Gå til innhold

Slik får du langt bedre grafikk i Nintendo-klassikerne (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dere et estimat på når vi har kraftige nok PC'er til å emulere PS3 og Xbox360 spill?

Spesielt Cell-arkitekturen til PS3-prosessoren er svært komplisert, og fungerer på en helt annen måte enn dagens PC-prosessorer. Derfor vil du se at alle dagens Playstation 3-emulatorer bare er juks og fanteri, og det nok vil gå mange mange år før vi ser en som gjør det den lover på en tilfredsstillende måte.

 

X360-prosessoren er noe mer gjenkjennelig og det er nok ikke snakk om like lang tid før de første emulatorene er på banene. Du må likevel etter alt å dømme ha en betydelig hvassere datamaskin enn du sitter på i dag for å få god ytelse.

 

/Anders :)

 

Edit: Og det var selvsagt akkurat det samme som Dupl3xxx skrev.

Endret av Smedsrud
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På den andre siden burde xbox-arkitekturen være mere lettemulert enn PS2 med samme logikk, de faktiske emulatorene som finnes tyder på at det ikke er tilfellet.

 

AtW

Nvidia-GPUen i Xbox er visstnok et helvete å emulere fordi Nvidia nekter å komme med noen avsløringer om hvordan den er bygget opp.

 

 

 

 

Har dere et estimat på når vi har kraftige nok PC'er til å emulere PS3 og Xbox360 spill?

Om jeg husker rett, har xbox 360 en IBM et eller annet CPU, og ati(?) gpu. PS3 har en Cell cpu og en nVidia gpu. Ganske complekse saker å emulere. Det kommer nok, men ikke hold pusten ;)

 

Problemet er at selv om Xbox 360 og PS3 begge bruker PowerPC-cpuer (PS3 har 6 enkle prosessorer kalt Synergistic Processing Element) som er RISC-arkitekturer betyr ikke det at x86 har instruksjoner som matcher instruksjonene i Power ISA 2.03. Xenon har faktisk tre stk av "hovedkjernen" (PPE) i Cell, så med kraftige nok prosessorer (og riktig programmering) vil man fint kunne emulere en 360.

 

Problemet med PS3 er at disse 6 Synergistic Processing Elements har en massiv båndbredde på hele 307.2GB/s mot resten av Cell-prosessoren, og selv om Haswell sannsynligvis er istand til å matche dette betyr ikke det at den er istand til å takle så mye overhead som emulering av et slikt system legger på.

Lenke til kommentar

 

Hvordan er lovligheten av slike emulatorer da?

 

100% lovlig såvidt jeg kan skjønne, man kan ikke diktere hva slags utstyr noen spiller spillet de har kjøpt på.

Sist jeg sjekka, så hadde ikke PCen min "cartridge" slot så da er det vell slik at:

 

- Emulatoren er helt lovlig

- Spilla er ikke lovlig, så fremt du ikke eier en orginal

 

?

Lenke til kommentar

 

Hvordan er lovligheten av slike emulatorer da?

Helt lovlige med mindre utviklerne har drevet med reverse engineering av maskinvare under patent.

 

 

Er reverse engineering ulovlig?

 

AtW

 

 

Hvordan er lovligheten av slike emulatorer da?

 

100% lovlig såvidt jeg kan skjønne, man kan ikke diktere hva slags utstyr noen spiller spillet de har kjøpt på.

Sist jeg sjekka, så hadde ikke PCen min "cartridge" slot så da er det vell slik at:

 

- Emulatoren er helt lovlig

- Spilla er ikke lovlig, så fremt du ikke eier en orginal

 

?

 

 

Er ikke det samme som andre spill? Det er lovlig å eie en original, det er ulovlig å bare piratkopiere? Emulatoren endrer vel ikke noe i så måte?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...