Gå til innhold

Nikons nye toppmodell er her – til over 50 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Den prisen dropper nok rimelig fort ned til D4 pris tenker jeg.. :) Hadde vært morsomt å få sett den reelle ISO ytelsen, og det dynamiske omfanget som brikken klarer.. Iso på 400 000 er vel ikke akkurat brukende til noe som helst.. :)

Lenke til kommentar

D4s = D4 video edition. Så vidt jeg kan se gir den oppgraderte EXPEED-prosessoren bedre videorate. Noe småplukk på firmwarefronten lar brukeren sortere de eksisterende AF-punktene i grupper. Ellers ser jeg skuffende lite nytt.

 

Nei, Utvidet ISO teller jeg ikke med for jeg regner med det bare tar grumset til nye høyder uten å gjøre noe nevneverdig med støyen sammenlignet med forgjengeren. Ok, kanskje en del på jpeg, men hallo, hvem bruker jpeg på et kamera som dette? ISO 400 000 på D4s tilsvarer nok omtrent ISO 200 000 på D4, pumpet opp i etterbehandling med 1EV.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

... Ok, kanskje en del på jpeg, men hallo, hvem bruker jpeg på et kamera som dette? ...

 

Det er vel antagelig på disse kamera JPG er mest brukt, fordi de brukes av yrkesfotografer som er strengt styrt av tidspress. Så dermed blir det vel å få tatt bildene og få de overført til en redaksjon som mer eller mindre legger de rett ut på nett/trykk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

D4s = D4 video edition. Så vidt jeg kan se gir den oppgraderte EXPEED-prosessoren bedre videorate. Noe småplukk på firmwarefronten lar brukeren sortere de eksisterende AF-punktene i grupper. Ellers ser jeg skuffentde lite nytt.

 

Nei, Utvidet ISO teller jeg ikke med for jeg regner med det bare tar grumset til nye høyder uten å gjøre noe nevneverdig med støyen sammenlignet med forgjengeren. Ok, kanskje en del på jpeg, men hallo, hvem bruker jpeg på et kamera som dette? ISO 400 000 på D4s tilsvarer nok omtrent ISO 200 000 på D4, pumpet opp i etterbehandling med 1EV.

Nå synes jeg du var veldig negativ. :)

Lenke til kommentar

rogkas: Ok, jeg ser det poenget for de gangene det er snakk om tidskritiske pressebilder. Sportsresultater etc. Men nå brukes slike kameraer til mye annet også. Alt fra intervjuer til wannabe-entusiaster med alt for mye penger som skal ta bilder av elger i solnedgang.

 

Kenneth: Jepp, jeg er veldig negativ nå, men synes du det var ufortjent? Burde jeg moderert meg til å være bare litt negativ? :)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...Men nå brukes slike kameraer til mye annet også. Alt fra intervjuer til wannabe-entusiaster med alt for mye penger som skal ta bilder av elger i solnedgang.

 

...

Selvsagt vil det være kjøpere av denne type kamera med for mye penger som bruker raw. Men de utgjør nok ikke majoriteten av Nikon sin kunder på denne modellen. Hvert fall er de ikke hovedmålgruppa. Det var egentlig det jeg kommenterte når det gjaldt jpg/raw på denne modellen.

 

Personlig lagrer jeg 99,9% til raw da jeg ikke er noen stor tilhenger av å la kamera drive etterbehandling. Det liker jeg å pusle med selv...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det virker som en helt grei oppgradering med en del småting (og noen litt større oppgraderinger) som (profesjonelle) brukere kan sette pris på. At kamera er en "solid oppgradering" som artikkelforfatteren mener er jeg litt mer skeptisk til.

 

Synes eksempelvis ikke at 1080/60p er noe å skryte av fortiden, med mindre det viser seg at brikken nedsampler fra full (eller i nærheten av full) oppløsning. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Synes eksempelvis ikke at 1080/60p er noe å skryte av fortiden, med mindre det viser seg at brikken nedsampler fra full (eller i nærheten av full) oppløsning. Noen som vet?

Jeg vet ikke, men Nikon sa nylig i et intervju at full utlesing fra så store sensorer i det tempoet er svært vanskelig og sannsynligvis utenfor rekkevidde i mange år fremover. Nikon 1-sensorene deres skal vist være en av de største sensorene på markedet som klarer full 60p utlesing (det samples ned til FullHD i kameraet)

 

Ser vi lengre ned på skalaen begynner det nå å dukke opp en del 1/2,3" sensorer med full utlesing helt opp til 120 bps.

 

Men for fullformat, APS-C og 2x crop ser det ut til at lineskipping vil fortsette de nærmeste årene.

 

Det hadde kanskje lønt seg å vente til du har sett om sensoren er bedre enn den gamle, og i tilfelle hvor mye?

QE er allerede så høy på D4 at det ikke er nevneverdig forbedringspotensiale å hente uten å fjerne bayerfilteret. Kanskje det er samme sensor som før og dermed bare jpeg-motoren som "forbedrer" (glatter) støynivået? I beste fall tipper jeg 20% lavere støynivå. Siden D4 ga ubrukelige bilder på ISO ca 200 000 så regner jeg med det i beste fall er like ubrukelig med ISO ca 240 000. Sagt på en litt snillere måte: 20% mindre støy på ISO ca 200 000. ISO 100-25600 tipper jeg er ganske likt som før. Den nye ukalibrerte ISO 50-modusen gir nok en del klipping av høylys på fargekanaler som fremheves av valgt hvitbalanse. Jeg vet ikke, så det skal uansett bli spennende å se. Jeg er bare skeptisk ut fra kvalifiserte gjetninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden D4 ga ubrukelige bilder på ISO ca 200 000 så regner jeg med det i beste fall er like ubrukelig med ISO ca 240 000. Sagt på en litt snillere måte: 20% mindre støy på ISO ca 200 000. ISO 100-25600 tipper jeg er ganske likt som før. Den nye ukalibrerte ISO 50-modusen gir nok en del klipping av høylys på fargekanaler som fremheves av valgt hvitbalanse. Jeg vet ikke, så det skal uansett bli spennende å se. Jeg er bare skeptisk ut fra kvalifiserte gjetninger.

 

D4 gir bra bilder på ISO25600; om D4s gir like bra bilde på ISO25600 som D4 gir på 12800 er det et stort steg i rett retning. Håper dette ikke gå på bekostning av dynamikk. Jeg er også spent på om det fysisk er samme sensoren, eller om den også er ny (D3s sin sensor er ikke den samme som på D3, selv om markedsmateriale ikke ga mye info om dette).

Lenke til kommentar

Med mindre det har skjedd noe drastisk på høy ISO og autofokus så hopper jeg over denne. Skal låne et D4s for å teste.

Ser ikke ut som Canon behøver og skynde seg med en ny 1Dx for og kontre denne :)

 

 

EOS-1D X Replacement?

Not this year, though I wouldn’t be surprised to see an EOS-1D C replacement. I think the EOS-1D X is still a world class capable body and Canon should be in no rush to replace it. Most people I talk to don’t want incremental updates, such as the perception with D4 to the D4S (again, image quality may change that opinion). The EOS-1D X should remain current well into 2015.

Lenke til kommentar

Den prisen dropper nok rimelig fort ned til D4 pris tenker jeg.. :) Hadde vært morsomt å få sett den reelle ISO ytelsen, og det dynamiske omfanget som brikken klarer.. Iso på 400 000 er vel ikke akkurat brukende til noe som helst.. :)

 

Høy ISO med god kvalitet er must for pressefotografer, ikke alt skjer på dagtid. Det gjelder selvfølgelig naturfotografer også. En løpende ulv etter en sau midt på natta hadde vært kjekt og fått skarp med god kvalitet

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...