Gå til innhold

Forskere laget selvladende mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er "langt bedre batteritid" i denne sammenhengen? For å passe til en slik beskrivelse ser jeg for meg et tall som ihvertfall må være >20%. For å ha noen praktisk betydning må det nesten også gjelde ved normal bruk, og ikke ta utgangspunkt i at man legger mobilen på vaskemaskinen når den sentrifugerer eller at man hopper hoppetau med mobilen i lommen et par timer om dagen.

 

Er generelt skeptisk til alle disse påstandene om at man skal kunne lade mobilen med bevegelser eller sollys. Jeg har ikke inntrykk av at den gjennomsnittelige mobilen er i nok bevegelse, eller utsatt for nok sollys, til at det vil utgjøre en stor forskjell. Gi meg heller et litt større (eller bedre) batteri, og mer effektive komponenter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med godt over 100 utedøgn i løpet av året i skog og på fjell, milevis fra strøm ville dette vært meget kjærkomment:) Hadde vært kjekt å ikke behøve å ha med 5-10 reservebatterier i sekken.

Blir spennende å se hvor effektiv denne teknologien kan komme til å bli.

 

Får håpe på at ikke flere fjerner muligheten til fysisk bytte batteriet.

å ladde et batteri fra et annet er ikke spesielt energieffektivt

Lenke til kommentar

Med godt over 100 utedøgn i løpet av året i skog og på fjell, milevis fra strøm ville dette vært meget kjærkomment:) Hadde vært kjekt å ikke behøve å ha med 5-10 reservebatterier i sekken.

Blir spennende å se hvor effektiv denne teknologien kan komme til å bli.

 

Når man i tillegg tenker på at når denne teknologien kommer, vil mobilen allerede bruke og trenge mindre strøm en i dag. Dette i tillegg til andre kilder som f.eks. muligheten til å "lade" ved hjelp av radio bølger ol. (har blitt testet flere ganger alt) .

 

Alt i alt vil man nok "snart" slippe å lade telefonen om man ikke bruker den hele dagen !

Lenke til kommentar

*snip*

Alt i alt vil man nok "snart" slippe å lade telefonen om man ikke bruker den hele dagen !

 

Akkurat det tror jeg på når jeg ser det. Så langt synes jeg ikke utviklingen har støttet den påstanden. Mobilen bruker riktignok mindre strøm nå enn før, men det virker som om produsentene bruker denne anledningen til å produsere tynnere mobiler, fremfor mobiler som varer lengre. Av og til kaster de også inn en ny funksjon som øker bruken av mobilen, som igjen gjør at vi må lade stadig oftere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

*snip*

Alt i alt vil man nok "snart" slippe å lade telefonen om man ikke bruker den hele dagen !

 

Akkurat det tror jeg på når jeg ser det. Så langt synes jeg ikke utviklingen har støttet den påstanden. Mobilen bruker riktignok mindre strøm nå enn før, men det virker som om produsentene bruker denne anledningen til å produsere tynnere mobiler, fremfor mobiler som varer lengre. Av og til kaster de også inn en ny funksjon som øker bruken av mobilen, som igjen gjør at vi må lade stadig oftere.

Men det utelukker ikke at en produsent kaster ut alt unødvendig og lar deg stå igjen med en fungerende pakke som totalt sett ikke trenger lading fra utsiden, spørsmålet blir hva som kan kastes ut, eller sett fra den andre siden, hvor mye kan vi generere strøm til.

Lenke til kommentar

I andre sammenhenger har piezoelektriske elementer uhyre liten effekt, størrelseorden nanowatt. De er riktignok også bare noen millimeter i utstrekning og veier noen titalls milligram, men det jeg lurer på er hvor stort og tungt et piezoelektrisk element må være for å gi en ladeeffekt på la oss si 1 watt i et bilsete eller i en bukselomme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med godt over 100 utedøgn i løpet av året i skog og på fjell, milevis fra strøm ville dette vært meget kjærkomment:) Hadde vært kjekt å ikke behøve å ha med 5-10 reservebatterier i sekken.

Blir spennende å se hvor effektiv denne teknologien kan komme til å bli.

 

Solcellepanel og ladeprimus kan jo være en ide for friluftsfolk.

Lenke til kommentar

Hva er "langt bedre batteritid" i denne sammenhengen? For å passe til en slik beskrivelse ser jeg for meg et tall som ihvertfall må være >20%. For å ha noen praktisk betydning må det nesten også gjelde ved normal bruk, og ikke ta utgangspunkt i at man legger mobilen på vaskemaskinen når den sentrifugerer eller at man hopper hoppetau med mobilen i lommen et par timer om dagen.

 

Er generelt skeptisk til alle disse påstandene om at man skal kunne lade mobilen med bevegelser eller sollys. Jeg har ikke inntrykk av at den gjennomsnittelige mobilen er i nok bevegelse, eller utsatt for nok sollys, til at det vil utgjøre en stor forskjell. Gi meg heller et litt større (eller bedre) batteri, og mer effektive komponenter.

 

Jeg er enig, men det kommer til å skje uansett. Det at mobilen blir mer batteri effektiv i henhold til batteriet og teknologien som blir bedre og mer effektiv.

Men jeg må nok si at det ikke hadde skadet om denne teknologien, samt et panel på baksiden av telefonen, ikke hadde skadet i TILLEGG til all annen innovasjon som øker effektiviteten.

Til syvende og sist, så kommer folk alltid til å la telefonen lige rundt her og der, ha den i lomma, la den ligge i en bil, e.t.c

Som jeg lærte i en gammel barnebok: Mange bekker små, gjør en stor Å.

Så selv om det kanskje er lite ekstra det er snakk om, så gjør det stor forskjell i lengden.

(Du kan også derifra gange effektiviteten med antall brukere; miljø spart for å si det mildt!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I andre sammenhenger har piezoelektriske elementer uhyre liten effekt, størrelseorden nanowatt. De er riktignok også bare noen millimeter i utstrekning og veier noen titalls milligram, men det jeg lurer på er hvor stort og tungt et piezoelektrisk element må være for å gi en ladeeffekt på la oss si 1 watt i et bilsete eller i en bukselomme.

 

Linear Technology regner med ca. 100uW/cm^2, noe som betyr at man trenger ca. 10.000 cm^2 for 1W. Eller en kvadratmeter.

Kilde: http://www.youtube.com/watch?v=7_AGGMat0DE&t=2m55s

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

*snip*

Alt i alt vil man nok "snart" slippe å lade telefonen om man ikke bruker den hele dagen !

 

Akkurat det tror jeg på når jeg ser det. Så langt synes jeg ikke utviklingen har støttet den påstanden. Mobilen bruker riktignok mindre strøm nå enn før, men det virker som om produsentene bruker denne anledningen til å produsere tynnere mobiler, fremfor mobiler som varer lengre. Av og til kaster de også inn en ny funksjon som øker bruken av mobilen, som igjen gjør at vi må lade stadig oftere.

Lade telefonen en gang daglig er vel ikke all verden?

Batterier er større enn noen gang, bruker du telefonen riktig så kan du ha tilstrekkelig med strøm ut dagen og kanskje neste dag også! Men med disse kraftige skjermene på markedet kombinert med sterke prosessorer så skal vel høy strømbruk være en selvfølge! Vil du ha lenger batteri tid så slutt å bruk telefonen vær tiende minutt. Vil du ha like bra batteri som en nokia 3310 så kjøp deg en nokia 3310 da vel! (Vis du ikke har en gammel liggende i skuffen fra før)

 

Jeg har en Note 3 som jeg er kjempe fornøyd med, bruker telefonen mye, men kan ha den i live slutten av dagen. Har ved tilfeller endt opp med opptil 4-5timer med skjerm tid! Har selvsagt et ekstra batteri i lomma i tilfelle det skulle oppstå behov.

Lenke til kommentar

Smartingen: Det er ikke til å komme unna at telefonene har fått dårligere batteritid. Man kan sikkert legge æren for det på raskere prosessorer og større skjermer, men da burde også det blitt fulgt opp med tilsvarende økninger i batterikapasitet. Eller i det minste mulighet for å velge god gammeldags batteritid på noen modeller eller med ekstra stort batteri. Før i tida kunne man velge mellom 2-3 ulike batteristørrelser til noen telefoner, som igjen ga ulik tykkelse. Da kunne man ta det tynne batteriet med seg i selskap for å unngå bul på bukselomma, og det tykke med seg på Lars Monsen-turer. I dag finnes ikke de offisielle mulighetene for det, noe som har gitt grobunn for eksterne batterier fra 3.-part, såkalte "power bank". Det er forsåvidt en grei variant det når telefonprodusentene frasier seg muligheten, men jeg skulle helst sett at produsentene også tilbudte ulike batteristørrelser/bakstykker til telefonene.

 

Mulig e-ink-skjermer kan være en grei løsning for enkelte også.

 

Dette koker vel egentlig ned til at jeg ønsker mer mangfold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...