Gå til innhold

One Call klages inn for å kalle seg «like bra» – igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"4G er foreløpig kun keiserens nye klær. Det er noe nesten ingen trenger, og ingen opplever."

Jaha? Så alle de som har 4G mobiler og bor i en av de byene som har fått 4G er nesten ingen?

Når 79% av landet har smarttelefon og mange av disse har 4G vil ikke jeg si at det er "ingen"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mn er det da ikke noen som kan riste Chess litt også, siden de sier i sin reklame: "med 4G fra chess..." Hvem eier nettet til Chess?? Chess reklamerer for noe de ikke eier.. Bare ett lite privilegium de har, som LEIER hos Nestcom.. Chess har ikke "egen" 4G, de leier nett hos Netcom!

Lenke til kommentar

Mn er det da ikke noen som kan riste Chess litt også, siden de sier i sin reklame: "med 4G fra chess..." Hvem eier nettet til Chess?? Chess reklamerer for noe de ikke eier.. Bare ett lite privilegium de har, som LEIER hos Nestcom.. Chess har ikke "egen" 4G, de leier nett hos Netcom!

Chess betaler (på en måte til seg selv) vel for å ha 4G som en tjeneste og derfor kan de reklamere med det. Tjenesten er ikke automatisk inkludert i nettet for alle som bruker det.

 

Ellers kunne man like godt sagt at de ikke kan reklamere for seg selv som tele operatør da de stort sett også bare er en innleid tjeneste, på samme måte som 4G. Og de som eier nettet til Chess, er også de samme som eier Chess, så de eier jo også nettet på en måte.

 

OneCall kan også få seg 4G dersom de er villig til og betale for det, og kunne da reklamert med det, sleng på HD voice også, så kunne ikke Chess klaget på reklamen deres lengere heller, hvertfall ikke på same grunnlag som i dag.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"- Vi er helt uenige i at «like bra» er villedende. 4G er foreløpig kun keiserens nye klær. Det er noe nesten ingen trenger, og ingen opplever."

 

Den type holdning hater jeg. Det er ingen som "trenger" Facebook, heller. Vi har levd ganske mange år uten sosiale nettverk og det samme gjelder 4G. Hva vi trenger er ikke det samme som hva vi ønsker. Jeg nekter å betale til et mobilselskap som ikke engang prøver å komme videre i teknologien. I det minste kunne OneCall bruke mindre penger på reklame og mer penger på kundeservice, for deres kundeservice er noe av det verste jeg har opplevd, for å si min mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"4G er foreløpig kun keiserens nye klær. Det er noe nesten ingen trenger, og ingen opplever."

Jaha? Så alle de som har 4G mobiler og bor i en av de byene som har fått 4G er nesten ingen?

Når 79% av landet har smarttelefon og mange av disse har 4G vil ikke jeg si at det er "ingen"

 

Nå skal det jo også nevnes at alle andre operatører enn Chess struper hastigheten til kundene sine i 3G-fart (inntil 40 mbit/s i teoretisk hastighet, med trykk på teoretisk)). Med andre ord er det kun Chess-kunder som bor i byer sør for Nord-Trøndelag som opplever 4G-fart per i dag. Av antallet mobilbrukere i landet er dette en svært liten andel. I tillegg er det jo selvsagt avhengig av at disse kundene også har en telefon som støtter den frekvensen Chess sender 4G på og at det ikke er overbelastning i nettet (for mange kunder tilkoblet på samme sted). Så nei, det er ikke ingen, men det er sannelig ikke mange heller.

Lenke til kommentar

Mn er det da ikke noen som kan riste Chess litt også, siden de sier i sin reklame: "med 4G fra chess..." Hvem eier nettet til Chess?? Chess reklamerer for noe de ikke eier.. Bare ett lite privilegium de har, som LEIER hos Nestcom.. Chess har ikke "egen" 4G, de leier nett hos Netcom!

 

Både Chess og NetCom eies av TeliaSonera, og det er TeliaSonera som bygger ut "NetCom-nettet".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Chess har jo INGENtiNG å klage på! Dem driver jo med feilreklame ut av en annen verden med å hevde at mobilen ''ikke blir raskere enn abonementet''

Denne ordlyden er jo fullstending feil, ''hvor rask telefonen er'' avgjøre av prossesorhastighet, programvare og ikke minst minne. Det jeg ofte ser er at hvilken operatør du har er fett når du sitter på 4G. Det er begrenset hvor fort for eks Chrome mobile faktisk klarer åpne en webside. Om du har 60 mbs eller 20 er et fett. Det tar like lang tid å åpne VG.no uansett. Virker nesten som det går en sånn grense på +20 mb når det gjelder vanlig surfing. Ting går liksom ikke fortere.

Når jeg ser den reklamen får jeg også inntykk av at når jeg trykker på meldinger, vil det ta kortere tid før jeg er inne på meldingene hvis jeg har Chess simkort i mobilen.

''For mobilen blir jo ikke ''raskere'' enn abonementet''

 

Hvis man har en S4 med telenor sim kort og en med Chess sim kort og slår på begge telefonene på likt, da vil faktisk den med chess starte raskere! Det er veldig bra

 

For mobilen blir jo ikke raskere enn abonementet---

Endret av Dirtysecret
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chess har jo INGENtiNG å klage på! Dem driver jo med feilreklame ut av en annen verden med å hevde at mobilen ''ikke blir raskere enn abonementet''

Denne ordlyden er jo fullstending feil, ''hvor rask telefonen er'' avgjøre av prossesorhastighet, programvare og ikke minst minne. Det jeg ofte ser er at hvilken operatør du har er fett når du sitter på 4G. Det er begrenset hvor fort for eks Chrome mobile faktisk klarer åpne en webside. Om du har 60 mbs eller 20 er et fett. Det tar like lang tid å åpne VG.no uansett..

Du har et poeng. Om enn kanskje et litt tynt poeng.

Det er fremdeles STOR forskjell om du er på GPRS, EDGE, UMTS, HSDPA eller HSPA+. Det være seg både teoretisk og reell datahastighet. Således kan det være tildels store lokale forskjeller om du benytter Chess eller f.eks. OneCall. Og da sier jeg ikke at det ene eller det andre nødvendigvis er best, men at SURFEhastigheten kan variere mye med bakgrunn i hvilken operatør man benytter. Og når man ser reklamen til Chess, kommer det godt fram at man sikter til dekning og datahastighet.

Den som ikke forstår poenget, har enten kun PSTN eller ISDN fremdeles - eller er en glad kverulant slik som deg ;-)

Endret av forsterker
Lenke til kommentar

Jeg liker å kalle en spade for en spade. Ikke kverulere :)

 

Chess har jo INGENtiNG å klage på! Dem driver jo med feilreklame ut av en annen verden med å hevde at mobilen ''ikke blir raskere enn abonementet''
Denne ordlyden er jo fullstending feil, ''hvor rask telefonen er'' avgjøre av prossesorhastighet, programvare og ikke minst minne. Det jeg ofte ser er at hvilken operatør du har er fett når du sitter på 4G. Det er begrenset hvor fort for eks Chrome mobile faktisk klarer åpne en webside. Om du har 60 mbs eller 20 er et fett. Det tar like lang tid å åpne VG.no uansett..

Du har et poeng. Om enn kanskje et litt tynt poeng.
Det er fremdeles STOR forskjell om du er på GPRS, EDGE, UMTS, HSDPA eller HSPA+. Det være seg både teoretisk og reell datahastighet. Således kan det være tildels store lokale forskjeller om du benytter Chess eller f.eks. OneCall. Og da sier jeg ikke at det ene eller det andre nødvendigvis er best, men at SURFEhastigheten kan variere mye med bakgrunn i hvilken operatør man benytter. Og når man ser reklamen til Chess, kommer det godt fram at man sikter til dekning og datahastighet.
Den som ikke forstår poenget, har enten kun PSTN eller ISDN fremdeles - eller er en glad kverulant slik som deg ;-)

 

Lenke til kommentar

Jeg liker å kalle en spade for en spade. Ikke kverulere :)

Hehe. OK ;-)

Nå er det slik at de fleste av oss ser på "en rask mobil", og tenker Internett. Kanskje primært hvor rakskt Facebook loader i mange tilfeller. Ekstremt få tenker på eller bryr seg om prosessorhastighet. Det er nerder som meg, og kanskje deg. Skulle Chess kommunisert "datahastighet", hadde en del falt av lasset. Gud bedre så mange som fremdeles blander inn PCen sin når man nevner datahastighet og Internett.

Hvis jeg får tippe - vil jeg gjette på at denne språkbruken benyttes for å gjøre det lettfattelig for folk flest :-)

Å kalle spade for en spade er vel og bra, men det er samtidig viktig at "folk flest" forstår budskapet.

 

Uansett vil det alltid finnes mennesker som - intensjonelt eller ei - alltid misforstår.

 

PS: Jeg begynner forøvrig å bli lei reklamene til OneCall, og aller mest Øystein Eriksen himself. De lyver jo regelrett i reklamene sine - og han innrømmer det til og med selv!

Endret av forsterker
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...