Gå til innhold

Nettsted kjøper splitter nye PC-er til IE 7-brukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjett om opptil flere nettsidedesignere kunne tenkt seg å ha denne muligheten. Det å designe til alle de ulike IE-utgavene innebærer ofte dobbel og tredobbel koding. Hvis IE-utviklerne (Microsoft) hadde holdt seg til nettstandardene slik de andre nettlserutviklerne har gjort i stedet for å forsøke å lage deres eget Microsoft-internett, så hadde man antagelig kunne hørt det samstemte jubelbrølet helt ut til månen.

 

Heldigvis faller IE-andelen stadig, slik at hvis man ikke absolutt må dekke 100% av brukerne, så kan man snart droppe all spesialkoding for IE. Da går nok snart de siste prosentene også over til en nettleser som støtter nettstandardene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor oppdaterte de ikke heller bare nettleseren deres, eller installerte en annen?

Om jeg skal tippe, så er dette snakk om maskiner som var billige den gangen de ble kjøpt, og knappest klarer å håndtere XP. Det er fortsatt teoretisk mulig å installere en annen browser på noe sånt, men det vil være en tålmodighetsprøve - og de vil både få skylden for at maskinen nå er treg (selv om den var like ille før), og det vil ta en del tekniker-tid. Det koster kanskje litt mer å gi dem nye maskiner, men alt tatt i betraktning behøver ikke forskjellen å være så stor...

Endret av Djn
Lenke til kommentar

"Pleietrengende mennesker er ikke alltid de mest datainteresserte".

 

Det var jo en dristig påstand. Basert på hva?

Det er ikke en dristig påstand, det er ikke en påstand i det hele tatt egentlig. Det er en tullete setning som ikke gir mening i det hele tatt.

 

Eksempel: Ungdommer er ikke alltid de mest datainteresserte, ingenører er ikke alltid de mest datainteresserte, jenter er ikke alltid de mest datainteresserte.

 

Man kan skrive det om alle forskjellige persongrupper derfor blir dette helt meningsløst å skrive til å begynne med :)

 

Edit; Surret litt tror jeg :hmm:

Endret av Dante's Inferno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Pleietrengende mennesker er ikke alltid de mest datainteresserte".

 

Det var jo en dristig påstand. Basert på hva?

Som gruppe har de en høy snittalder; økende alder virker å være korrelert med synkende IT-interesse?

 

Da har du definert en gruppe i gruppen. Pleietrengende pasienter kan være alt fra Svein på 20 år med CP, kreftpasienten Torgeir på 15 år, eller Birgitt på 78 som har brukket begge beina i slalombakken.

 

Dessuten er det mange flere eldre enn folk tror som bruker PC og Internett.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor oppdaterte de ikke heller bare nettleseren deres, eller installerte en annen?

fordi det vil koste mer å sende en ITekspert til de kunder som bruker tid på å oppdatere maskinen, enn å bare sende de en ny ferdiginstallert pc i posten.

 

Har du gjort denne oppdateringen før? :) Man trykker på en lenke, bekrefter språk eller noe, og resten går av seg selv, er nok langt enklere enn og sette opp en ny maskin for folk med lite datakunnskap.

Lenke til kommentar

Bare en liten ting for å forklare situasjonen litt bedre enn artikkelen.

 

Det koster å ringe folk for å få dem til å trykke på en lenke. Det er faktisk ikke alle som klarer dette heller :p Det vil dermed koste mer å sende ut folk eller få utstyr tilsendt og sendt tilbake for å hjelpe dem. Over en viss tidsperiode så vil det, også nevnt, koste masse penger for å utvikle nettsiden til flere browsere som ikke følger samme standard. Det vil også være tidkrevende for brukerne å bruke foreldet maskinvare som igjen kan gjøre at de ikke bruker tjenesten på en effektiv måte (driter i det) som igjen gjør at dette fungerer mot sin hensikt. Tror ikke det er nødvendig å forklare dere dette nærmere :)

 

Det som da er situasjonen her er inntjening over tid, det vil være en større kostnad over kort sikt pga at maskinvare koster en del. Det vil på andre siden frigjøre masse ressurser som kan fokusere på å gjøre tilbudet bedre på andre måter enn å sitte å skrive kode for en utdatert nettleser. Dette kan igjen gjøre at de kan fjerne stillinger som sitter med dette arbeidet.

 

Si at de har 100 kunder som trenger ny PC som kan koste for eksempel 5000 kroner, da vil det koste dem 500.000,- på en gang og ikke fler ganger etter dette. Si at de igjen kan kutte en stilling der en ansatt har en årslønn på, tja, 250.000,- før skatt. Dette gjør dermed at de sparer inn kostnaden på 2 år. De trenger antagelig ikke bytte maskinvare på mange år da teknologien har stagnert med tanke på enkle oppgaver.

 

Dette er ren logikk og en enkel grunnregel i foretningsvirksomhet. Meget smart å faktisk gjøre dette da det er veldig mange som kun tenker kortsiktig (staten, hrmhrm).

Lenke til kommentar

"Pleietrengende mennesker er ikke alltid de mest datainteresserte".

 

Det var jo en dristig påstand. Basert på hva?

 

Er det dristig? Jeg ville bli overrasket om det ikke er tilfelle, jeg tipper pleietrengende i snitt er 1. Eldre, 2. Mer ressursvake 3. Lavere utdannet. en snittet, alle tre faktorer tipper eg også er negativt korrelert med datainteresse.

 

AtW

Lenke til kommentar

*

 

Det koster å ringe folk for å få dem til å trykke på en lenke. Det er faktisk ikke alle som klarer dette heller

Klarer de ikke trykke på en lenke så klarer de heller ikke bruke nettstedets tjenester, ringe dem må de uansett, sende ut folk måtte de gjort uansett, bare med eller uten en maskin med seg. Sitter man med en så utdatert maskin at den ikke kan brukes, så vil man nok heller ikke benytte seg av en slik netttjeneste, som jeg ikke helt forsto hvordan fungerte, kan være mangelen på informasjon som gjør meg skeptisk. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"Pleietrengende mennesker er ikke alltid de mest datainteresserte".

 

Det var jo en dristig påstand. Basert på hva?

Som gruppe har de en høy snittalder; økende alder virker å være korrelert med synkende IT-interesse?

 

Da har du definert en gruppe i gruppen. Pleietrengende pasienter kan være alt fra Svein på 20 år med CP, kreftpasienten Torgeir på 15 år, eller Birgitt på 78 som har brukket begge beina i slalombakken.

 

Dessuten er det mange flere eldre enn folk tror som bruker PC og Internett.

 

 

Ikke så mye en gruppe i gruppen, som et gjennomsnitt: At det finnes unge pleietrengende betyr ikke at de har samme snittalder som befolkningen totalt. Og at det finnes eldre IT-interesserte betyr ikke at de er like interesserte som befolkningen i sin helhet.

 

Det sagt vet jeg ikke hvor mye eldre og hvor mye mindre interesserte - det kan være det ikke er så mye, og at det i kombinasjon ikke har noe å si. Det kan også være andre effekter, som at at pleietrengende er uvanlig interessert i data siden det gir de mer å holde på med uten for store fysiske krav. Så ja, det er ren spekulasjon inntil noen graver opp noe statistikk, hvis den finnes. :)

Lenke til kommentar

 

*

 

Det koster å ringe folk for å få dem til å trykke på en lenke. Det er faktisk ikke alle som klarer dette heller

Klarer de ikke trykke på en lenke så klarer de heller ikke bruke nettstedets tjenester, ringe dem må de uansett, sende ut folk måtte de gjort uansett, bare med eller uten en maskin med seg. Sitter man med en så utdatert maskin at den ikke kan brukes, så vil man nok heller ikke benytte seg av en slik netttjeneste, som jeg ikke helt forsto hvordan fungerte, kan være mangelen på informasjon som gjør meg skeptisk. ;)

 

 

Det er forskjell på å finne frem på en fremmed nettside og trykke på en link enn å bruke en side man har hatt opplæring i. Utdatert maskinvare som er tilnærmet ubrukelig betyr at man skiter i det ja :) Godt innlegg, enig med at de burde ha mer info i artikkelen, men igjen, det gjelder vel de fleste artikkler i TEK nettverket :p

 

+1 til deg fra meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...