Gå til innhold

Dette viruset stenger Internett-tilkoblingen din og krever løsepenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så dette "viruset" logger seg inn på routeren min, endrer DNS-instillingene der og endrer så passordet mitt(som ikke er standard-passordet)?

 

Nei?

 

I så fall "stenger" det ikke internett-tilkoblingen min i det hele tatt, det forhindrer bare en PC i å nå internettsider.

 

Trodde jeg var på hw.no nå, og ikke itavisen...

 

Det eksempelet du nevner ville jo bare krevd en factory reset av ruteren. Jeg vil tro det er vanskeligere å bli kvitt hissige virus som tuller med OS'et ditt.

Endret av Apox
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Så dette "viruset" logger seg inn på routeren min, endrer DNS-instillingene der og endrer så passordet mitt(som ikke er standard-passordet)?

 

Nei?

 

I så fall "stenger" det ikke internett-tilkoblingen min i det hele tatt, det forhindrer bare en PC i å nå internettsider.

 

Trodde jeg var på hw.no nå, og ikke itavisen...

 

Tror nok ikke det sto på ruteren, men på PCen som blir infisert. Er ganske enkelt å forandre DNS på Windows, så det skal nok ikke være noe problem. Men dersom dem vil ha tilgang til ruteren er det da ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kunne man ikke bare brukt system restore og gå til et tidligere punkt?

 

Tviler på at det har mye å si. System restore fjerner bare det en har installert, ikke filer som ligger på PCen. Så dersom en får virus fjerner det ikke viruset.

 

En bør heller bruke f.eks Malwarebytes på en USB for å fjerne det.

Lenke til kommentar

Så dette "viruset" logger seg inn på routeren min, endrer DNS-instillingene der og endrer så passordet mitt(som ikke er standard-passordet)?

 

Nei?

 

I så fall "stenger" det ikke internett-tilkoblingen min i det hele tatt, det forhindrer bare en PC i å nå internettsider.

 

Trodde jeg var på hw.no nå, og ikke itavisen...

 

...Kan bruke en annen DNS server via PCen, tar deg maks 30 sekunder å endre det manuelt på Windows. Står aldri noe om å ta over ruteren.....

Lenke til kommentar

Hvis Europarådet først blokkerte internettet mitt, og deretter spurte meg hvem jeg var, ville jeg vært en smuuuuuuule skeptisk til deres autentitet.

 

Logoen ser jo ganske proff og offisiell ut så da må det jo være sant.

Man kan jo ikke f.eks legge inn en DNB-logo uten at det er godkjent av DNB.

Det er ikke fysisk mulig pga lovgivning om dokumentforfalskning og bruk av registrerte kjennemerker.

Lenke til kommentar

 

Hvis Europarådet først blokkerte internettet mitt, og deretter spurte meg hvem jeg var, ville jeg vært en smuuuuuuule skeptisk til deres autentitet.

 

Logoen ser jo ganske proff og offisiell ut så da må det jo være sant.

Man kan jo ikke f.eks legge inn en DNB-logo uten at det er godkjent av DNB.

Det er ikke fysisk mulig pga lovgivning om dokumentforfalskning og bruk av registrerte kjennemerker.

Dette er snakk om et virus... Det er fysisk mulig å f.eks legge DNB's logo som logoen din på en nettside, men å utgi seg for å være dem er jo ikke lov. Men tror du de som lager viruset bryr seg om det er ulovlig å utgi seg for å være noen andre? Nei. Det er jo tydligvis det som er poenget med dette viruset, som jeg kan se.

Lenke til kommentar

Så dette "viruset" logger seg inn på routeren min, endrer DNS-instillingene der og endrer så passordet mitt(som ikke er standard-passordet)?

 

Nei?

 

I så fall "stenger" det ikke internett-tilkoblingen min i det hele tatt, det forhindrer bare en PC i å nå internettsider.

 

Trodde jeg var på hw.no nå, og ikke itavisen...

 

Det er jo greit nok, men artikkelen beskriver jo på den annen side hvordan det oppleves for 'folk flest'. Her på hw.no forstår kanskje mange hvordan man kan omgå slikt, men jeg kan garantere deg at de aller fleste nok heller ville oppleve situasjonen som at 'internett er stengt'.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...