Gå til innhold

Samsung droppet Android i sine nye smartklokker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

And so it begins., Samsung har vel aldri lagt skjul på at de ønsker å følge i Apple sine fotspor med eget økosystem hvor de kan hente inn penger ikke bare fra salg av maskinvaren, men også fra økosystemet for øvrig som ved salg av applikasjoner i et eget applikasjonsbibliotek i Tizen osv.. Blir spennende å se om vi faktisk kan få en Samsung Galaxy S5 med Tizen allerede i år eller om vi må vente på Samsung Galaxy S6 eller S7 før vi ser Samsung begynner å forsøke å få brukerne sine over på Tizen på mobilfronten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Fortsetter de å gjøre disse klokkene avhengige av en Samsung-telefon, eller vil disse også fungere med HTC, Sony og andre Android-alternativer?

 

det samme lurer jeg på, for jeg kommer aldri til å skaffe meg samsung telefoner hvis de ikke forandrer seg.

Lenke til kommentar

Men hva har Samsung å hente på at gadgets som dette kjører Tizen? Har blir det jo kun snakk om inntjening via maskinvaresalg om den så kjører Android eller Tizen så for Samsung sin del så handler vel dette om å få Tizen ut til brukerne sine sakte men sikkert før de kjører det på telefonene sine? Det er jo en smart strategi for da kan de jo få fintestet programvaren og kanskje få litt kjærlighet fra utviklere før det ender opp på telefoner hvor av det medfølger en dødperiode på et år uten utviklere eller noe lignende.

 

Skulle ikke tro at Samsung gidder å kaste bort voldsomt av ressurser på videreutvikling av Tizen om de ikke har ambisjoner eller planer om å få det til å bli et fullkommet økosystem på tvers av alle Samsung sine enheter, da spesielt mobiltelefonene hvor av de vil ha mulighet for høy inntjening i form av egen applikasjonsbibliotek som Apple har med AppStore og Google har med PlayStore. Det å kun ha det på småprodukter som Samsung Galaxy Gear kan da umulig by på voldsomt til inntekter for Samsung om de ikke tror og håper på at det skal bli en eksplosjon av utvikling av applikasjoner og et eget appbibliotek de kan tjene penger på her, noe jeg tviler sterkt på.

 

 

Tror nok at Samsung ruller ut Tizen på slike enheter i et forsøk på å få programvaren en smule utbredt i markedet og hvor de kan få en liten forsmak på hvordan det blir mottatt og viser seg å fungere i praksis og forhåpentligvis får litt interesse fra utviklere før de kjører på med det på toppmodellene sine. Tror nok ikke vi får se noe voldsomt av Tizen mobiltelefoner i år, men neste år så skal vi ikke se bort ifra at en del modeller kommer i egen Tizen variant i tillegg til en Androidvariant og at Samsung ønsker å få brukerne sine over på Tizen over tid. Det er tross alt masse penger å hente her og Samsung har blitt såpass store med et såpass stor markedsføringsbudsjett og så stor markedsinnflytelse at de så absolutt har muligheten til å lykkes med å få med seg en stor mengde brukere over på Tizen og da er det veldig, veldig mye penger å hente for Samsung.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette betyr ikke nødvendigvis at alle nye smartklokker er Tizen. Alle nye mobiltelefoner ble jo ikke sluppet med Bada. Samsung har en historie med at de ønsker å ha et eget OS i tillegg til Android, og dette er gammelt nytt.

 

Navngivningen antyder derimot at dette ikke er en alternativ produktlinje, men hovedlinjen. Likevel trenger det ikke bety noe for mobiltelefonene. Tizen slår meg som bedre egnet til å drifte tilleggsutstyr enn Android. Android er først og fremst et mobil-OS, mens Tizen først og fremst er Linux...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

" Bruker du klokken lite, skal batteriet kunne vare opptil 6 dager, det kan være flere grunner til at batteritiden er bedre bytte av operativsystem kan være én av grunnene."

 

AHA!!! Jeg har aldri forstått det der med hvorfor duppedingsene mine bruker så mye strøm. Hvis jeg ikke bruker de eller bruker de lite så holder batteriet lenge? Takk for opplysningen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

And so it begins., Samsung har vel aldri lagt skjul på at de ønsker å følge i Apple sine fotspor med eget økosystem hvor de kan hente inn penger ikke bare fra salg av maskinvaren, men også fra økosystemet for øvrig som ved salg av applikasjoner i et eget applikasjonsbibliotek i Tizen osv.. Blir spennende å se om vi faktisk kan få en Samsung Galaxy S5 med Tizen allerede i år eller om vi må vente på Samsung Galaxy S6 eller S7 før vi ser Samsung begynner å forsøke å få brukerne sine over på Tizen på mobilfronten.

 

Vi får se, eple-sider av ymse sort har jo lenge spådd androids snarlige bortfall fra samsung-plattformen, uten at det har slått til i samme grad som de har trodd. Jeg tipper dette ikke blir noe særlig stor suksess for Samsung om de prøver seg. Endel virker til å mene at feks IOS sin hovedkonkurrent er samsung, mens det i realiteten er plattformen Android, jeg tror dette kommer til å synes om Samsung prøver seg på ett "solo-løp".

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle som heier på Tizen har tydeligvis glemt floppet som heter Bada.

Å lansere et eget operativsystem er selvfølgelig greit, og jeg er sikker på at det er mye de kan skreddersy til sin telefon, men da forsvinner et gigantisk app-marked i samme slengen. Dette er ikke 2006 da man kan "bare" lage en fiksert mengde apper med den sære OSen man bruker, og ferdig med det. Apper ER telefonen idag. Markedet er alrede splittet mellom iOS og Android.

 

Jeg vil gjerne høre de mer legitime argumentene for hvorfor å lansere et eget OS er ikke det samme som å skyte seg selv i foten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@nessuno, hvis det er åpen kildekoding, så er det jo null problem for hvem som helst å lage egne apper.... Blir nok like populært som windows phone. Gikk jo til helvete, å så hvor stor fortgang det var på apper der.

 

Alt er jo selvfølgelig mulig, men vil den gjennomsnitlige brukeren kjøpe et mobiltelefon hvor app markedet er så mye mindre enn konkurrentene?

Lenke til kommentar

Alle som heier på Tizen har tydeligvis glemt floppet som heter Bada.

 

 

 

Samsung la ned satsningen på Bada fordi de heller ville satse på Tizen sammen med Intel. De begynte satsingen på Tizen før de sluttet å selge Bada-enheter.

 

Det året Samsung bestemte seg for å droppe Bada til fordel for Tizen, solgte Bada over 3 millioner, og solgte et hår flere enheter enn Windows Mobile og Windows Phone tilsammen. Samtidig var det Android som ble satset på og reklamert for fra Samsung.

 

Jeg vet ikke på hvilken måte du mener det var en flopp, det vil jeg gjerne høre vurderingen din på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis kompatibiliteten blir bra så ser jeg ikke problemet. Tizen er så vidt jeg har skjønt et vesentlig åpnere system enn det Android er.

 

Nå er det en god stund siden jeg leste om Tizen, men det trenger ikke bli åpnere enn Android. Det er om Samsung ønsker det. Jeg vil tro Samsung i det minste vil ha et proprietært grensesnittlag på toppen, så spørs det hvor mye kontakt de tillater gjennom eller rundt dette ned til kjernen.

 

Jeg har ikke fulgt med, så jeg vet ikke svarene. Men også Nokias N9 var mer lukket enn N900, så helt åpent er det ikke naturlig for selskapene å tenke.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...