Gå til innhold

Denne SSD-en er så kraftig at den må ha egen vifte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den trekker maksimalt 35 Watt, hvorav minnekontrolleren nok sikkert står for maks 25 av de wattene.

En rimelig liten mengde, og det ville nok vært fullt mulig å sette på en mellomstor passiv kjøler. Spørs dog om den ikke måtte ha blitt større enn det en enkel Pci-e tillater, som igjen ville minsket bruksverdien. For ikke å snakke om at dette ville kostet mer, og ville ikke gitt like god kontroll over temperaturene (den ville vært bestemt av tilgjengelig ventilasjon) .

Selv om jeg ser at mange normale forbrukere kanskje ville kimset av vifta, så tviler jeg på at den er noe stort problem i de bruksområdene de er ment.

 

De aller aller fleste maskiner som et slikt kort vil inn i, vil nok ha en form for vifte uansett, og da er det ikke sikkert man vil kunne legge merke til vifta. Alt ettersom selvsagt.

Dog, personlig ville jeg nok mye heller foretrukket en passivt kjølt sak. ^^ De klarer det på skjermkort som utvikler mange ganger så mye varme.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

HW har fått en del kritikk for tabloidismen i det siste. Dere tar ikke leserkritikken særlig på alvor når dere lager overskifter som dette. Som om antall vifter var et mål på ytelse. Jeg vil heller si at vifte er et svakhetstegn fordi det produserer støy som konkurrerende produkter ikke har, samt at varme påvirker levetiden negativt. Her har de åpenbart valgt en ganske varm kontrollerbrikke. Egen strømtilførsel mener jeg også er negativt. Mer kabelrot, mer belastning på PSU, varmere i kabinettet etc.

 

Det er sikkert en glimrende og rask SSD, men å trekke frem vifta som noe positivt synes jeg er å gripe det i feil ende.

 

Er den forresten bootbar? Jeg finner ikke noe konkret om det, men ser at testoppsettet i PDF-en som haakonmt linker bruker et annet OS-drev og at listen over bruksområder ikke har et punkt med OS-drev og fokuserer på anvendelser som server cache og lignende.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

HW har fått en del kritikk for tabloidismen i det siste. Dere tar ikke leserkritikken særlig på alvor når dere lager overskifter som dette. Som om antall vifter var et mål på ytelse. Jeg vil heller si at vifte er et svakhetstegn fordi det produserer støy som konkurrerende produkter ikke har, samt at varme påvirker levetiden negativt. Her har de åpenbart valgt en ganske varm kontrollerbrikke. Egen strømtilførsel mener jeg også er negativt. Mer kabelrot, mer belastning på PSU, varmere i kabinettet etc.

 

Det er sikkert en glimrende og rask SSD, men å trekke frem vifta som noe positivt synes jeg er å gripe det i feil ende.

Enig, tittelen er latterlig (bokstavelig talt). Måtte smile litt når jeg så det. :p

 

Synd at de prøver å selge seg til uvitne når de burde skrive til oss mer kyndige. Jeg husker "før i tiden", da lærte jeg mye på hardware.no - fordi de skrev om ting som lå over mitt kunnskapsnivå.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 3
Lenke til kommentar

HW har fått en del kritikk for tabloidismen i det siste. Dere tar ikke leserkritikken særlig på alvor når dere lager overskifter som dette. Som om antall vifter var et mål på ytelse. Jeg vil heller si at vifte er et svakhetstegn fordi det produserer støy som konkurrerende produkter ikke har, samt at varme påvirker levetiden negativt. Her har de åpenbart valgt en ganske varm kontrollerbrikke. Egen strømtilførsel mener jeg også er negativt. Mer kabelrot, mer belastning på PSU, varmere i kabinettet etc.

 

Det er sikkert en glimrende og rask SSD, men å trekke frem vifta som noe positivt synes jeg er å gripe det i feil ende.

 

Er den forresten bootbar? Jeg finner ikke noe konkret om det, men ser at testoppsettet i PDF-en som haakonmt linker bruker et annet OS-drev og at listen over bruksområder ikke har et punkt med OS-drev og fokuserer på anvendelser som server cache og lignende.

Takk jeg er så enig. så enig :)

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

 

vis oss heller litt skikkelige tall, som feks IOPS!

 

2i1l73c.jpg

 

Ut ifra AS SSD yter den ca 112 000 IOPS Read og 152 000 IOPS Write - i incompressible mode.

 

Ytelsen i 4K er ganske imponerende , omtrent like bra som Fusion IO.

Så ble man lurt av cachen på kontrolleren igjen Kan love at ikkje denne klarer så høy 4k RR med responstid på 0.2 ms ;)

 

Noe som er verdt å vite:

 

-Super Talents nye SSD har spreke spesifikasjoner: Nei det har den aldeles ikkje! :thumbdown:

 

- Denne SSD-en er så kraftig at den må ha egen vifte: Den har en cpu som blir varm, og en liten kjøleribbe ville ha vært for lite kjøling.

 

-Kontrolleren har PCIe Gen.2 x8 lane host interface . Noe som gjør at de ikkje bruker nyeste lsi kontroller som er pci-e 3.0. Som igjen gir lavere latency.

 

- Er denne bootbar? Svært sansynlig siden raiddrive 1 var det.

 

-LSI 2108 ROC Processor for RAID: Denne prosessoren begynner å bli gammel, faktisk utdatert i dataverden. Har hatt 2108 på kontroller siden 2010 eller.no. Som sagt bare pci-e 2.0

 

-1GB On-board DDR2 SDRAM cache with ECC protection: Dette gjør utslag på mange benchmarks. Altså man vil får cacheresultater med testfiler som er små. Skal man komme seg bort ifra cacehresultater, må man minst ha testfil som er 3x størrelsen på cachen.

 

- Man kan få denne med SLC nand brikker :) Dette hjelper ofte på latency. Dog synn igjen at det blir brukt en gammel kontroller chip.

 

- Angående vifte på denne kontrolleren. Siden jeg faktisk har et par HBAer med samme cpu, så kan jeg si at denn kontrolleren trenger vifte. De lsi HBAene mine blir SYKT varme siden de ikkje har annet enn en kjøleribbe uten vifte. Står kontrolleren tett intill andre kort, og får lite luftflyt, så blir kontrolleren ustabil. Det hadde nok vært mye dyrere med en stor kjøleribbe som dekket store deler av kretskortet, så det kan jo være at det er derfor de valgte å ha vifte på den. Samme vifte er på en av Arecakonttrollerene mine også. Viften bråker ikkje mere enn andre ting i kabinettet, så skjønner ikkje helt hva som er så farlig med en liten vifte. Den kjører ikkje akkurat med 10k rpm heller ;)

 

- Hva koster dritten? 480GB versjonene koster $1,549.99 i USA nå.

 

Her kan dere se hva den Egentlig yter med litt større testfil:

Altså LANGT ifra imponerende. Faktisk mye dårligere jeg får med ssder på en av mine LSI HBAer med samme cpu.

De nyeste LSI HBAene mine som er 9207-8i og 9217, knuser dette lett med noen gamle Plextor m3p i raid-0. Med 9217 og full av Samsung 840pro, så kan jeg bare le i forhold :green:

supertalent.png

 

 

Synes hw.no manglet litt i artikkelen. Værsogod ;)

Endret av Nizzen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...