Gå til innhold

Fanget unikt øyeblikk på film


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med alt det gråværet som har vært her nede på Sørlandet de siste 3 månedene så tipper jeg at man skal være glad man ser litt i det hele tatt av det som er over skylaget.

-

Men det å se noe slik som på bilde uten hjelpemidler går ikke_ derpå dårlig med det blotte øye

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å se saturn mot en kamuflasjebakgrunn, eller som her rett ved siden av "kamuflasjen". Når den ikke forstyrres av omgivelsene er den veldig lett å se. Saturn har en tilsynelatende lysstyrke (M) som varierer mellom -0,5 og 1,5. Dvs. 100 - 600 ganger mer lyssterk enn de svakeste stjernene man kan skimte med det blotte øye. Øyet kan se helt ned til M=6,5 (Det er en logaritmisk skala der hvert hele trinn er 2,5 ganger forskjell i lysstyrke).

 

Ringene er vanskelig å skimte med det blotte øye, selv om det er mulig hvis man har svært godt syn, 20/10 eller bedre. Her er en sammenligning mellom planetenes tilsynelatende størrelse (som varierer pga varierende avstand) og bokstaven E på 8. linje på en standard synstest. Har man 20/10 syn kan man lese 9. linje på synstesten, altså med halvparten så store bokstaver. Merk at testen ikke er helt representabel for stjerner ettersom synet fungerer annerledes når det er lys (Saturn) mot mørk bakgrunn, enn med mørk (bokstav) mot lys bakgrunn. Det er litt lettere å se lyst mot mørk bakgrunn enn omvendt. Det gjør at folk med veldig godt syn kan se Saturn med ringer som en oval.

 

512px-Comparison_angular_diameter_solar_

 

Test selv: Har du en LED power-indikator på skjermen din som er 1 mm i diameter, se om du kan se den fra 10 meters avstand. Det tilsvarer å se på Saturn. Er indikatoren 2 mm i diameter, øk avstanden til 20 meter. Om du får testet dette i et mørkt rom gir det mest realistiske forhold.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Om saturn er alltid så liten som filmen over, så ville hvertfall jeg ha hatt problemer med å se den med det blotte øye.. :p

Tror Saturn er like stor hele tiden, jeg. :-P

 

Man kan tydelig se Saturn som en "klar stjerne". Litt vanskeligere å se ringene uten forstørrende hjelpemidler, da. ;)

 

neida. den er større om den er nærmere jorden. Ikke fysisk selvsagt, men for 'det blotte øyet'.

Lenke til kommentar

Hehe, nå har jeg tilfeldigvis akkurat 10 meter fra skjermen som står ved den ene ytterveggen til ytterveggen på motsatt ende av huset og en langsgående korridor. Men det er ingenting i veien for å ta turen ut i hagen eller over veien for å få nok avstand, hvis det passer med innsyn i vinduet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt om det før, men hvis jeg skal prøve så vil jeg latt goto-teleskopet følge venus fra før soloppgang til dagslys og kikket i både okkualaret og rødpunktsiktet. Hvis du skal fotografere så kan du prøve å fjerne den blå kanalen, himmelfargen, i etterbehandlingen og konvertert til sort-hvitt. Hvis du har et IR-konvertert kamera så gir nok det ennå bedre kontrast. Men takk for tips, nå fikk jeg noe å teste ut. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...