Gå til innhold

Nokia erter på seg fotoentusiastene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Makalaust. Hvordan kan en opprettholde noen slags form for respekt for produsenter som proklamerer slike usakeligheter ?

Jeg personlig regner uten videre med at samtlige produkter er konstruert med samme mengde uvitenhet i alle aspekter. De aner ikke hva de driver med og lager rett og slett "noe drit". Lykke til med det.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Har selv sett mange bilder tatt med et Lumia 1020, og det kan muligens konkurrere mot kompaktkamera i lommeformat, men det er ikke i nærheten av å konkurrere mot selv billige speilrefleks. Bildene hadde purple fringing, ufin isostøy og flere andre problemer man gjerne får med små bildesensorer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke argumentere for at folk som kan og vil bruke en speilrefleks skal slutte med det. Men for oss andre, som vil ha bilder i "optimal" kvalitet uten å drasse på en fotobag, så er et 1020 genialt. Telefon må vi jo med oss i alle fall, og her får vi meget bra bilder på kjøpet.

 

Nå tror jeg nok Nokia godt vet at entusiastene vil protestere. Og så vil amobil skrive om det, og vil enda flere diskutere det, og så sprer ryktet seg om dette frekke lille telefonapparatet som påstår å ta gode bilder.

 

Geir :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dette er vel grei skurring, og noe vi har hørt i alle år. Og om ikke akkurat det samme, så er poenget det samme. At de overdriver.

 

Hvor ofte hører du ikke om bærbare PCen som skal erstatte den stasjonære, eller om nettbrettet som erstatter laptopen, eller mobilen som skal erstatte alt?

 

Eller de knøttsmå høyttalerene som visstnok kan matche store og gode gulvhøyttalere.

 

Etc..

 

At folk i det hele tatt hever et øyelokk for denne reklamen er for meg det som overrasker mest. Bullshit fra ende til annen for de som faktisk bryr seg, og helt sikkert en del sannhet i de som egentlig ikke har peiling og ikke trenger noe særlig uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For all del, det er sikkert et bra ringeapparat og til og med bra kameradel til å være ringeapparat, men denne påstanden er bare et forsøk på trolling.

 

Jeg gidder ikke sluke snøret helt, men vil bare si noen stikkord: Ergonomi, betjeningsmåte, ekstrautstyr, mulighet for å bytte mellom objektiver med ulike egenskaper, deriblant optisk zoom, og til slutt bildekvalitet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er skrevet på en Nokia Lumia 1020. Påstanden hadde vært mer aktuell for Nokia 808 som kom før denne. Den tok mye bedre bilder og var mer egnet som Point and shot. Jeg har tre andre kameraer. Olympus TG2, Sony RX100 MarkII og Canon EOS 650D. Før hadde jeg de nesten aldri med meg. Nokia 808 dekket behovet som regel. Nå når jeg har byttet til Nokia 1020 har jeg nesten alltid et av de andre kameraene med meg. Det sier litt. 1020 tar ikke bra bilder i dunkel belysning som det er i Norge i vintermånedene. Den er også treg. Det tar alt for lang tid å få tatt et bilde. En speilrefleks er raskere og bildene er bedre. Det gjelder kompaktkameraend også. Grei til filming dog, i forhold til de andre. men det er pga vidvinkelen og ikke kvaliteten

Lenke til kommentar

Lumia 1020 har 58,1mm2 sensor som har 41 megapiksler. Dette gir 1,12µm store piksler. Et DSLR som de så pent latterliggjør har typisk APS-C sensor med mellom 329mm2 og 370mm2 sensorer. Siden de selvsagt mente at fullformat også var unødvendig for å få flotte feriebilder, kan vi jo ta med en slik sensor også, som holder 864mm2 stor sensor.

 

For nybegynnere: Sensorens størrelse innvirker primært dybdeskarpheten, hvor en liten sensor gir lang dybdeskarphet, mot en stor sensor som gir kort dybdeskarphet. For landskap ønsker man lang dybdeskarphet, slik at alt i bildet er skarpt samtidig. For det meste annet, som skal bli interessant for øyet, ønsker man kort dybdeskarphet, slik at man kan styre blikket til den som ser på bildet, mot det man ønsker å formidle. Eksempelvis ønsker man gjerne bilde av en person, og bakgrunnen kan godt være ute av fokus, slik at det er personen på bildet som blir blikkfanget. Dermed er det ikke nødvendigvis negativt med en liten sensor, for enkelte typer bilder.

 

En stor bakdel med en liten sensor er derimot at det ikke blir plass til så mange piksler, med mindre man gjør de mye mindre. Dess mindre en piksel blir, dess mer unøyaktig er den til å lese av lysstyrke og farge på det den "ser". Dette er det vi oppfatter som støy og korn på bildene. Støy er typisk at pikslene bommer på fargen og lysstyrken, og korn er når de bare bommer på lysstyrken. Når man forsterker lysstyrken bommes det typisk enda mer. Endel kan man kompensere for i ettertid, men man mister gjerne litt detaljer, og er det riktig så ille mister man mye detaljer.

 

Det Nokia gjør er å regne ut et gjennomsnitt, slik at de pikslene som bommer, blir "overkjørt" av nabopikslene som Nokia mener har rett. Dette gir et mindre oppløst bilde, som inneholder mindre feil. En grei måte å gjøre det på, men ikke litt i nærheten av det å ha gigantisk store piksler som ikke bommer nevneverdig på det de "ser". Pikslene på et fullformat kamera er typisk 5-10 ganger større enn de man finner på sensoren til Lumia 1020.

 

Sluttresultatet kan sammenlignes, men absolutt ingen bilder tatt med Lumia 1020 vil være bedre enn den jevne DSLR. Det kan gjerne utkonkurrere endel Point-and-shoot kameraer, spesielt de eldre, men der stopper det.

 

Derimot liker jeg godt at de har støtte for RAW-bilder, og at det er manuelle kontroller for å styre eksponeringen slik man ønsker den. Så meget god som mobilkamera, men så lenge jeg har mulighet til å ta med noe annet gjør jeg det.

Lenke til kommentar
For nybegynnere: Sensorens størrelse innvirker primært dybdeskarpheten, hvor en liten sensor gir lang dybdeskarphet, mot en stor sensor som gir kort dybdeskarphet.

Som flisespikker kan jeg ikke si meg enig i det der. Det er primært blenderåpning (i mm) og fokusavstand som avgjør dybdeskarpheten. Din påstand har en viss korrelasjon siden man med større sensor som regel bruker lengre brennvidde og ofte også større blenderåpning (i mm). Men det er altså ikke sensorstørrelsen i seg selv som påvirker dybdeskarpheten.

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd kameraet på 1020?

Ja, har Lumia 1020 og er kjempefornøyd. Bildene blir bedre enn fra noen annen mobil, med unntak av 808. Erstatter speilrefleks, nei det gjør hverken 1020 eller 808, men fantastisk å ha med et såpass bra kamera i lomma :)

Og Nokia har blitt virkelig flinke til å sørge for omtale. Ingen er vel så "dustete" å tro at de ikke gjør dette for å få omtale.

Skal vedde på at denne artikkelen kommer på topp med antall kommentarer... ;)

Endret av Xaphoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...