Gå til innhold

Disse bygningene skal dyrkes frem økologisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Banebrytende meg opp i brunøyet.

 

Kan bittelitt om sopp og mycelium er ikke akkurat noe "stødig" materiale. Det likner på edderkoppnett men det er skjørere. Jeg vet ikke hvor kraftig bygningen blir om de bruker maisblader som blir bindt av mycelium men dette høres tvilsomt ut.

 

Det blir ganske meningsløst hvis man ikke får en stabil og sterk bygning man kan bo i. Og de som kommer til å si at dette blir bra i fattige strøk som alternativ til leirhytter eller liknende så er det bare tull. Leirhytter er antagelig mer stabile og robuste enn dette.

 

Dette er bare et skrik om oppmerksomhet og et "statusprodukt" fra arkitekten sin side.

Lenke til kommentar

Maisblader har ganske solide fibre. Jeg tipper materialet kan sammenlignes med blokker av pappmache. Altså såpass mykt at det gir godt grep mellom hver blokk, men mykheten begrenser også høyden og hvor mye vind det tåler. Ut fra videoen og skissene ser det ut som høyden er planlagt å bli rundt 10-12 meter. Jeg tror det går, men regner med at området blir rasfarlig og sperret for publikum. Byggverket kan sikkert stå i uker eller måneder før det raser av svekkelse eller storm. Sol, vind og nedbør har sikkert veldig mye å si for soppens levedyktighet, bindeevne og dermed byggverkets levetid.

Lenke til kommentar

Å kalle det bygninger er litt missvisande. Kriteriane som lå til grunn for dette prosjektet var:

 

 

Contest rules meant participants had to design buildings that offered outdoor seating, shade, and water. Entrants also had to make sure their structures could be disassembled without waste at the end of the installation's run.

 

Så dette er ikkje ei bygning i den forstand, det er ein stor parasoll og/eller skulptur som ikkje har anna formål enn å fylle ein åpen plass/torg.

 

 

Det som avgjer om dette er kostnadseffektivt eller ikkje vil være korleis ein lager "mursteinane", dersom ein må sette opp ei og ei form som soppen skal vekse inni, for deretter å flytte forma så blir dette mykje meir arbeid enn å lage ei tilsvarande bygning med vanlig murstein.

 

 

 

 

Og det er greit nok at dette er ein økologisk struktur, men personleg så synest eg at det er forkastelig at ein bruker matvarer til slike ting. Idieélt sett så burde matvaren bli sendt til land med hungersnød, og så kan ein heller bygge bygninger av materialer som ikkje er menneskeføde.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...