrekke Samsung.

 

Enig i det, men så har vi Samsung fanboys da. De er jo ofte enda mer ihuga enn iPhone elskere. De vil nok uansett kjøpe seg en S5 tror jeg, til tross for at alt tilsier at Xperiaen er en bedre telefon.

Lenke til kommentar

 

Z2 så allerede ut som en mye bedre lansering enn S5, dermed er vel dette siste spikeren i kista til S5 salget om man ikke har helt spesielle grunner til å foretrekke Samsung.

Enig i det, men så har vi Samsung fanboys da. De er jo ofte enda mer ihuga enn iPhone elskere. De vil nok uansett kjøpe seg en S5 tror jeg, til tross for at alt tilsier at Xperiaen er en bedre telefon.

 

 

En vesentlig forskjell her er jo også at en som liker Apple, iPhone og / eller iOS har jo ikke mye valg ettersom det å velge noe annet også vil bety valg av en helt annen plattform som kan vise seg å være veldig upraktisk av flere forskjellige grunner.

 

I og med at Samsung Galaxy S5 og Sony Xperia Z2 begge kjører på samme plattform og har samme operativsystem så burde det ikke være utrolig mye som tilsier at Galaxy S5 blir et er mer logisk valg enn Xperia Z2 denne runden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå kan du jo byttet batteri på samsung, ikke på sony.

Hvorfor er du nødt til å bytte batteri? Pleier du å ha problemer med batteriet på samsung?

Det er ikke noe problem med Sony sine ihvertfall.

 

 

Jeg skjønner at ikke alle vekter det like høyt, men det er da helt selvfølgelig hva som er nytteverdien av batteribytte-mulighet?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet for mange her i landet er at ingen av disse tåler saltvann. Jeg ferdes mye på sjøen og bruker telefonen aktivt med sjø på fingre og i sjøsprøyt. Skulle noe skje der vil ingen garanti gjelde..

Jeg glemte å lese det med liten tekst og hadde min Xperia Z i masse salvann i sommer, både i inn og utland. Det fungerte helt fint, men er smart å spyle av den i ferskvann da. Det var noen lokalboere på Kreta som fikk store øyne da jeg spylte mobiltelefonen. Fra noen som sto der med featurephones må det ha virket veldig fjernt...

 

Hva er Z2 bedre på enn S5?

Fordel Z2:

* kommer på markedet ca en måneds tid før S5

* har en IPS-skjerm som har kjipere kontrast (sort blir ikke like sort som på AMOLED), MEN den har den beste fargegjengivelsen på noen mobil omtrent noensinne sies det, som er det som teller mest for meg. IPS-panel betyr også gode innsynsvinkler.

* Er bygd av glass og aluminium istedet for Samsungs favoritt-materiale plast. Ikke bare plast, men Samsung har hatt en unik evne til å få mobilen til å føles billig. Har ikke hatt S5 i handa enda (naturligvis), men den ser ikke så premium ut på bilder. I brun ser baksiden ut som et plaster...

* 3GB internminne for kjøring av apps, S5 har 2GB. Begge leveres med 16 eller 32 GB lagring internt +minnekort.

* Kameraet har flere megapixler enn S5 og er basert på en brikke fra Sonys digitalkamera. Man skal ikke henge seg opp i megapixler, men brikken til Sony er fysisk større, som er en fordel. Begge gjør 120fps video og 4K videoopptak.

* Er "mer vanntett" enn Sony. Samsung sier S5 er sprutsikker og gir den IP67 rating. Sony sier den er vanntett og gir deg en kameraknapp så du skal lettere kunne filme/ta bilder under vann (og oppfordrer til at du gjør det!). Ellers IP67 vs IP58 som nevnt i artikkelen vi kommenterer.

* VIKTIGST: Batteriet i Z2 er 3200mAh, S5 har 2800mAh. Stamina-funksjonen til Sony fungerer også veldig bra til å ytterligere bevare batteriet.

 

 

Fordel S5:

* Fingeravtrykkleser er jo kult, men krever at du bruker to hender for å låse opp telefonen som er ganske upraktisk.

* Litt høyere klokket CPU. Det er samme SOC i dem (Snapdragon 801), men Samsung er på 2,5. Z2 på 2,3. Begge er lynraske, men Samsungen kommer til å score høyere i tester (veldig mye høyere om de jukser som de pleier).

* Pulssensor for den som liker denslags.

* Bedre kontrast på AMOLED, men se opp for lavere fysisk oppløsning på skjermen pga pentile, og oversaturerte farger.

 

 

 

 

Z2 så allerede ut som en mye bedre lansering enn S5, dermed er vel dette siste spikeren i kista til S5 salget om man ikke har helt spesielle grunner til å foretrekke Samsung.

Enig i det, men så har vi Samsung fanboys da. De er jo ofte enda mer ihuga enn iPhone elskere. De vil nok uansett kjøpe seg en S5 tror jeg, til tross for at alt tilsier at Xperiaen er en bedre telefon.

 

 

En vesentlig forskjell her er jo også at en som liker Apple, iPhone og / eller iOS har jo ikke mye valg ettersom det å velge noe annet også vil bety valg av en helt annen plattform som kan vise seg å være veldig upraktisk av flere forskjellige grunner.

 

I og med at Samsung Galaxy S5 og Sony Xperia Z2 begge kjører på samme plattform og har samme operativsystem så burde det ikke være utrolig mye som tilsier at Galaxy S5 blir et er mer logisk valg enn Xperia Z2 denne runden.

 

Navnet alene kanskje, samt en massiv reklamekampanje fra Samsung. Jeg antar Samsung kommer til å bruke flere ganger mer penger enn Sony på å pushe S5.

Lenke til kommentar

 

 

 

Z2 så allerede ut som en mye bedre lansering enn S5, dermed er vel dette siste spikeren i kista til S5 salget om man ikke har helt spesielle grunner til å foretrekke Samsung.

Enig i det, men så har vi Samsung fanboys da. De er jo ofte enda mer ihuga enn iPhone elskere. De vil nok uansett kjøpe seg en S5 tror jeg, til tross for at alt tilsier at Xperiaen er en bedre telefon.

En vesentlig forskjell her er jo også at en som liker Apple, iPhone og / eller iOS har jo ikke mye valg ettersom det å velge noe annet også vil bety valg av en helt annen plattform som kan vise seg å være veldig upraktisk av flere forskjellige grunner.

 

I og med at Samsung Galaxy S5 og Sony Xperia Z2 begge kjører på samme plattform og har samme operativsystem så burde det ikke være utrolig mye som tilsier at Galaxy S5 blir et er mer logisk valg enn Xperia Z2 denne runden.

Jo faktisk, det er de som foretrekker Samsung sin android bedre enn de andre, jeg personlig hater oppsettet til samsung, så jeg ville ikke valgt samsung om den hadde vært bedre i det tilfellet. Android telefoner har ofte sine egene greier som gjør dem annerledes. De er ikke like, til tross for samme type OS. Kilde. Man trenger ikke være fanboy for å ha preferanser vettu.

Lenke til kommentar

Sony driver med falsk markedsføring når de hevder at Z2 er i henhold til IPx8 rating. IP rating er spesifisert i IEC 60529 standarden, andresiffer 7 betyr at produktet er spesifisert for midlertidig neddykking, andresiffer 8 betyr kontinuerlig neddykking. IPx8 brukes om produkter som er fullstendig vanntette (altså betraktelig bedre enn IPx7) og hvor produsent oppgir dybden. Jeg har aldri tidligere sett noe produkt tidligere som er oppgitt til IPx8 som bare er marginalt bedre enn IPx7. Men der de virkelig bommer er når det står at Z2 oppfyller IPx8 men bare tåler 30 min på 1.5m. IPx8 betyr vantett ved kontinuerlig neddykking og da har det ingen betydning om producktet er neddykket i 30 min eller et år, det skal være vanntett.

 

En annen ting jeg lurer på er hvordan det er mulig å lage et produkt som er IP58, hvis andresiffer som beskriver vanntetthet er 8 må produktet nødvendigvis være fullstedig støvtett slik at at førstesiffer skal være 6. Førstesiffer 5 betyr at litt støv kan trenge inn, men ikke påvirke operasjonen. Har aldri sett at IP58 har vært brukt av noen andre enn Sony

 

Under er tekst jeg har hentet fra Sony sine sider om Z2.

 

**** In compliance with IP55 and IP58 standards, the Xperia™ Z2 is protected against the ingress of dust and water. Provided that all ports and covers are firmly closed, the phone is (i) protected against low pressure jets of water from all practicable directions in compliance with IP55; and/or (ii) can be kept under 1.5 metres of fresh water for up to 30 minutes in compliance with IP58. The phone is not designed to float or work submerged underwater outside the IP55 or IP58 classification range. This may lead to your warranty being void.

 

IEC 60529 standarden:

 

http://file.yizimg.com/313680/2008091706515095.pdf

Endret av Scuirus
Lenke til kommentar

 

 

 

Nå kan du jo byttet batteri på samsung, ikke på sony.

Hvorfor er du nødt til å bytte batteri? Pleier du å ha problemer med batteriet på samsung?

Det er ikke noe problem med Sony sine ihvertfall.

Ikke? Har nylig hat en sony xperia z. Døde etter et år.

Da får du ny telefon

Lenke til kommentar

Sony driver med falsk markedsføring når de hevder at Z2 er i henhold til IPx8 rating. IP rating er spesifisert i IEC 60529 standarden, andresiffer 7 betyr at produktet er spesifisert for midlertidig neddykking, andresiffer 8 betyr kontinuerlig neddykking. IPx8 brukes om produkter som er fullstendig vanntette (altså betraktelig bedre enn IPx7) og hvor produsent oppgir dybden. Jeg har aldri tidligere sett noe produkt tidligere som er oppgitt til IPx8 som bare er marginalt bedre enn IPx7. Men der de virkelig bommer er når det står at Z2 oppfyller IPx8 men bare tåler 30 min på 1.5m. IPx8 betyr vantett ved kontinuerlig neddykking og da har det ingen betydning om producktet er neddykket i 30 min eller et år, det skal være vanntett.

 

En annen ting jeg lurer på er hvordan det er mulig å lage et produkt som er IP58, hvis andresiffer som beskriver vanntetthet er 8 må produktet nødvendigvis være fullstedig støvtett slik at at førstesiffer skal være 6. Førstesiffer 5 betyr at litt støv kan trenge inn, men ikke påvirke operasjonen. Har aldri sett at IP58 har vært brukt av noen andre enn Sony

 

Under er tekst jeg har hentet fra Sony sine sider om Z2.

 

**** In compliance with IP55 and IP58 standards, the Xperia™ Z2 is protected against the ingress of dust and water. Provided that all ports and covers are firmly closed, the phone is (i) protected against low pressure jets of water from all practicable directions in compliance with IP55; and/or (ii) can be kept under 1.5 metres of fresh water for up to 30 minutes in compliance with IP58. The phone is not designed to float or work submerged underwater outside the IP55 or IP58 classification range. This may lead to your warranty being void.

 

IEC 60529 standarden:

 

http://file.yizimg.com/313680/2008091706515095.pdf

 

 

Fra dokumentet du selv henviste til:

 

8

Protected against the effects of continous immersion in water

 

Ingress of water in quantities causing harmful effects shall not be possible when the enclosure is continously immersed in water under conditions which shall be agreed between manufacturer and user but which are more severe than for numeral 7.

 

 

Så, tåler mer vann enn IPx7, og etter avtale mellom bruker og produsent. Avtalen fra Sony er 1,5 meter, i 30 min. IPx7 sier minst 1m, 30 min. Så Z2 yter mer enn IPx7, dermed er IPx8 korrekt.

Lenke til kommentar

Kan ikke uttale meg om z2 og hvor vanntett den er, men jeg regner med den er på samme nivå som z1. Jeg har hatt en z1 compact. Den er vanntett. Var badeland med den og skulle hoppe fra 5meteren samtidig som jeg skulle ta en snapchat for å imponere. Dessverre glemte jeg av i yrheten at de er noen år siden sist jeg hoppet i vannet og mistet telefonen da jeg traff bassenget. Den sank til 5m dybde. Der lå den i borimot 10minutter før en fyr var så snill å hente den opp. Helt fin var den. Brukte den resten av dagen til å filme ungene både over og under vann.

 

Helt konge de sony mobilene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...