Gå til innhold

Her er spesifikasjonene på Samsung Galaxy S5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser vi spesifikasjonene så er det jo som å se en Galaxy S4 4G+ bare med pulssensor og "swipe"fingeravtrykkleser på hjemknappen. Den er større og tyngre også.. Overgangen fra Snapdragon 800 til 801 er jo marginal, med samme arkitektur så er det kun snakk om en liten økning i klokkefrekvens og det er det.. Og skjermkortet blir jo Adreno 330 også her da Samsung kun benytter referansedesign fra Qualcomm og da har Snapdragon 801 som 800 samme SoC så det blir Adreno 330 med litt høyere frekvenser.

 

Om Sony virkelig har fått orden på skjermen sin ved å fjerne den forferdelige plastikken de har hatt over på sine forrige modeller så ser dette veldig bra ut for Sony sin del. Veldig, veldig bra ut faktisk og om de også klarer å trumfe frem en Sony Xperia Z2 Compact så blir det nok solide salgstall der i gården.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Sony virkelig har fått orden på skjermen sin ved å fjerne den forferdelige plastikken de har hatt over på sine forrige modeller så ser dette veldig bra ut for Sony sin del. Veldig, veldig bra ut faktisk og om de også klarer å trumfe frem en Sony Xperia Z2 Compact så blir det nok solide salgstall der i gården.

 

Plastikken kan fjernes, det kan ikke touch sensor grid, som er ekstremt synlig på Xperia Z, og skikkelig stygt. Er dette fjernet, så kan denne skjermen bli akseptabel...

 

Ang. Frekvenser på GS5:

"As a recap, the MSM8974AB increases the clock speed of the Hexagon DSP to 465 MHz from 320 MHz, and the LPDDR3 RAM clocks go from 800 MHz to 933 MHz. What really matters though, is that GPU goes from 450 MHz to 578 MHz from 8974 to 8974AC"

 

At enkelte klager på hvor lite forandring det er fra GS4 til GS5, og samtidig ikke gjør det ovenfor Sony mtp. deres Xperia Z ->Z1 ->Z2, eller enkelte Iphoner, er egentlig ganske håpløst...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse forandringene er jo minimale og vil vel knapt utgjøre noen forskjell i praksis og vi vil vel få se en økning på tja kanskje 5 til toppen 10-20% i respektive benchmarks. Apple har jo fått latterlig mye kritikk for at det er for lite nytt fra modell til modell men de serverte da i det minste en dobling av ytelsen fra iPhone 5 til iPhone 5S og likevel klagde folk så det holdt, men det har vel mer å gjøre at folk snakker over eget hode og bare leser antall MHz og GHz som står i papirene og automatisk tenker at "høyere tall, jo bedre! er det ikke høyere tall så er det ræva!!". Designet er jo også veldig, veldig likt fra Galaxy S4 til S5, spesielt med tanke på at de skrøt det såpass opp under konferansen og Samsungsjefen sa at de skulle starte helt på nytt med designet til Galaxy S5.

 

Denne marginale økningen i klokkefrekvens har jo temmelig lite å si når arkitekturen og SoC er nøyaktig den samme som vi har hatt med Snapdragon 800, det er så definitivt ikke nok til å få folk til å ønske å oppgradere. Og når telefonen nå også blir større, og har mindre batteri så er det klart alt alternativer som Sony Xperia Z2 blir ganske så aktuelle da det er en telefon som ikke står tilbake for denne på noen som helst måte og de fleste ser ut til å være enig at har et bedre design og bedre byggekvalitet.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse forandringene er jo minimale og vil vel knapt utgjøre noen forskjell i praksis og vi vil vel få se en økning på tja kanskje 5 til toppen 10-20% i respektive benchmarks. Apple har jo fått latterlig mye kritikk for at det er for lite nytt fra modell til modell men de serverte da i det minste en dobling av ytelsen fra iPhone 5 til iPhone 5S og likevel klagde folk så det holdt, men det har vel mer å gjøre at folk snakker over eget hode og bare leser antall MHz og GHz som står i papirene og automatisk tenker at "høyere tall, jo bedre! er det ikke høyere tall så er det ræva!!". Designet er jo også veldig, veldig likt fra Galaxy S4 til S5, spesielt med tanke på at de skrøt det såpass opp under konferansen og Samsungsjefen sa at de skulle starte helt på nytt med designet til Galaxy S5.

 

Denne marginale økningen i klokkefrekvens har jo temmelig lite å si når arkitekturen og SoC er nøyaktig den samme som vi har hatt med Snapdragon 800, det er så definitivt ikke nok til å få folk til å ønske å oppgradere. Og når telefonen nå også blir større, og har mindre batteri så er det klart alt alternativer som Sony Xperia Z2 blir ganske så aktuelle da det er en telefon som ikke står tilbake for denne på noen som helst måte og de fleste ser ut til å være enig at har et bedre design og bedre byggekvalitet.

 

Det er vel greit å sammeligne toppmodellene mot hverandre, slik de fleste gjør, ikke mot utgått/forrige modell av samme produsent, så slipper man å klage på minimale forskjeller fra forrige modell fra samme produsent. Personlig har jeg aldri klaget på Apple, Sony, Samsung eller andre produsenters manglende HW eller design oppgraderinger/forandringer fra forrige modell, jeg velger den jeg synes er best når jeg vil ha en ny telefon, og jeg har også skjelden den nest nyeste når ny modell kommer. Jeg har SGS3 (og Xperia Z som skal selges), og endringene er relativt store på alle områder med 5'ern.

 

Z2 vs. GS5 blir nok noe mange vil vurdere mot hverandre, de veier ca. det samme, de har relativt lik HW etc.. Skjermen gjør at jeg velger Samsungen alle dager i uken...

Lenke til kommentar

Skjermen? Xperia Z2 er vel den første skjermen som faktisk er spesifisert til å overgå iPhone 5 / 5S som den skjermen med høyest fargegamut på markedet? Og den vil ha full RGB stripe så du slipper Samsung sin kreative måte å kunne markedsføre en skjerm som 1080P selv om den ikke nødvendigvis klarer å vise fulle 1920x1080 piksler til en hver tid da det avhenger av fargekombinasjonen på skjermen. Det er vel hovedsakelig det grønne på disse Super AMOLED-skjermene som har i realiteten halvert oppløsning grunnet at det kun er en grønn underpiksel for hver andre røde, og blå? Du slipper jo også blåkjære som du har i hvitfargen med Samsung sine AMOLED skjermer.

 

Men det er klart, hver sin smak. Noen foretrekker oversaturerte farger som "popper" og topp sortnivå, mens andre vil foretrekke bedre fargespekter, mer naturtrofarger og bedre kalibrering. Finnes ikke noe fasist svar har, men jeg ville ikke påstå at det å velge mellom skjermen på S5 og Xperia Z2 er et latterlig enkelt valg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjermen? Xperia Z2 er vel den første skjermen som faktisk er spesifisert til å overgå iPhone 5 / 5S som den skjermen med høyest fargegamut på markedet? Og den vil ha full RGB stripe så du slipper Samsung sin kreative måte å kunne markedsføre en skjerm som 1080P selv om den ikke nødvendigvis klarer å vise fulle 1920x1080 piksler til en hver tid da det avhenger av fargekombinasjonen på skjermen. Det er vel hovedsakelig det grønne på disse Super AMOLED-skjermene som har i realiteten halvert oppløsning grunnet at det kun er en grønn underpiksel for hver andre røde, og blå? Du slipper jo også blåkjære som du har i hvitfargen med Samsung sine AMOLED skjermer.

 

Men det er klart, hver sin smak. Noen foretrekker oversaturerte farger som "popper" og topp sortnivå, mens andre vil foretrekke bedre fargespekter, mer naturtrofarger og bedre kalibrering. Finnes ikke noe fasist svar har, men jeg ville ikke påstå at det å velge mellom skjermen på S5 og Xperia Z2 er et latterlig enkelt valg.

 

Ikke påstå at skjermen på iphone på noe som helst vis er i samme sjikt som konkurentene. Det blir flaut å lese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er klart, hver sin smak. Noen foretrekker oversaturerte farger som "popper" og topp sortnivå, mens andre vil foretrekke bedre fargespekter, mer naturtrofarger og bedre kalibrering. Finnes ikke noe fasist svar har, men jeg ville ikke påstå at det å velge mellom skjermen på S5 og Xperia Z2 er et latterlig enkelt valg.

 

Oversaturerte farger er et "problem" på litt eldre AMOLED skjermer (synes Note 3 var meget bra også her) siden de mangler modus innstillinger som på nyere skjermer/telefoner der fargene er mer korrekte, men jeg liker at det er litt trøkk i en mobilskjerm, så jeg er nok ikke den som trenger denne modusen mest, vi snakker tross alt om mobilskjermer ikke data eller TV-skjermer.

 

Men, det er innsynsvinkel og svartnivå som er de største fordelene med Amoled, noe Xperia Z er brutalt dårlig på (når man er vant med amoled vel og merke).

Lurer på hvor mange ganger hendelser skjedde på telefonen der jeg med Samsung så strøkent hva som skjer mens på Xperiaen bare var et grått blurr. At man da også så store farge/svartnivå forskjeller selv med knøttliten vertikal eller horrisontal vinkling, så kan jeg nesten ikke bruke sonyen uten irritasjon, amoled er helt perfekt (målt mot utgangspunktet) selv i de mest ekstreme vinkler, både på sortnivå og farger...

 

Så, er GS5 sin skjerm like bra som Note 3 (eller bedre, gjør ikke noe det), så er valget mellom denne og Z2 veldig enkelt, for meg..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Samma der vel, en iphone varer jo kanskje en dag,min s4 klarte jeg faktisk å strekke mot to og en halv dag med custom rom. Det lengste jeg har klart med LG G2 er 92 timer, da kjører jeg rommet fra nye LG Flex :) vil ha 3500 batteri! I rest my case. Og når det gjelder strømstyring liker jeg å lage mine egne scripts, så kan man velge hvordan strømstyring man vil ha selv :)

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne ha en toppmodell med crt skjerm! Hørt at det er så åndsvak rask respons tid, man ser alt så fort. Faktisk så fort at hvis man starter en film på likt med crt skjerm kontra ips eller amoled skjerm vil filmen sluttw tidligere enn på amoled. Personen kommer raskere rundt hjørnene, kjører fortere i trafikken etc! Jeg digger crt ass!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...