Gå til innhold

Test: Olympus OM-D E-M10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

og fortsatt elendig video funksjoner, ...

Så vidt jeg vet er det flere som også har elendig video i sine fotokamera. Blant andre Fuji X, som er mitt fokus. Men det passer meg fint, siden video for min del er uinteressant i et fotokamera. Hadde jeg hatt interesse for video, så hadde jeg kjøpt et videokamera...:-)))

Lenke til kommentar

og fortsatt elendig video funksjoner, men de jobber med saken så kanskje på neste "EM1"

Får krysse fingrene og vente og inntil da så koser jeg meg med GX7

 

Elendig er å ta veldig hardt i, men at Olympus ikke har hatt samme videofokus som Panasonic er ikke til å legge skjul på. Det kommer helt an på hva du har bruk for. Hvis du ønsker å bruke kameraet til videofilming, er kanskje GX7 eller til og med GH4 et mye bedre valg, men om man bare filmer en og annen gang vil antagelig bildestabilisatoren i OM-D-kameraene være mer til hjelp. Jeg har filmet med E-M1 og det er helt latterlig hvor stabilt bildet blir med den femakses bildestabilisatoren. Jeg håper å få filmet litt mer med E-M10 når vi får kameraet inn til labben, testen vil da oppdateres med video også.

Lenke til kommentar

"Menysystem som krever noe tilvenning"

 

Canon har heller ikke akkurat noen enkle menyer.

 

Eller sikter dere til snarveiene?

Har dere prøvd Live SCP?

 

En av utfordringene for oss som ser på kameraer fra alt som kryper og går av produsenter, er at vi må sette oss inn i ganske mange ulike menysystemer. Noe har de alle felles, og så er det gjerne sånn at noen har en genial løsning på et felt, mens de er svake på andre punkt.

 

Og noen har menysystemer du bare "tar" intuitivt, mens andre kjører menyer hvor man gjerne må sette seg litt mer inn i det. Det betyr ikke at menyene er dårlige, bare at de ikke er særlig intuitive. For en som er godt vant med ulike menyer vil det ikke være noe problem, men for en "nybegynner" kan det være greit å være klar over at man må jobbe litt for å sette seg inn i menyene.

 

Jeg liker Live SCP, det er en av de tingene Olympus-menyene gjør veldig godt.

Lenke til kommentar

 

og fortsatt elendig video funksjoner, men de jobber med saken så kanskje på neste "EM1"

Får krysse fingrene og vente og inntil da så koser jeg meg med GX7

Elendig er å ta veldig hardt i, men at Olympus ikke har hatt samme videofokus som Panasonic er ikke til å legge skjul på. Det kommer helt an på hva du har bruk for. Hvis du ønsker å bruke kameraet til videofilming, er kanskje GX7 eller til og med GH4 et mye bedre valg, men om man bare filmer en og annen gang vil antagelig bildestabilisatoren i OM-D-kameraene være mer til hjelp. Jeg har filmet med E-M1 og det er helt latterlig hvor stabilt bildet blir med den femakses bildestabilisatoren. Jeg håper å få filmet litt mer med E-M10 når vi får kameraet inn til labben, testen vil da oppdateres med video også.

 

Den er faktisk overraskende god; Den er omtalt som å være relativt lik videomode som sitter i E-M5, men den er forbedret - både bitrate og codec er forbedret. 5-axis stabilisatoren er også blitt litt forbedret mtp panoreringer, så det tar videoen fra E-M1 opp et godt hakk.

 

Se f.eks denne artikkelen; http://www.eoshd.com/content/12010/olympus-om-d-e-m1-review

EOSHD har også postet en ønskeliste for å få videoen opp på skikkelig nivå; http://www.eoshd.com/content/12136/olympus-e-m1-firmware-update-address-video-mode-will-get-24p-higher-bitrates

Intil det, får vi heller kose oss med det som er, eventuellt handle Panasonic dersom det er absolutt krise.

 

Har en kompis som har drevet med hacket raw-video fra 5D, hacket GH2, GH3 og har handlet BlackMagic Pocket CinemaCamera....., men det meste han har lagt ut i det siste har faktisk vært filmet med E-M5 - pga med stabilisatoren gir det han mulighet til å skyte stabil og "god nok" video uten å ha noe større rig enn sin egen innebygde arm. - Med litt color grading og adding av noise i post, så får han resultater som ser ganske smashing ut.

 

Det kan og være en fordel å finne ut hvilken mode en skal bruke. Sharpness/saturation/contrast instillinger etc.

 

Så intil videre er jeg relativt fornøyd..., men jeg har også sendt mailer relativt høyt opp i Oly systemet for å påpeke dette. Anbefaler alle som kan å gi Oly tilbakemeldinger på at de ønsker en FW up for video. Det trenger ikke være så **** mye, bare litt ekstra hadde hjulpet godt på, for den er ikke elendig i utgangspunktet - bare litt missforstått :p .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

og fortsatt elendig video funksjoner, men de jobber med saken så kanskje på neste "EM1"

Får krysse fingrene og vente og inntil da så koser jeg meg med GX7

 

Sett en oly 45 1.8 på din gx7 og ta video av noe som beveger seg uten en schtøgg rigg, så kan vi begynne å snakke om "elendig" video. Med all respekt.

Endret av theGreatest
Lenke til kommentar

 

og fortsatt elendig video funksjoner, ...

Så vidt jeg vet er det flere som også har elendig video i sine fotokamera. Blant andre Fuji X, som er mitt fokus. Men det passer meg fint, siden video for min del er uinteressant i et fotokamera. Hadde jeg hatt interesse for video, så hadde jeg kjøpt et videokamera...:-)))

Du mener et gh3 eller gh4, kanskje du mener et av olympus kameraene?? :p

Lenke til kommentar

Jeg har to spørsmål som er avgjørende: Hvordan fungerer kameraet med adapter mot 43 Zuiko-objektiver? På EM5 er det et mareritt å bruke E-seriens objektiver, men med EM1 flyr det av gårde. Jeg er spesielt opptatt av å bruke 12-60mm-objektivet som ikke fungerer bra på EM5, men er perfekt på EM1.

Når det gjelder søkeren: Er den på størrelse med EM1 eller nærmere EM5. Det er jo kvalitetsforskjell bare på søkerstørrelse her. Hvis svaret er negativt på begge disse sprsmålene vil EM1 være verd mellomlegget.

Lenke til kommentar

Jeg har to spørsmål som er avgjørende: Hvordan fungerer kameraet med adapter mot 43 Zuiko-objektiver? På EM5 er det et mareritt å bruke E-seriens objektiver, men med EM1 flyr det av gårde. Jeg er spesielt opptatt av å bruke 12-60mm-objektivet som ikke fungerer bra på EM5, men er perfekt på EM1.

Når det gjelder søkeren: Er den på størrelse med EM1 eller nærmere EM5. Det er jo kvalitetsforskjell bare på søkerstørrelse her. Hvis svaret er negativt på begge disse sprsmålene vil EM1 være verd mellomlegget.

 

E-M1 er alene om å kunne bruke FT-optikk på en ikke-frustrerende måte. Det kan den gjøre fordi den har to fokuseringsmetoder innebygget, både kontrast- og fasedetekterende autofokus.

 

E-M10 har samme elektroniske søker som E-M5.

 

Så for tidligere E-3/5-brukere med god FT-optikk liggende, vil E-M1 være det beste alternativet. Bildekvalitetsmessig er det godt mulig det ikke er den helt store forskjellen, i hvert fall ikke på lavere ISO-verdier. Dette kommer jeg til å oppdatere testen med så snart vi har hatt E-M10 innom labben vår.

Lenke til kommentar

 

og fortsatt elendig video funksjoner, men de jobber med saken så kanskje på neste "EM1"

Får krysse fingrene og vente og inntil da så koser jeg meg med GX7

Sett en oly 45 1.8 på din gx7 og ta video av noe som beveger seg uten en schtøgg rigg, så kan vi begynne å snakke om "elendig" video. Med all respekt.

 

Hvorfor skal jeg bruke Oly objektiv on min panny?

Does not make sense...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvordan er dette kameraet i forhold til ett annet systemkamera, f.eks sony nex-6 som var testvinner tidligere ?

 

Du kan jo kikke på sammenligningsbildene i NEX-6-testen, den er sammenlignet med E-M5. Bildekvaliteten i E-M10 er svært lik den i E-M5, selv om E-M10 beholder mer av fargene ved høye ISO-verdier. NEX-6 har en større bildebrikke, og ser ut til å gi et hakk mer detaljer enn E-M5.

 

Når det gjelder i bruk ser det ut til at E-M10 har et knippe fordeler fremfor NEX-6, i form av flere bilder i sekundet (8 vs 3) og berøringsfølsom skjerm. NEX-6 på sin side har litt bedre batterikapasitet.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan er dette kameraet i forhold til ett annet systemkamera, f.eks sony nex-6 som var testvinner tidligere ?

Du kan jo kikke på sammenligningsbildene i NEX-6-testen, den er sammenlignet med E-M5. Bildekvaliteten i E-M10 er svært lik den i E-M5, selv om E-M10 beholder mer av fargene ved høye ISO-verdier. NEX-6 har en større bildebrikke, og ser ut til å gi et hakk mer detaljer enn E-M5.

 

Når det gjelder i bruk ser det ut til at E-M10 har et knippe fordeler fremfor NEX-6, i form av flere bilder i sekundet (8 vs 3) og berøringsfølsom skjerm. NEX-6 på sin side har litt bedre batterikapasitet.

Tusen takk for ett utfyllende svar. For meg som er ny i foto så er det veldig nyttig å lære mer om de forskjellge. så tusen takk.

 

Jeg lurer også litt på dette med kompaktkamera,systemkamera og speilrefleks kamera. Forstår jo at det kan være vanskelig å gi konkret svar på dette. Men kompaktkamera er en billig turistkamera etter som jeg skjønner, systemkameraet er langt bedre enn kompaktkamera noe av grunnen er jo selvsagt at det er mulig å bytte objektiver. Speilrefleks er etter som jeg har skjønt igjen noe bedre enn systemkamera. Men hvor ligger egentlig forskjellen? er det kamerahuset eller er det objektivene som gjør det? og hvor mye bedre er de? Sikkert vanskelig spørsmål for blir vel som å sammenligne grøt og biff :)

Lenke til kommentar

Et speilreflekskamera er ikke "bedre enn" et systemkamera. Speilreflekskamera er en type systemkamera.

Systemkamera betyr at man kan bytte objektiv - de to hovedtypene systemkameraer er "speilløse" og "speilrefleks".

 

Systemkameraer har som hovedregel bedre bildekvalitet enn kompaktkameraer på grunn av større sensor - men det finnes unntak i begge retninger (både kompaktkameraer med stor sensor (Sony RX1) og systemkameraer med liten (Pentax Q)).

 

Speilreflekskameraer har optisk søker, mens speilløse har elektronisk søker. Begge typer søkere har fordeler og ulemper.

 

Speilrefleks har typisk fasedetekterende autofokus, som gjør følgefokus bedre - til sport og fuglefoto.

Speilløse kameraer er typisk mindre og mer kompakte enn speilrefleks - både hus og objektiv, og at de er mindre og lettere er særs kjekt.

 

Alle systemer har fordeler og ulemper. Ingen er "bedre" på alt. Enkelte kan derimot være "bedre" til et spesifikt formål eller hvis du har spesifikke preferanser.

 

Det viktigste (i alle fall etter undertegnedes mening) i det du velger system er at det er et du intuitivt liker - et kamera og objektiver du liker å holde i hånden, betjene og ta bilder med. Da kommer du til å bruke det mer, ha det med deg og få mye mer ut av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...