Gå til innhold

I fjor skjelte han ut Nvidia – nå gir han tommel opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kona har en "gaming" laptop i7 med GeForce GTX 765M som kjører Ubuntu. Det er nok flere enn meg som banner når en laster ned driveren for skjermkortet for Ubuntu/Debian på Nvidia og installerer den, bare for å få sort skjerm....
Grunnen er selvsagt at Nvidia har jobbet tett sammen med Intel for å integrere GTX 765M med Intel skjermkortet (på i7 CPU tror jeg) som PC også har. "Ideen" skal være at Intel skjermkortet skal gjøre jobben når en kjøre 2D grafikk og Nvidia skjermkortet skal overta når 3D grafikk kjøres, eller behovet for mer krefter er der. Alt dette for å spare strøm.
Problemet er at dette er gjort på bakrommet, uten å lage en Linux driver og samtidig holde dokumentasjon på dette hemmelig slik at ingen kan lage noen Linux driver heller uten å tippe. Selvfølgelig har denne situasjonen medført at noen aktive sjeler har satt seg ned å forsøkt å gjøre noe (https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee) men dette er kjerneavhengig, ustabilt og er ikke automatisk så det må startes når et spill starter....

Har jobbet med Ubuntu 13.10 på PCen hennes for å få dette til å fungere, blant annet skiftet til nyere kjerne men fortsatt fungerer ikke Bumblebee. Så der står "Gaming" PCen med Steam installert og har et lite håp på at Ubuntu 14.04 skal bli mer morro.

Ingen skal komme å si at «Fuck you, Nvidia» ikke var berettiget....

Min personlige mening er at dette samarbeidet har ført til en svært dårlig løsning, er rimelig sikker på at hadde Nvidia valgt for eks. nedklokking av GTX 765M når 2D grafikk kjøres ville det vært en mye bedre løsning. Intel har bare rota dette til og bør heller gjøre det de kan nemlig CPU.

Endret av morten_b
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kona har en "gaming" laptop i7 med GeForce GTX 765M som kjører Ubuntu. Det er nok flere enn meg som banner når en laster ned driveren for skjermkortet for Ubuntu/Debian på Nvidia og installerer den, bare for å få sort skjerm....

Grunnen er selvsagt at Nvidia har jobbet tett sammen med Intel for å integrere GTX 765M med Intel skjermkortet (på i7 CPU tror jeg) som PC også har. "Ideen" skal være at Intel skjermkortet skal gjøre jobben når en kjøre 2D grafikk og Nvidia skjermkortet skal overta når 3D grafikk kjøres, eller behovet for mer krefter er der. Alt dette for å spare strøm.

Problemet er at dette er gjort på bakrommet, uten å lage en Linux driver og samtidig holde dokumentasjon på dette hemmelig slik at ingen kan lage noen Linux driver heller uten å tippe. Selvfølgelig har denne situasjonen medført at noen aktive sjeler har satt seg ned å forsøkt å gjøre noe (https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee) men dette er kjerneavhengig, ustabilt og er ikke automatisk så det må startes når et spill starter....

 

Har jobbet med Ubuntu 13.10 på PCen hennes for å få dette til å fungere, blant annet skiftet til nyere kjerne men fortsatt fungerer ikke Bumblebee. Så der står "Gaming" PCen med Steam installert og har et lite håp på at Ubuntu 14.04 skal bli mer morro.

 

Ingen skal komme å si at «Fuck you, Nvidia» ikke var berettiget....

 

Min personlige mening er at dette samarbeidet har ført til en svært dårlig løsning, er rimelig sikker på at hadde Nvidia valgt for eks. nedklokking av GTX 765M når 2D grafikk kjøres ville det vært en mye bedre løsning. Intel har bare rota dette til og bør heller gjøre det de kan nemlig CPU.

 

Legg inn et skikkelig OS så blir det litt enklere :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje fordi de har lagt om fokus og kjører hardere på linux nå? Som sikkert har en god del med SteamOS å gjøre ellers tror jeg de hadde gitt faen.

Hva er det egentlig som gjør at SteamOS skal få fart på spillutvikling til Linux? Valves løsning på spill som ikke kan spilles i SteamOS er jo faktisk å streame dem fra en maskin på hjemmenettverket med Windows, og da ser jeg lite poeng i å ha en dedikert maskin med high-end maskinvare som bare er istand til å spille en håndfull spill når du kan legge inn Windows på den og spille langt flere spill.

 

Må si det er bra det finnes Ignore-liste på diskusjon.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje fordi de har lagt om fokus og kjører hardere på linux nå? Som sikkert har en god del med SteamOS å gjøre ellers tror jeg de hadde gitt faen.

Hva er det egentlig som gjør at SteamOS skal få fart på spillutvikling til Linux? Valves løsning på spill som ikke kan spilles i SteamOS er jo faktisk å streame dem fra en maskin på hjemmenettverket med Windows, og da ser jeg lite poeng i å ha en dedikert maskin med high-end maskinvare som bare er istand til å spille en håndfull spill når du kan legge inn Windows på den og spille langt flere spill.

 

Må si det er bra det finnes Ignore-liste på diskusjon.no

 

 

Så du mener de porter spill over til SteamOS for gøy? Siden de kan jo bare streame dem uansett? Nvidia bryr seg fordi de vil ha en bit av det markedet så klart.. Ja skjønner du må ignorere når du vet du kommer til å tape ett argument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kanskje fordi de har lagt om fokus og kjører hardere på linux nå? Som sikkert har en god del med SteamOS å gjøre ellers tror jeg de hadde gitt faen.

Hva er det egentlig som gjør at SteamOS skal få fart på spillutvikling til Linux? Valves løsning på spill som ikke kan spilles i SteamOS er jo faktisk å streame dem fra en maskin på hjemmenettverket med Windows, og da ser jeg lite poeng i å ha en dedikert maskin med high-end maskinvare som bare er istand til å spille en håndfull spill når du kan legge inn Windows på den og spille langt flere spill.

 

Må si det er bra det finnes Ignore-liste på diskusjon.no

Vel, planer er nok at streamingen skal skje med titler som ikke støttes på Linux, og at dette blir å gjelde eldre spill etter hvert som mange AAA-titler kommer med støtte for Linux. Altså: når vi snakker år 2015/2016 så vil streaming fra Windows stort sett gjelde spill fra 2014 eller tidligere, tror jeg, og dermed vil det ikke være nødvendig å ha Windows på "high-end"-pc'en, men heller SteamOS (eller en annen Linux-distribusjon). Cluet her er å se lengre fram enn 2014, den store endringen skjer nok ikke før om noen år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så du mener de porter spill over til SteamOS for gøy? Siden de kan jo bare streame dem uansett? Nvidia bryr seg fordi de vil ha en bit av det markedet så klart.. Ja skjønner du må ignorere når du vet du kommer til å tape ett argument.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor SteamOS skal være en katalysator for å få igang utvikling av spill til Linux, det har vært utallige slike hendelser for Linux allerede og ingen av dem har skapt den store Linux-boomen som enkelte mener skal komme. Nvidia har jo alltid hatt gode proprietære Linux-drivere, det de nå frigjør er informasjon som forenkler jobben for utvikling av opensource-driveren for Tegra-grafikk på Linux, dette har ingenting å gjøre med Steambox.

 

Angående Ignore-kommentaren, var det nok en annen poster i tråden her jeg tenkte på, som jeg synes kommer med så idiotiske påstander at jeg blir kvalm.

 

Vel, planer er nok at streamingen skal skje med titler som ikke støttes på Linux, og at dette blir å gjelde eldre spill etter hvert som mange AAA-titler kommer med støtte for Linux. Altså: når vi snakker år 2015/2016 så vil streaming fra Windows stort sett gjelde spill fra 2014 eller tidligere, tror jeg, og dermed vil det ikke være nødvendig å ha Windows på "high-end"-pc'en, men heller SteamOS (eller en annen Linux-distribusjon). Cluet her er å se lengre fram enn 2014, den store endringen skjer nok ikke før om noen år.

Så lenge AAA-spillmotorene ikke blir kodet for å bruke OpenGL for grafikk er det lite som kommer til å skje med Linux-situasjonen, at mange Indie-spill støttes på Windows, Linux og OS X betyr ikke at et paradigmeskifte er på vei. Dine forhåpninger om at Linux-støtte for AAA-spill kommer i 2015 eller 2016 tror jeg lite på, sannsynligvis vil det ikke skje noe stort her før Nvidia, Intel, og AMD går sammen og lager et skikkelig grafikk-API designet for dagens og fremtidens GPUer som også er plattform-uavhengig.

Lenke til kommentar
Så lenge AAA-spillmotorene ikke blir kodet for å bruke OpenGL for grafikk er det lite som kommer til å skje med Linux-situasjonen, at mange Indie-spill støttes på Windows, Linux og OS X betyr ikke at et paradigmeskifte er på vei. Dine forhåpninger om at Linux-støtte for AAA-spill kommer i 2015 eller 2016 tror jeg lite på, sannsynligvis vil det ikke skje noe stort her før Nvidia, Intel, og AMD går sammen og lager et skikkelig grafikk-API designet for dagens og fremtidens GPUer som også er plattform-uavhengig.

 

Du har absolutt gode poeng, og jeg ser ikke bort i fra at det kan være noe i dem. Likevel vil jeg si at den endringen som nå foregår virker mye mer gjennomtenkt og troverdig enn tidligere "forsøk" på å støtte Linux, og av den grunn tror jeg at man vil se flere AAA-titler i årene som kommer, da av andre enn Valve. Den halvhjertede supporten som tidligere har blitt gitt av Nvidia, AMD og Intel er den siste tiden blitt til noe mer, så jeg tror det legges flere krefter til grunn enn hva som før har vært tilfellet, men om det er nok skal jeg ikke påstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kona har en "gaming" laptop i7 med GeForce GTX 765M som kjører Ubuntu. Det er nok flere enn meg som banner når en laster ned driveren for skjermkortet for Ubuntu/Debian på Nvidia og installerer den, bare for å få sort skjerm....

Grunnen er selvsagt at Nvidia har jobbet tett sammen med Intel for å integrere GTX 765M med Intel skjermkortet (på i7 CPU tror jeg) som PC også har. "Ideen" skal være at Intel skjermkortet skal gjøre jobben når en kjøre 2D grafikk og Nvidia skjermkortet skal overta når 3D grafikk kjøres, eller behovet for mer krefter er der. Alt dette for å spare strøm.

Problemet er at dette er gjort på bakrommet, uten å lage en Linux driver og samtidig holde dokumentasjon på dette hemmelig slik at ingen kan lage noen Linux driver heller uten å tippe. Selvfølgelig har denne situasjonen medført at noen aktive sjeler har satt seg ned å forsøkt å gjøre noe (https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee) men dette er kjerneavhengig, ustabilt og er ikke automatisk så det må startes når et spill starter....

 

Har jobbet med Ubuntu 13.10 på PCen hennes for å få dette til å fungere, blant annet skiftet til nyere kjerne men fortsatt fungerer ikke Bumblebee. Så der står "Gaming" PCen med Steam installert og har et lite håp på at Ubuntu 14.04 skal bli mer morro.

 

Ingen skal komme å si at «Fuck you, Nvidia» ikke var berettiget....

 

Min personlige mening er at dette samarbeidet har ført til en svært dårlig løsning, er rimelig sikker på at hadde Nvidia valgt for eks. nedklokking av GTX 765M når 2D grafikk kjøres ville det vært en mye bedre løsning. Intel har bare rota dette til og bør heller gjøre det de kan nemlig CPU.

 

Eller så bare installerer du ubuntu 14.04 å installerer nvidia prime så er hele problemet løst?

Lenke til kommentar

Vel, her viser Hr. Torvalds at han ikke har peiling på hva han snakker om. For det første var Linus sin kritikk helt uberettiget og total skivebom, og nå som Nvidia har gjort noen minimale bidrag som egentlig betyr absolutt ingenting så gir han dem ros. Det hele blir ennå mer absurd når vi tar med at Nvidia har forut for kritikken frigjort koden til noe av Tegra, Cuda-kompilatoren, konfigurasjonsverktøyet sitt, installasjonsprogrammet sitt og sitt native API for GPUer. Dette er virkelig hykleri. Dessverre så går tabloidpressen rett på og videreformidler alt Hr. Torvalds sier. At han er ekspert på noen områder, betyr ikke at hans utspill på alle områder er verdt å nevne. Do not feed the troll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kona har en "gaming" laptop i7 med GeForce GTX 765M som kjører Ubuntu. Det er nok flere enn meg som banner når en laster ned driveren for skjermkortet for Ubuntu/Debian på Nvidia og installerer den, bare for å få sort skjerm....

Grunnen er selvsagt at Nvidia har jobbet tett sammen med Intel for å integrere GTX 765M med Intel skjermkortet (på i7 CPU tror jeg) som PC også har. "Ideen" skal være at Intel skjermkortet skal gjøre jobben når en kjøre 2D grafikk og Nvidia skjermkortet skal overta når 3D grafikk kjøres, eller behovet for mer krefter er der. Alt dette for å spare strøm.

Problemet er at dette er gjort på bakrommet, uten å lage en Linux driver og samtidig holde dokumentasjon på dette hemmelig slik at ingen kan lage noen Linux driver heller uten å tippe. Selvfølgelig har denne situasjonen medført at noen aktive sjeler har satt seg ned å forsøkt å gjøre noe (https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee) men dette er kjerneavhengig, ustabilt og er ikke automatisk så det må startes når et spill starter....

 

Har jobbet med Ubuntu 13.10 på PCen hennes for å få dette til å fungere, blant annet skiftet til nyere kjerne men fortsatt fungerer ikke Bumblebee. Så der står "Gaming" PCen med Steam installert og har et lite håp på at Ubuntu 14.04 skal bli mer morro.

 

Ingen skal komme å si at «Fuck you, Nvidia» ikke var berettiget....

 

Min personlige mening er at dette samarbeidet har ført til en svært dårlig løsning, er rimelig sikker på at hadde Nvidia valgt for eks. nedklokking av GTX 765M når 2D grafikk kjøres ville det vært en mye bedre løsning. Intel har bare rota dette til og bør heller gjøre det de kan nemlig CPU.

Takket være Hr. Torvalds & Co ble ordentlig støtte for Optimus utsatt et par kerneler, og vil trolig være på plass i 14.04.

 

Du kan takke Nvidia for mye, blant annet de eneste produksjonsstabile driverne for Linux, for at det i det hele tatt finnes en moderne OpenGL-spesifikasjon og for at de har skapt et arbeidsstasjonsmarked for Linux og BSD. Uten de hadde heller aldri Intel prioritert god CPU-støtte for Linux. Og hva har AMD bidratt med? En delvis åpen driver som knapt er brukbar til noe og noen dokumenter. I reell nytte er det ingen tvil om hvem som har gjort et virkelig bidrag, fremfor populistiske og politisk korrekte tiltak som egentlig betyr absolutt ingenting (kremt amd)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan takke Nvidia for mye, blant annet de eneste produksjonsstabile driverne for Linux, for at det i det hele tatt finnes en moderne OpenGL-spesifikasjon og for at de har skapt et arbeidsstasjonsmarked for Linux og BSD. Uten de hadde heller aldri Intel prioritert god CPU-støtte for Linux. Og hva har AMD bidratt med? En delvis åpen driver som knapt er brukbar til noe og noen dokumenter. I reell nytte er det ingen tvil om hvem som har gjort et virkelig bidrag, fremfor populistiske og politisk korrekte tiltak som egentlig betyr absolutt ingenting (kremt amd)

AMD har dedikerte ansatte som arbeider med å forbedre den frie driveren, så jeg forstår ikke hvorfor du kritiserer AMD i denne sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du kan takke Nvidia for mye, blant annet de eneste produksjonsstabile driverne for Linux, for at det i det hele tatt finnes en moderne OpenGL-spesifikasjon og for at de har skapt et arbeidsstasjonsmarked for Linux og BSD. Uten de hadde heller aldri Intel prioritert god CPU-støtte for Linux. Og hva har AMD bidratt med? En delvis åpen driver som knapt er brukbar til noe og noen dokumenter. I reell nytte er det ingen tvil om hvem som har gjort et virkelig bidrag, fremfor populistiske og politisk korrekte tiltak som egentlig betyr absolutt ingenting (kremt amd)

AMD har dedikerte ansatte som arbeider med å forbedre den frie driveren, så jeg forstår ikke hvorfor du kritiserer AMD i denne sammenheng.

 

Du har ikke forstått at AMDs "åpne" drivere fremdeles bruker proprietær firmware, så den kan kun kalles åpnere enn Fglrx, men ikke åpen.

 

Selv om Fglrx er totalt underlegen Nvidias driver, så er de "åpne" mesa-/gallium-driverne også en vits. De ligger nær 4-5 år bak og har jevnt over dårlig ytelse for tyngre GLSL-last. Hvis du hadde utviklet med de hadde du også visst at hvilke OpenGL-kall som fungerer med driverne varierer for hver "build".

 

Det AMD gjør er intet annet enn et spill for galleriet. De som er ideologiske fanatikere biter selvsagt på. Det hjelper lite at AMD gjør noen symbolske bidrag til en driver som aldri vil komme på "produksjonskvalitet". Skal vi se pragmatisk på det så er de "åpne" driverne forbeholdt spesielt interesserte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...