Gå til innhold

SSD-salget har hatt en eksplosiv vekst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er innlysende at når SSD begynner å bli et modent produkt og antall SSDer i PCene rundt i heimen er tilnærmet null, så må dette være toppselgeren i fjor. Det er vel heller ikke noen annen oppgradering som gir like mye fart for penga som en SSD kan. Grunnen til at salget av SSD ikke hadde en enda større økning er nok at mange ikke enda skjønner forskjellen, og kanskje ikke tørr hoppe i jobben og legge OS'et over.

Selv vurderer jeg min tredje SSD i stasjonæren da planen er at jeg skal konvertere til Gentoo. Det blir mest sannsynlig en Samsung 840 EVO 250GB, og fjortis'en er mer enn klar til å overta den gamle Corsair GS 128GB :)

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Og før man kjøper ein SSD så bør eg få med seg artikler som denne http://www.extremetech.com/computing/173887-ssd-stress-testing-finds-intel-might-be-the-only-reliable-drive-manufacturer

 

Og ikkje kom å sei at det er eit stort problem, for det er faktisk eit jævla stort irriterande problem når det først slår til.

 

Nå er jeg faktisk ikke helt enig med deg. Jeg skummet kun linken din. Men jeg har ikke Intel SSD, og mine 2 SSDer kjører akkurat som jeg ønsker dem. 1 SSD for OS, og en SSD for spill jeg vil ha rask lastetid i. De er hhv 1 og 2 år gamle.

 

Så jeg vil heller si det motsatte. Akkurat som med all annen teknologi; "kjøp det og prøv det!"

Deretter ser du hvordan ditt behov er.

Jeg har kjøpt PCer, mp3 spillere, nettbrett og mobiltelefoner akkurat etter samme filosofi. Jeg kjøper "entry-level" produkter. Etter å ha sett hvordan mitt behov og bruk er kan jeg deretter kjøpe mer avanserte modeller.

Lenke til kommentar

 

Og før man kjøper ein SSD så bør eg få med seg artikler som denne http://www.extremetech.com/computing/173887-ssd-stress-testing-finds-intel-might-be-the-only-reliable-drive-manufacturer

 

Og ikkje kom å sei at det er eit stort problem, for det er faktisk eit jævla stort irriterande problem når det først slår til.

 

Nå er jeg faktisk ikke helt enig med deg. Jeg skummet kun linken din. Men jeg har ikke Intel SSD, og mine 2 SSDer kjører akkurat som jeg ønsker dem. 1 SSD for OS, og en SSD for spill jeg vil ha rask lastetid i. De er hhv 1 og 2 år gamle.

 

Så jeg vil heller si det motsatte. Akkurat som med all annen teknologi; "kjøp det og prøv det!"

Deretter ser du hvordan ditt behov er.

Jeg har kjøpt PCer, mp3 spillere, nettbrett og mobiltelefoner akkurat etter samme filosofi. Jeg kjøper "entry-level" produkter. Etter å ha sett hvordan mitt behov og bruk er kan jeg deretter kjøpe mer avanserte modeller.

Så du sier at statistikk på verdensbasis er mindre verdt enn hva du har opplevd med 2 produkter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så du sier at statistikk på verdensbasis er mindre verdt enn hva du har opplevd med 2 produkter?

 

Jeg er ikke god nok i teknisk engelsk til å forstå hva den testen der faktisk forteller.

 

Slik jeg forstår har de testet en rekker disker med større write/read operasjoner hvor de har kuttet strømmen. Har jeg forstått riktig?

Etter en viss tid feiler alle utenom Intel dersom de opplever strømavbrudd?? http://lkcl.net/reports/ssd_analysis.html

 

Og da er min konklusjon fremdeles det samme. Prøv det og deretter se hva ditt behov er.

 

Slik jeg forstod testkonklusjonen er det kun Intel som duger. Vel, min og (fohåpentligvis) andres erfaring er at det ikke stemmer til vårt bruk.

Lenke til kommentar

Lies, damned lies, and statistics.

 

Nå har eg SSD på både stasjoner og laptop, men SSD på stasjonær er Intel 320. Sjølv om eg sikkert kunne fått raskare maskin med å brukt ein Intel 3700, så synes eg ikkje prisen forsvarer den enda. Dessuten så blir data eg akseserer ofte cacha av minnet uansett.

 

Å bruke (dårleg) SSD til OS vil eg samanlikne som å køyre bil utan belte, men bruk det gjerne til applikasjoner/spill osv der sjølve lagringsoperasjonen ikkje er så kritisk.

Om straumen går for snurredisker, så får dei framleis straum/energi frå sjølv disken som snurrer. På ein SSD så risikerer du at opptil all data som ligger i cachen din forsvinner. Og då risikerer du at maskina ikkje starter opp.

 

Windows skulle vore flinkare og delt opp kerneloperasjoner og userland(gui og sånn) sånn at dei kunne tilpassast å bli køyrd på kvar sin disk.

 

Dessuten gå inn i eit serverrom idag og spør kvifor dei ikkje bruker SSD til databasene sine enda.

Lenke til kommentar

 

 

Så du sier at statistikk på verdensbasis er mindre verdt enn hva du har opplevd med 2 produkter?

 

Jeg er ikke god nok i teknisk engelsk til å forstå hva den testen der faktisk forteller.

 

Slik jeg forstår har de testet en rekker disker med større write/read operasjoner hvor de har kuttet strømmen. Har jeg forstått riktig?

Etter en viss tid feiler alle utenom Intel dersom de opplever strømavbrudd?? http://lkcl.net/reports/ssd_analysis.html

 

Og da er min konklusjon fremdeles det samme. Prøv det og deretter se hva ditt behov er.

 

Slik jeg forstod testkonklusjonen er det kun Intel som duger. Vel, min og (fohåpentligvis) andres erfaring er at det ikke stemmer til vårt bruk.

 

 

Må beklage, trodde dette var den typiske "jeg har ikke opplevd at x ting har hatt mindre statistisk sjangse for å faile enn y" greiene. Leste ikke artikkelen og så at det var snakk om ved strømbrudd og ikke generelt levetid/hvor mange produkter som svikter.

Lenke til kommentar

 

Må beklage, trodde dette var den typiske "jeg har ikke opplevd at x ting har hatt mindre statistisk sjangse for å faile enn y" greiene. Leste ikke artikkelen og så at det var snakk om ved strømbrudd og ikke generelt levetid/hvor mange produkter som svikter.

 

Vet du hva? Det er HELT i orden! :D

...jeg skummet bare først selv. Og er ikke overbevist om jeg har lest riktig.

+1 for at du gir tilbakemelding :)

 

@ siDDis: Du har langt mer innsikt på dette enn meg. Men jeg er en av de som må erfare det selv.

...og min maskin får diverse oppstart og avbrudd pga 19 mndr'en synes det lyser så fint så han trykker maskinen av og på....

Selv etter dette lever maskinen fortsatt.

Men ja, til firmabruk tenker jeg naturligvis helt anderledes.

Med det sagt, vil jeg si at langt flere burde prøve SSD til privatbruk. Bare tidsbesparelsen ved reboot er verdt det.

 

edit: får, ikke for.

Endret av CWH
Lenke til kommentar

Jeg har en anelse at noen etter mitt kommentar kommer til å handle om person(er) som på liv og død skal skrive all slags unnskyldninger til hvorfor teknologien ut av 60-tallet har noe som helst praktiske fordeler som noe annet enn billig lagringsmedie for store mengder med data, selv om denne aspekten vil også forsvinne etter hvert.

Lenke til kommentar

Og før man kjøper ein SSD så bør eg få med seg artikler som denne http://www.extremetech.com/computing/173887-ssd-stress-testing-finds-intel-might-be-the-only-reliable-drive-manufacturer

 

Og ikkje kom å sei at det er eit stort problem, for det er faktisk eit jævla stort irriterande problem når det først slår til.

 

For meg er denne:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1355298

 

og denne:

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD-Write-Endurance-25nm-Vs-34nm

 

Mer informativ og til mer nytte enn den relativt begrensede oppsummeringen hos extremetech.com

Lenke til kommentar

 

 

Og før man kjøper ein SSD så bør eg få med seg artikler som denne http://www.extremetech.com/computing/173887-ssd-stress-testing-finds-intel-might-be-the-only-reliable-drive-manufacturer

 

Og ikkje kom å sei at det er eit stort problem, for det er faktisk eit jævla stort irriterande problem når det først slår til.

 

Nå er jeg faktisk ikke helt enig med deg. Jeg skummet kun linken din. Men jeg har ikke Intel SSD, og mine 2 SSDer kjører akkurat som jeg ønsker dem. 1 SSD for OS, og en SSD for spill jeg vil ha rask lastetid i. De er hhv 1 og 2 år gamle.

 

Så jeg vil heller si det motsatte. Akkurat som med all annen teknologi; "kjøp det og prøv det!"

Deretter ser du hvordan ditt behov er.

Jeg har kjøpt PCer, mp3 spillere, nettbrett og mobiltelefoner akkurat etter samme filosofi. Jeg kjøper "entry-level" produkter. Etter å ha sett hvordan mitt behov og bruk er kan jeg deretter kjøpe mer avanserte modeller.

Så du sier at statistikk på verdensbasis er mindre verdt enn hva du har opplevd med 2 produkter?

Statistikk på verdensbasis?

 

Artikkelen det linkes til er en relativt "isolert" test av et svært begrenset utvalg produkter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Og før man kjøper ein SSD så bør eg få med seg artikler som denne http://www.extremetech.com/computing/173887-ssd-stress-testing-finds-intel-might-be-the-only-reliable-drive-manufacturer

 

Og ikkje kom å sei at det er eit stort problem, for det er faktisk eit jævla stort irriterande problem når det først slår til.

En totalt meningsløs og uvitenskapelig test. Statistikker fra folk som logger den virkelige verden sine feilrapporter er betydelig bedre en dette.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Dessuten gå inn i eit serverrom idag og spør kvifor dei ikkje bruker SSD til databasene sine enda.

Fordi det koster mer enn det smaker for de fleste. På den andre siden så begynner diskhyller med kun SSD å bli solgt jevnt og trutt nå. ergo, det er på vei.

 

Forøvrig, lenken du brukte sett opp mot datarom gjør hele testen og argumentene til den artikkelen enda mer meningsløse enn hva de allerede er. Skikkelig lagring har batteridrevet cache som sørger for at all skriving utføres ved strømbrudd.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...