Gå til innhold

Denne lar deg 3D-skrive med karbonfiber


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jeg skrive ut ny sykkel på denne? Ny kajakk?

 

Kjipt hvis rommet bare er 4,5 meter langt, og du har en meters skrivejobb i kø når du går tom - for rom;D

 

Forresten - en tredel så sterkt som de sterkeste karbonfiberkomposittene som finnes i dag høres ikke helt lovende ut. Samme vekt, en tredel av styrken?

Lenke til kommentar

Kan jeg skrive ut ny sykkel på denne? Ny kajakk?

 

Kjipt hvis rommet bare er 4,5 meter langt, og du har en meters skrivejobb i kø når du går tom - for rom;D

 

Forresten - en tredel så sterkt som de sterkeste karbonfiberkomposittene som finnes i dag høres ikke helt lovende ut. Samme vekt, en tredel av styrken?

 

"Carbon-fiber-reinforced polymers are composite materials. In this case the composite consists of two parts: a matrix and a reinforcement. In CFRP the reinforcement is carbon fiber, which provides the strength. The matrix is usually a polymer resin, such as epoxy, to bind the reinforcements together.[1] Because CFRP consists of two distinct elements, the material properties depend on these two elements.

 

The reinforcement will give the CFRP its strength and rigidity; measured by stress and elastic modulus respectively. Unlike isotropic materials like steel and aluminum, CFRP has directional strength properties. The properties of CFRP depend on the layouts of the carbon fiber and the proportion of the carbon fibers relative to the polymer"

 

Jo det er lovende, styrken kommer fra tilleggsmaterialet og oppsettet av fibrene inne i tilleggsmaterialet. Dette betyr da at styrken blir proposjonal av plasten som skriveren legger på utsiden. Så den relative vekten på sluttproduktet er da ikke noen indikator på styrken og har lite å si.

 

Så konklusjonen er da at dette er meget lovende med tanke på forbrukere som vil skrive ut sterkere deler, det er rom for forbedring selvfølgelig :)

 

Angående pris på karbonfiberet så må man tenke på at en skriver er en enkel sak, den har en dyse som presser materialet ut, ikke mer. Å produsere materialet som trengs er en helt annen sak, jeg vet ikke noe om produksjonen av det så jeg kan ikke si noe om hva det egentlig er verdt. Hvis man sammenlikner med andre ting så har det veldig mye å si på etterspørsel. Kvanta man bestiller har også mye å si. Jeg har bestillt ca 9 kg FeO2 og det kostet ca 60,- kiloen. Jeg tittet litt rundt for morro skyld og hvis man bestillte 10 tonn så var kiloprisen på under 5,- :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan jeg skrive ut ny sykkel på denne? Ny kajakk?

 

Kjipt hvis rommet bare er 4,5 meter langt, og du har en meters skrivejobb i kø når du går tom - for rom;D

 

Forresten - en tredel så sterkt som de sterkeste karbonfiberkomposittene som finnes i dag høres ikke helt lovende ut. Samme vekt, en tredel av styrken?

Man kan bygge så stor printer man bare vil. Men da må den bygges selv. Komersiellt tilgjengelige printere kan kun bygge små biter av gangen 15x15x20cm eller noe slikt er vanlig. Man må dele det opp. Uansett så vil et enormt byggekammer bety laaaang printetid om du vil ha det nogenlunde fint.

 

Du kunne printet ut et lett indre skjelett om du skulle ha en fancy form det vanskelig lot seg gjøre å få til med vanlig formverktøy. Og så lagt karbonfiberduk over det, pensle med epoxy, ny duk i annen retning, etc etc etc.

 

Men du vil kanskje ha en magisk altmuligmaskin som kan spytte ut hva som helst i hvilken som helst størrelse? Alt annet er dårlig. Blir en del år til å vente i så fall...

 

Jeg vil ha en romrakett, men kommer ikke til å utsette bilkjøp av den grunn. Man får leve med de teknologiske begrensningene som er i ting og heller se mulighetene.

 

 

 

Så 4,5Kg med materiale koster det samme som maskinen?

 

"This patent pending composite is 20x stiffer than ABS, and is stronger than 6061-T6 "

 

Blir nok billigere så fort (En ti års tid eller hva enn det er) patentet går ut og andre slipper til.

Men så lenge de har patentmonopol så vil de tyne så mye de kan ut av det.

Endret av BlueShroom
Lenke til kommentar

Gjelder ikke egentlig det for brorparten av 3D-skrivere? Denne virker heller mer solid enn det jeg har lest om før.

3D printere har et veldig stort bruksområdet - og PLA og ABS tilfredstiller de ganske godt.

 

For meg er det klar skille mellom deler som skal utsettes for lite slitasje, samt prototype deler og "idustri" klare deler som tåler hardt bruk.

 

Denne her produserer prototyper - av litt bedre kvalitet - men fortsatt ikke nok for å komme seg til industri nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...