Gå til innhold

Nå kan du få nesten 50 % bedre ytelse i Battlefield 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal dem gå rett i strupen på DirectX bør dem strengt tatt lage noe som faktisk fungerer på ALT av skjermkort og ikke bare 4 av AMD sine egne kort.

 

??

Mantle er ikke knyttet opp til kun AMD, og dette blir også påpekt i artikelen. Det meste av mantles funksjonalitet kan fungerer på de aller fleste moderne grafikkchips, hvordan ytelsen av dette blir er vel heller ukjent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skal dem gå rett i strupen på DirectX bør dem strengt tatt lage noe som faktisk fungerer på ALT av skjermkort og ikke bare 4 av AMD sine egne kort.

Må jo begynne et sted da. Pluss er jo bare positivt at det kommer en rival til DirectX. Kanskje DirectX også blir pusset opp for å nå tallene mantle klarer =)

 

AMD selv har jo ikke som mål å erstatte Direct3D11.2 med Mantle, så hvorfor HW.no skriver noe annet kan vi vel tillegge deres fantastiske journalistiske sans. DirectX er også en pakke som omhandler mye annet enn grafikk, og Mantle kan definitivt ikke erstatte hele DirectX.

Mantle skal være et alternativ til Direct3D11.2 for utviklere som ønsker å dra bedre nytte av maskinvaren, Direct3D11.2 har fortsatt fordeler når det kommer til bruk på flere skjermkortarkitekturer og enklere programmering.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Skal dem gå rett i strupen på DirectX bør dem strengt tatt lage noe som faktisk fungerer på ALT av skjermkort og ikke bare 4 av AMD sine egne kort.

 

Det er flere er en 4 kort, det er nærmere 8

Lenke til kommentar

Så spillet må være støttet av Mantle, ellers vil det ikke få noen bedre flyt?

Jepp

 

Med forbehold om at dette faktisk er reelle tall så er det jo nesten som om at vi får en ny generasjon GPU :fun:

Det er forsovet reelle tall, men du vil ikke se dem med mindre du sliter med CPU-ytelsen, på en annen side er det nesten alltid CPU som er problemet i BF4 Multiplayer.

Om du er GPU-bottlenecked ser det ut til at man får 10-15% ekstra ytelse, som i og for seg ikke er så galt det heller :p

 

Vil dette fungere på mitt HD 6950 2GB GDDR5 ?

Nei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Mantle er et nytt utviklerverktøy fra AMD som – på samme måte som DirectX – skal gjøre det enklere og mer effektivt for spillutviklere å lage spill. For alle spillere der ute vil dette direkte kunne oversettes til et betydelig ytelsesløft i støttede titler.

Med Mantle vil ikke programmererne trenge å tenke på eller ta spesielle hensyn til hva slags maskinvare spillene deres skal kjøres på lengre – de kan bruke de samme teknikkene og funksjonene uansett, akkurat som med DirectX.

Men ifølge testdata fra AMD kommuniserer Mantle mer direkte med skjermkortet enn hva DirectX gjør. Det vil si at du kan få ekstra god ytelse av AMDs nye storsatsning om prosessoren din er flaskehalsen i systemet ditt. Både CPU og GPU skal visstnok få en lettere jobb med det nye utviklerverktøyet.

Ikke overraskende mener AMD at Mantle er spesielt godt tilpasset sin egen Graphics Core Next-arkitektur, som sitter i Radeon HD 7000 og nyere grafikkort. De sier likevel at Mantle er et åpent grensesnitt, som like godt kan tas i bruk av Intel eller Nvidia. Om det vil fungere like godt for rivalene, er dog kanskje litt tvilsomt.

Dette er svært unøyaktig. Til forskjell fra Direct3D må man med Mantle nettopp ta hensyn til maskinvaren. Det er det som gjør at man kan avlaste prosessor, og utnytte skjermkortet på en bedre måte. Mantle er low-level API, mens Direct3D er high-level API. Det er i kombinasjon med porting fra konsoll (som angivelig bruker en vært lik API), at Mantle vil kunne vise seg å være et svært nyttig verktøy.

Endret av -=PRO=-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har så langt ikke hørt annet enn klaging pga dårlig ytelse etter oppdatering. Ytelsen i BF4 skal ihvertfall være elendig

Jeg har også lest at noen har fått dårlige ytelse med Mantle, men dette er langt i fra majoriteten som du kanskje har dått inntrykk av. Hvorfor noen har fått dårligere fps vet jeg ikke men jeg antar at det har skjedd en feil med install eller lignende. Selv merker jeg en kraftig økning av fps, men det forekommer en og annen drop spike som jeg vil tro er en bug AMD/DICE fikser fort.

 

 

Noen som har testet på et Nvidia kort?

Mantle er for øyeblikket låst til AMD, visstnok skal Nvidia kunne støtte det når det går ut av BETA, men det spørs om Nvidia er interessert i å gjøre det.

 

Dersom AMD "gir fra seg" Mantle som det har vært snakk om, samt at NVidia ser at det kan fungere godt også på Geforce-kort, tror jeg at de vil støtte Mantle. Nå er jeg ikke helt 100% stødig på forskjellene mellom Mantle/DirectX/Direct3D men det er et problem i dag at Windows tvinger brukere over på nye OS ved å gjøre nye versjoner av DirectX eksklusive.

Endret av BALT3
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil det si at det nå blir enda mer å forholde seg til, både for oss og utviklerne? DirectX, OpenGL og nå Mantle?

Det stemmer.

Hvis utvilkere ønsker å støtte Mantle må de forholde seg til et properitært API som i overskuelig fremtid kun fungerer på nyere AMD-kort i tillegg til åpne API'er som OpenGL og DirectX.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har så langt ikke hørt annet enn klaging pga dårlig ytelse etter oppdatering. Ytelsen i BF4 skal ihvertfall være elendig

Jeg har også lest at noen har fått dårlige ytelse med Mantle, men dette er langt i fra majoriteten som du kanskje har dått inntrykk av. Hvorfor noen har fått dårligere fps vet jeg ikke men jeg antar at det har skjedd en feil med install eller lignende. Selv merker jeg en kraftig økning av fps, men det forekommer en og annen drop spike som jeg vil tro er en bug AMD/DICE fikser fort.

Tommelfingerreglen er jo dårligere/tregere CPU du har, jo bedre økning får du fra Mantle.

 

Har du en Haswell-basert i5 eller i7 så er poentisel forbedring under 10%, da CPU'en har såpass god enkeltråd ytelse og overhead av API dermed blir mindre.

 

http://www.anandtech.com/show/7728/battlefield-4-mantle-preview

Lenke til kommentar

Anandtech har testet i singleplayer, som krever mindre CPU enn multiplayer. Jeg har en overklokket i7-4770K og får 10-15% opp fra 100fps i Ultra (dvs 100 fps uten Mantle, 110-115 fps med) og det på tomme servere. Når jeg spiller får jeg langt bedre ytelsesøkning enn dette.

 

Men tenk hva en ytelsesøkning på "bare" 10% faktisk er - det tilsvarer å kjøpe et langt dyrere skjermkort, men vi fikk det med gratis software i stedet. Konge. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...