Gå til innhold

Venom GT er verdens raskeste bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne er vel strengt tatt ikke masseprodusert. De har lagd 11 hittil;

 

Even if the Venom had run in both directions, Hennessey says it couldn't have qualified for a Guinness record. "For whatever reason, Guinness made a decision that to qualify [for a production car world record], you have to build 30 units," John told us. "We're only making 29 Venom GTs. To date we've built and delivered 11."

 

Med andre ord er dette ikke mye mer enn en glorifisert kitcar. Motor fra Chevrolet og karosseri fra Lotus.

Endret av ahpadt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Næh. Fra Car and Driver:

The little problem about Hennessey's claimed world record is that it wasn't conducted in the same manner as Bugatti's certified Guinness run. Hennessey admitted to Jalopnik that NASA wouldn't let him run the car in opposite directions Guinness requires an average of two runs to account for wind changes but the result would have been pretty much the same.

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Næh. Fra Car and Driver:

The little problem about Hennessey's claimed world record is that it wasn't conducted in the same manner as Bugatti's certified Guinness run. Hennessey admitted to Jalopnik that NASA wouldn't let him run the car in opposite directions Guinness requires an average of two runs to account for wind changes but the result would have been pretty much the same.

 

Nå er jo "pretty much the same" ganske stor forskjell når rekorden er slått med så knapp margin.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha, fy faen - de klarte én kilometer mer enn Bugatti, men disse to bilene kan ikke en gang sammenlignes.

 

Bugatti er en luksusbil med høy komfort og har utstyr få kan toppe. Bilen veier jo 1900 kilo og den er ikke like aerodynamisk som andre superbiler er.

 

Denne bilen veier 1244 kilo, lav komfort og ingen luksus med tanke på interiør og utstyr. Den er designet bare for én ting, og det er fart.

 

Sorry, Veyron er og fortsatt forblir den raskeste bilen i mine øyne.

Lenke til kommentar

Haha, fy faen - de klarte én kilometer mer enn Bugatti, men disse to bilene kan ikke en gang sammenlignes.

 

Bugatti er en luksusbil med høy komfort og har utstyr få kan toppe. Bilen veier jo 1900 kilo og den er ikke like aerodynamisk som andre superbiler er.

 

Denne bilen veier 1244 kilo, lav komfort og ingen luksus med tanke på interiør og utstyr. Den er designet bare for én ting, og det er fart.

 

Sorry, Veyron er og fortsatt forblir den raskeste bilen i mine øyne.

 

Vekt spiller i prinsippet ikke inn på toppfart.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Haha, fy faen - de klarte én kilometer mer enn Bugatti, men disse to bilene kan ikke en gang sammenlignes.

 

Bugatti er en luksusbil med høy komfort og har utstyr få kan toppe. Bilen veier jo 1900 kilo og den er ikke like aerodynamisk som andre superbiler er.

 

Denne bilen veier 1244 kilo, lav komfort og ingen luksus med tanke på interiør og utstyr. Den er designet bare for én ting, og det er fart.

 

Sorry, Veyron er og fortsatt forblir den raskeste bilen i mine øyne.

Vekt spiller i prinsippet ikke inn på toppfart.

 

AtW

Prinsippet blir mer synlig dersom bilen hypotetisk veide 1 milliard tonn.

Lenke til kommentar

 

 

Haha, fy faen - de klarte én kilometer mer enn Bugatti, men disse to bilene kan ikke en gang sammenlignes.

 

Bugatti er en luksusbil med høy komfort og har utstyr få kan toppe. Bilen veier jo 1900 kilo og den er ikke like aerodynamisk som andre superbiler er.

 

Denne bilen veier 1244 kilo, lav komfort og ingen luksus med tanke på interiør og utstyr. Den er designet bare for én ting, og det er fart.

 

Sorry, Veyron er og fortsatt forblir den raskeste bilen i mine øyne.

Vekt spiller i prinsippet ikke inn på toppfart.

 

AtW

Prinsippet blir mer synlig dersom bilen hypotetisk veide 1 milliard tonn.

 

 

Du synes? Ok, bilen veier 1 milliard tonn, og er på en vei som er en milliard lysår lang, hvordan spiller vekten inn for toppfarten (forutsatt nok drivstoff)

 

AtW

Lenke til kommentar

Denne er vel strengt tatt ikke masseprodusert. De har lagd 11 hittil;

 

Even if the Venom had run in both directions, Hennessey says it couldn't have qualified for a Guinness record. "For whatever reason, Guinness made a decision that to qualify [for a production car world record], you have to build 30 units," John told us. "We're only making 29 Venom GTs. To date we've built and delivered 11."

Med andre ord er dette ikke mye mer enn en glorifisert kitcar. Motor fra Chevrolet og karosseri fra Lotus.

"motor fra chevrolet og karosseri fra lotus"

Fantastisk! Åsså har de bare klasset dette sammen ?

Glorifisert ? Herre... De har bygd 11, og det er ikke en "kitcar", hvis det har noen som helst verdi å vite.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Haha, fy faen - de klarte én kilometer mer enn Bugatti, men disse to bilene kan ikke en gang sammenlignes.

 

Bugatti er en luksusbil med høy komfort og har utstyr få kan toppe. Bilen veier jo 1900 kilo og den er ikke like aerodynamisk som andre superbiler er.

 

Denne bilen veier 1244 kilo, lav komfort og ingen luksus med tanke på interiør og utstyr. Den er designet bare for én ting, og det er fart.

 

Sorry, Veyron er og fortsatt forblir den raskeste bilen i mine øyne.

Vekt spiller i prinsippet ikke inn på toppfart.

 

AtW

Prinsippet blir mer synlig dersom bilen hypotetisk veide 1 milliard tonn.

Du synes? Ok, bilen veier 1 milliard tonn, og er på en vei som er en milliard lysår lang, hvordan spiller vekten inn for toppfarten (forutsatt nok drivstoff)

 

AtW

Mitt innlegg prøvde å synliggjøre det faktum at ingen veier er lange nok. Mindre vekt og mer effekt gir muligheter for kraftigere akselerasjon, noe som i seg selv er en adspredelse. Men også helt naudsynt for å oppnå toppfart på normale veier. Mekanikk teori interesserer meg ikke.

Lenke til kommentar

Mitt innlegg prøvde å synliggjøre det faktum at ingen veier er lange nok. Mindre vekt og mer effekt gir muligheter for kraftigere akselerasjon, noe som i seg selv er en adspredelse. Men også helt naudsynt for å oppnå toppfart på normale veier. Mekanikk teori interesserer meg ikke.

 

 

Vi snakket om rekordforsøket som artikkelen omhandler her, ikke adspredelse og normale veier. Så la oss ta for oss rekordforsøket,

 

Bilen akselererte i 40 sekund for å nå farten, uten noe som helst luftmotstand måtte den ha akselerert i 9.8 sekund, dvs at hele 75% av utviklet energi går til å overvinne luftmotstand, en bil med Veyronens vekt og samme effekt ville brukt 15 sekund på det samme. Om man antar bilen hadde akkurat nok rullebane og går 5 sekund før bilen i videoen bremser ned, så har den 2 miles lavere topphastighet enn ved full spiker, dvs nesten neglisjerbart, evt tilsvarer det en rullebane som er kun 600 meter lengre. Mao har det lite å si i praksis for topphastighetsrekorder der man har god plass (noe jeg antar man har om man oppriktig forsøker å sette verdensrekord)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det var et interessant innlegg. Siden jeg sjelden stikker hodet ut vinduet i høy fart, kommer det

alltid som et sjokk at luftmotstand har så mye å si, selv om jeg "burde" vite det.

Men jeg kjører ikke sykkel, og hverdagen virker jo ikke sånn for oss mennesker,

når vi jogger eller beveger oss.

 

Polly Motorsport Pål Arvid Blytt klarte jo også "kun" 407 km/t, selv med 1400 hk,

og omtrent ubegrenset plass (Papenburg-banen).

 

Man kan jo tenke seg at Polly ikke har særlig lav luftmotstand eller vekt i sin 1987 TransAm.

Hyggelig mann forresten, han har også assistert meg med min egen bil.

 

For mannen i gata er det nok kjappere gevinst å få mer effekt, enn å satse på å bygge store deler av farkosten i eksotiske materialer for å spare noen kilo, eller bruke vindtunnel.

Og da snakker vi om større endringer enn å tape vinduer og dører, installere karbon panser/skjermer

og å hive ut reservehjul og seter.

 

Venom GT ser ihvertfall ut som et hyggelig framkomstmiddel, synd man må tjene gress for å kjøpe en.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...