Gå til innhold

Nå kan du filme 4K-video med et speilløst kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til og med Samsungs note 3 kan filme i 4k.

"Til og med" ..... heh... joa. ... så du skrev det bare for å trolle?

 

Hva fanden skal vi da med Hasselblad når vi har Nokia Lumia 1020?

 

 

Må si meg imponert over hva Panasonic har trøkka inn i denne klumpen. 4k i 96fps fps og ekstremt med muligheter for filmskapere. Ganske drøyt. Her må deg jo og gå an å montere dem i en 3D-rig og filme noe ala Peter Jackson gjorde med hobbiten - bare ørlite billigere enn RED-riggen hans.

 

Edit : ser at 96fps gjalt 1080, og at 4K var bundet til 24fps foreløpig. ..., uansett, så er det meget fleksibelt for 1080p-skytere. 4K er mer låst, men kvaliteten og detaljnivå er jo helt sykt. Skulle gjerne sett eksempelfilmen som er lagt ut på youtube, men ..... har bare 1080p display.

 

/me føler seg utdatert...

Endret av KnutIvars
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå skal jeg pirke litt på detaljene her, og tenker spesielt på overskriften.

 

Har det noen betydning for muligheten å filme 4K at kameraet er speilløst?

 

Sånn det er formulert nå, så kan det nesten virke som.

 

 

Tja, speilløst har i flere år vært kongen på haugen på video og slått alt man kommer over av DSLRs. Er kanskje det de har tenkt på? :)

Lenke til kommentar

Nå skal jeg pirke litt på detaljene her, og tenker spesielt på overskriften.

 

Har det noen betydning for muligheten å filme 4K at kameraet er speilløst?

 

Sånn det er formulert nå, så kan det nesten virke som.

Det har ingen betydning overhode om kameraet er speilløst eller ikke. Det er muligens et hint om at det ikke finnes noen speilreflekser som kan det enda.

 

Tror dette kameraet gir Canon, Nikon og Sony noe å tenke på ...

Lenke til kommentar

 

Nå skal jeg pirke litt på detaljene her, og tenker spesielt på overskriften.

 

Har det noen betydning for muligheten å filme 4K at kameraet er speilløst?

 

Sånn det er formulert nå, så kan det nesten virke som.

Det har ingen betydning overhode om kameraet er speilløst eller ikke. Det er muligens et hint om at det ikke finnes noen speilreflekser som kan det enda.

 

Tror dette kameraet gir Canon, Nikon og Sony noe å tenke på ...

 

Canon EOS-1D C kan filme i 4k, og er et speilrefleks.

Endret av ehauger
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har den lydløs elektronisk lukker?

 

GH4 har som for eks GH3 og GX7 en elektronisk lukker, men den er ikke global slik at den ikke er godt egnet til action-bilder. Raskere utlesningshastighet enn på tidligere modeller kan imidertid redusere dette problemet. Og til (nesten) statiske motiv fungerer er den glimrende. Tidligere modeller har forøvrig hatt noen begrensninger på ISO-område, men om det gjelder GH4 også vet jeg ikke (har bare sett spesifikasjonene og der står ikke alle detaljer)

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

 

Har den lydløs elektronisk lukker?

 

GH4 har som for eks GH3 og GX7 en elektronisk lukker, men den er ikke global slik at den ikke er godt egnet til action-bilder. Raskere utlesningshastighet enn på tidligere modeller kan imidertid redusere dette problemet. Og til (nesten) statiske motiv fungerer er den glimrende. Tidligere modeller har forøvrig hatt noen begrensninger på ISO-område, men om det gjelder GH4 også vet jeg ikke (har bare sett spesifikasjonene og der står ikke alle detaljer)

 

 

Vet du om noen kameraer i det hele tatt som har global lukker? Av DSLM's og DSLR's såklart :)

For det finnes ikke til min viten enda. Men lurer på om ikke GH4 får hvertfall 240fps readout fra sensoren og hvis det er tilfellet vil rolling shutter ikke være et veldig stort problem. Men på action bilder vil egentlig ingenting annet enn mekanisk og global elektronisk lukker duge :)

Lenke til kommentar

Vet du om noen kameraer i det hele tatt som har global lukker?

 

Så vidt jeg vet har ingen "vanlige" systemkameraer global lukker, i hvert fall ikke av de som er i produksjon i dag. Unntaket er som Trondster nevner modeller med CCD. Dette er fortsatt i bruk på mellomformat, men de har ikke elektronisk lukker eller video.

 

Problemet med global lukker (hvis jeg har forstått det riktig) er at det krever så mye supporelektronikk at en stor del av sensorarealet ryker. Jeg har sett halvparten vært nevnt, men vet ikke om det er et nøyaktig tall. Om det eventuelt kan løses med BSI-design eller reduseres på andre måter (som nyere prosessteknologi) er mulig. Det har blitt lansert flere CMOS-sensorer med global lukker, men de jeg har sett så langt er for mindre format som typisk brukes i high end videokameraer.

 

Utlesningshastighet på 240 bilder i sekundet har Panasonic hatt lenge, men det har vært for å generere videosignal som brukes for AF og neppe alle pikslene på sensoren. Vet ikke hvordan det er med GH4, men GX7 støttet for eksempel raske lukkertider med elektronisk lukker. Det betyr imidlertid bare at hver piksel eksponeres veldig kort tid, utelsningshastigheten er mye lenger (det som gir rolling shutter effekten). Men det er godt mulig at utlesninghastigheten for video nå er så rask (i hvert fall for 1080p) at rolling shutter effekten blir minimal. For stillbilder skal det mye mer enn en 50% forbedring (som Panasonic opppgir) før elektronisk lukker er fullt brukbar for actionbilder. Men det er ofte litt uklart rett etter lansering hva som egentlig gjelder, ikke alltid de som skriver presentasjonene helt forstår hva tallene fra ingeniørene egentlig betyr.

 

Årsaken til at mllomformat har holdt seg til CCD er sikkert flere, men inntil nylig har det ikke eksitstert store nok CMOS-sensorer, og den nye 50MP CMOS-senoren fra Sony har en cropfaktor selv i forhold til 645.

 

Edit: Interessant artikkel på LL nå, nettopp om CCD vs CMOS på mellomformat: http://www.luminous-landscape.com/essays/the_phase_one_iq250_cmos_fully_realized.shtml

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...