Gå til innhold

GOG introduserer regionbasert prising


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er tydeligvis en av få vanntette måter å drive prisdiskriminering på, og da kaster man seg over den som gribber. For øvrig en ganske pinlig affære for GOG. De mister mye "snill gutt"-kred hos meg, og jeg kjøper ikke begrunnelsen. Dersom de hadde vært tilstrekkelig prinsippfaste, hadde de bare distribuert nye spill fra spiselige aktører.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Flat pris på verdensbasis er da alt annet enn "Fair Price". At vi betaler i Euro fremfor Dollar på Steam (ca 30% høyere pris?) er ingenting i forhold til forskjellen i lønnsnivået i Norge ift. USA. Den dagen servitører i Norge for 7$ i timen (evt. bare tips) kan vi klage på at vi må betale mer for spill enn de må i statene.

 

Det samme gjelder forøvrig for land som Australia og New Zealand også, hvor det klages mye, på nett, over hvor mye dyrere software er enn i statene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Skuffende av GOG. Bør være saftige de spillene de får tilgang på nå. Hvis det "bare" er Divinity Original Sin, Age of Wonders 3, Risen 1 & 2 og Witcher 3, så er det en meget dårlig deal av GOG, som vil skade dem mer enn det vil gagne dem. Utrolig skuffende om i alle fall de to første spillene er pådriver for dette også.

Lenke til kommentar

 

Flat pris på verdensbasis er da alt annet enn "Fair Price". At vi betaler i Euro fremfor Dollar på Steam (ca 30% høyere pris?) er ingenting i forhold til forskjellen i lønnsnivået i Norge ift. USA. Den dagen servitører i Norge for 7$ i timen (evt. bare tips) kan vi klage på at vi må betale mer for spill enn de må i statene.

Dette er ikke et argument som holder vann. For det første inkluderer EU en rekke land hvor innbyggerne har langt lavere betalingsevne enn amerikanerne. For det andre er det ikke slik at gjennomsnittlig betalingsevne sier noe om hvor god betalingsevne den enkelte i et land har. Noe som er "billig" for deg kan være "dyrt" for meg. Og sist ? hvorfor skal det i det hele tatt være et mål at folk som eventuelt har mer skal betale mer for samme vare eller tjeneste? Burde da Røkke betale 1000 kroner for en kilo Beate-poteter?

Poenget mitt er at vi i Norge er de siste som burde klage over urettferdige priser på bla. Steam (og nå også GOG ser det ut til). Det du nevner med Røkke blir i overkant flåsete, da høyinntektsgrupper skattes mer innad i landet, for blant annet å utjevne forskjeller (i alle fall her i Norge).

 

Dog enig om at en del europeiske land kommer dårlig ut, type øst-Europa, men billig for meg dyrt for deg funker ikke. Det som er billig for meg ER også billig for deg, når vi snakker generell befolkning og prissetting på landsbasis.

Lenke til kommentar

 

Flat pris på verdensbasis er da alt annet enn "Fair Price". At vi betaler i Euro fremfor Dollar på Steam (ca 30% høyere pris?) er ingenting i forhold til forskjellen i lønnsnivået i Norge ift. USA. Den dagen servitører i Norge for 7$ i timen (evt. bare tips) kan vi klage på at vi må betale mer for spill enn de må i statene.

Dette er ikke et argument som holder vann. For det første inkluderer EU en rekke land hvor innbyggerne har langt lavere betalingsevne enn amerikanerne. For det andre er det ikke slik at gjennomsnittlig betalingsevne sier noe om hvor god betalingsevne den enkelte i et land har. Noe som er "billig" for deg kan være "dyrt" for meg. Og sist – hvorfor skal det i det hele tatt være et mål at folk som eventuelt har mer skal betale mer for samme vare eller tjeneste? Burde da Røkke betale 1000 kroner for en kilo Beate-poteter?

 

 

Dette er selvsagt riktig. I tillegg må man se på prissetternes begrunnelse for denne typen prising. Det er vel ingen som oppriktig tror at det er internasjonal fordelingspolitikk de forsøker seg på?

Lenke til kommentar

 

Poenget mitt er at vi i Norge er de siste som burde klage over urettferdige priser på bla. Steam (og nå også GOG ser det ut til).

 

Problemet er jo ikke at man ikke har råd til det her i Norge. Hovedproblemet er at det er prinsipielt forkastelig å belønne i overkant griske prissettere med flere av pengene mine bare fordi de har funnet en ny og sleip måte å tjene mer penger på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dog enig om at en del europeiske land kommer dårlig ut, type øst-Europa, men billig for meg dyrt for deg funker ikke. Det som er billig for meg ER også billig for deg, når vi snakker generell befolkning og prissetting på landsbasis.

Mitt poeng er at vi ikke bør gjøre nettopp det. Fordi det er store forskjeller mellom folks økonomi, også i Norge, uansett hvordan man snur og vender på det.

 

Jeg synes også det er viktig å understreke at når en vare selges dyrere i en norsk butikk enn en svensk butikk, er det fordi den norske butikken etter alt å dømme har høyere utgifter. Men når en internasjonal aktør som ikke opplever høyere kostnader med å selge noe til en nordmann likevel tar seg bedre betalt for det, er det fordi de vil ha mer penger. At utgivere som også opererer med butikkdistribusjon i Norge ønsker høyere pris på digital distribusjon for nordmenn er én ting, men det betyr ikke i seg selv at det er riktig for GOG å følge etter. Nå har de åpnet en dør det blir veldig vanskelig å lukke igjen.

Endret av Joachim_F
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det som irriterar meg mest er at dei begrunnar det med å ha tilgang på spel på lanseringsdatoen. Er klar over at dei prøver å bli ein meir generell plattform som skal tilby helt ferske AAA-titlar, men det er jo på ingen måte det som har gjort gog populært. Trur dette er starten på slutten for gog rett og slett, dei vil ikkje kunne hamle opp med Steam viss det er målet.

Lenke til kommentar

Når jeg sjekket ut Everquest Next Landmark kostet den mellomste pakken 59 dollar, når man gikk videre føyk plutselig prsen opp til 420kr. Noe som er 10 euro mer, når jeg spurte om det så fikk jeg svar om at det var "kanskje" moms, men når jeg sjekket pakken til 100 dollar var den forstsatt 600kr.

 

Det viser jo at de har pyntet litt på prisen til den mellomste pakken.

Lenke til kommentar

Når jeg sjekket ut Everquest Next Landmark kostet den mellomste pakken 59 dollar, når man gikk videre føyk plutselig prsen opp til 420kr. Noe som er 10 euro mer, når jeg spurte om det så fikk jeg svar om at det var "kanskje" moms, men når jeg sjekket pakken til 100 dollar var den forstsatt 600kr.

 

Det viser jo at de har pyntet litt på prisen til den mellomste pakken.

 

jeg sente dem dette bilde, får håpe jeg får svar pic.twitter.com/PgSIFnMGc8

Lenke til kommentar

 

Dog enig om at en del europeiske land kommer dårlig ut, type øst-Europa, men billig for meg dyrt for deg funker ikke. Det som er billig for meg ER også billig for deg, når vi snakker generell befolkning og prissetting på landsbasis.

Mitt poeng er at vi ikke bør gjøre nettopp det. Fordi det er store forskjeller mellom folks økonomi, også i Norge, uansett hvordan man snur og vender på det.

 

Jeg synes også det er viktig å understreke at når en vare selges dyrere i en norsk butikk enn en svensk butikk, er det fordi den norske butikken etter alt å dømme har høyere utgifter. Men når en internasjonal aktør som ikke opplever høyere kostnader med å selge noe til en nordmann likevel tar seg bedre betalt for det, er det fordi de vil ha mer penger. At utgivere som også opererer med butikkdistribusjon i Norge ønsker høyere pris på digital distribusjon for nordmenn er én ting, men det betyr ikke i seg selv at det er riktig for GOG å følge etter. Nå har de åpnet en dør det blir veldig vanskelig å lukke igjen.

 

 

 

Det kan tenkes at det finnes avtaler mellom butikker/utgivere/utviklere i dag som skal hindre GOG i å ta over markedet helt på nye spill.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Mitt poeng er at vi ikke bør gjøre nettopp det. Fordi det er store forskjeller mellom folks økonomi, også i Norge, uansett hvordan man snur og vender på det.

 

Jeg synes også det er viktig å understreke at når en vare selges dyrere i en norsk butikk enn en svensk butikk, er det fordi den norske butikken etter alt å dømme har høyere utgifter. Men når en internasjonal aktør som ikke opplever høyere kostnader med å selge noe til en nordmann likevel tar seg bedre betalt for det, er det fordi de vil ha mer penger. At utgivere som også opererer med butikkdistribusjon i Norge ønsker høyere pris på digital distribusjon for nordmenn er én ting, men det betyr ikke i seg selv at det er riktig for GOG å følge etter. Nå har de åpnet en dør det blir veldig vanskelig å lukke igjen.

 

Er med på tanken, men tror du undervurderer prissetting basert på betalingsvilje, vs. prissetting basert på faktiske kostnader (førstnevnte er alpha-omega i nesten enhver form for prissetting, gitt at betalingsviljen er minst høy nok til å dekke faste kostnader).

Mener ikke at det er bra at GOG vil gå for en ny betalingsmodell, men bare at det ikke er noe å ta sånn på vei for. Det er muligens en sleip måte å øke inntektene på, men dersom de fortsatt vil tilby DRM-fri software er det en netthandel jeg vil fortsette å støtte.

Lenke til kommentar

Lønnsnivået vårt er her helt irrelevant. Når jeg kjøper et spill på GoG.com betaler jeg ikke for at en person med norsk lønn og norske arbeidsvilkår skal håndtere ordren for meg. Den eneste grunnen til slik prising er at kommersielle aktører ser en mulighet til å tjene mer på oss enn på andre.

 

Edit: GoG er også i en situasjon hvor deres sterkeste konkurransefortrinn nettopp har vært deres gode kjøpsvilkår. Forsvinner noen av de fordelene, kjøper jeg like gjerne spill på Steam. Tror det hadde vært mer lønnsomt for dem i lengden å holde seg til gamle lovnader.

Endret av Aasgaard
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Edit: GoG er også i en situasjon hvor deres sterkeste konkurransefortrinn nettopp har vært deres gode kjøpsvilkår. Forsvinner noen av de fordelene, kjøper jeg like gjerne spill på Steam. Tror det hadde vært mer lønnsomt for dem i lengden å holde seg til gamle lovnader.

 

Ikke for å være slem, men tror ikke du har vært en spesielt god kunde for GOG uansett, om du heller kjøper dyrere spill på Steam enn på GOG selv om de innfører regional prissetting. Steam vil fremdeles mene at 1 dollar = 1 euro, men det er ikke det som er tilfellet her. (Selv om man vet jo aldri i dagens verden) De som heller betaler mer til Steam enn å få billigere DRM-frie spill på GOG pga denne vendingen er nok en så liten brukermasse at det ikke vil være lønnsomt for GOG å prøve å holde på dem i stedet for å få inn nye spill på portalen.

 

Denne saken handler om utgivere som allerede er på GOG, og vil gi ut dyrere spill i et land (ofte Tyskland) enn i resten av Europa. og utgivere som ikke er på GOG, men allerede gir oss dyrere priser på Steam enn de må betale i USA, og derfor nekter å slippe spillene på GOG fordi de ikke kan loppe oss. (Men du gir gladelig pengene din til Steam selv om både Steam og utgiveren lopper deg.) Om disse spillene kommer på GOG, så vil du altså ikke bare fortsette å kjøpe dem med DRM på Steam med regional prissetting til en høyere pris, meni tillegg skifte til å kjøpe spill uten regionsprising på Steam, bare på trass, selv om de er dyrere og med DRM? Høres totalt meningsløst ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...