Gå til innhold

Dette skal være Canons beste kompakt noensinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selve CMOS-sensoren måler voksne 1,5 tommer, noe Canon hevder vil gi en dybdeskarphet som kan sammenlignes med sensoren til en speilrefleks i APS-C-format.

Stemmer dette? 1,5 tommer diagonal er jo nærmere fullformat enn APS-C format. Hvis det er horisontalmålet så er det faktisk større enn fullformat.

 

Redigert: Tommemålet er villedende. Sensoren har vist en diagonal på 0,88 tommer. Det kalles vistnok 1,5"-type sensor som er en kreativ regnemetode på diameteren til en bildesirkel som ikke brukes fult ut. Kilde

 

Med 4:3-sidefaktor brukes 17,9*13,4 mm sensorareal

Med 3:2-sidefaktor brukes 18,7*12,5 mm sensorareal

 

Det er med andre ord veldig nært micro four thirds sin 2,0x crop-faktor (17,3*13,0 mm)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selve CMOS-sensoren måler voksne 1,5 tommer, noe Canon hevder vil gi en dybdeskarphet som kan sammenlignes med sensoren til en speilrefleks i APS-C-format.

Stemmer dette? 1,5 tommer diagonal er jo nærmere fullformat enn APS-C format. Hvis det er horisontalmålet så er det faktisk større enn fullformat.

 

En god oversikt/tabell over sensoren hos dpreview.

1.5" sensor, 1.92x cropfactor

Lenke til kommentar
...............og om du vil spytte inn noen ekstra kroner kan du kjøpe en elektronisk søker som tilleggsutstyr.

 

 

:w00t: Så er det vel bare å vente på en "petter smart" som lager en liten boks med mini-HDMI inn og konvertering til signalbanen for denne EVF så jeg kan kjøpe en og bruke på min DSLR.

 

Noen mekkere som kan lage noe sånt? :dremel:

Ville gjøre det mye letter å filme med DSLR.

 

Hilsen håpefull............... :xmas:

Lenke til kommentar

Det står ikke 1,5", men cropfaktor 1,5. Det er det samme som Nikons DX-format og ørlite større enn Canons APS-C-format. Fullformat tilsvarer 2,7", men det er ikke diagonalen på selve sensoren. 1" som f.eks. Nokons CX-/1-format og Sony RX100 har samme størrelse som "sensoren" i et billedrør med utvendig diameter på 1" i et gammelt analogt TV-kamera.

Lenke til kommentar

Det som imponerer meg litt her er størrelsen på objektivet. Sensoren er altså ganske lik (litt større) enn m4/3, og man kan jo da tenkte seg hvor stor en 12-60mm f2.0-3,9 ville ha vært. Olympus har jo noe lignende som starter på f2.8 og som er mye større. De sparer selvsagt litt plass på registreringsavstand siden objektivet sitter fast...men alikevel...

Lenke til kommentar

 

Selve CMOS-sensoren måler voksne 1,5 tommer, noe Canon hevder vil gi en dybdeskarphet som kan sammenlignes med sensoren til en speilrefleks i APS-C-format.

Stemmer dette? 1,5 tommer diagonal er jo nærmere fullformat enn APS-C format. Hvis det er horisontalmålet så er det faktisk større enn fullformat.

 

Redigert: Tommemålet er villedende. Sensoren har vist en diagonal på 0,88 tommer. Det kalles vistnok 1,5"-type sensor som er en kreativ regnemetode på diameteren til en bildesirkel som ikke brukes fult ut. Kilde

 

Hei,

 

Helt riktig - jeg har redigert dette avsnittet nå :-)

Lenke til kommentar

Bortsett fra det, snasen sak. Kan bli aktuell hvis jeg finner ut at jeg skal pensjonere LX3-en, men vet ikke om jeg føler for å ta meg råd til det.

 

Enig i at integrert EVF hadde vært et pluss, men siden jeg aldri bruker ekstern blits på kompaktkamera så tror jeg den valgte løsningen kan funke helt greit for min del.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...