Gå til innhold

Skal snart slippe harddisker på 6 TB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WD sine 6 TB-disker er jo priset over en hver fornuft så det er et skrikende behov for konkurranse på den kapasiteten. Selv dobbel pris per TB sammenlignet med 4TB variantene vil være et fremskritt fra dagens konkurranseløse situasjon på 6 TB-kapasiteten.

 

4 TB: priser fra ca 300 kr/TB for forbrukermodeller, 340 kr/TB for NAS-modeller og 500 kr/TB for enterprise-modeller.

6 TB: priser fra 1065 kr/TB

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med JKJK. Det er på høy tid med overkommelig prisede 5 TB-disker rettet mot privat bruk. Er det teknologien eller konkurransen i markedet som har stagnert utviklingen?

 

knopflerbruce: De har vært markert som "på lager" i Norske nettbutikker flere ganger tidligere når jeg har sjekket, men bare med noen få eksemplarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg er skeptisk til seagate har jeg mer tro på disse enn WD diskene. 7 plater... gud bedre.

 

Jeg synes det er litt pussig at ingen har sluppet 5 platers 5TB disker.

 

Nå har jo ihvertfall de foregående 5 årene vært sånn at leverandørene som har flere plater og mindre tetthet, over det jevne har hatt bedre holdbarhet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Selv om jeg er skeptisk til seagate har jeg mer tro på disse enn WD diskene. 7 plater... gud bedre.

 

Jeg synes det er litt pussig at ingen har sluppet 5 platers 5TB disker.

 

Nå har jo ihvertfall de foregående 5 årene vært sånn at leverandørene som har flere plater og mindre tetthet, over det jevne har hatt bedre holdbarhet.

 

AtW

 

Det er godt mulig.

Men kan ikke komme på jeg har sett disker med 6-7 plater før.

Det er mulig det eksisterte i 5,25" HDD eraen (vil tro det eksisterte enda tidligere enn det).

Har vi hatt disker med så mange plater på 2000-tallet?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

 

 

Selv om jeg er skeptisk til seagate har jeg mer tro på disse enn WD diskene. 7 plater... gud bedre.

 

Jeg synes det er litt pussig at ingen har sluppet 5 platers 5TB disker.

 

Nå har jo ihvertfall de foregående 5 årene vært sånn at leverandørene som har flere plater og mindre tetthet, over det jevne har hatt bedre holdbarhet.

 

AtW

 

Det er godt mulig.

Men kan ikke komme på jeg har sett disker med 6-7 plater før.

Det er mulig det eksisterte i 5,25" HDD eraen (vil tro det eksisterte enda tidligere enn det).

Har vi hatt disker med så mange plater på 2000-tallet?

 

 

Såvidt jeg vet har det vært begrenset til 5 plater maks tidligere i perioden ja.

 

AtW

Lenke til kommentar

Enig med JKJK. Det er på høy tid med overkommelig prisede 5 TB-disker rettet mot privat bruk. Er det teknologien eller konkurransen i markedet som har stagnert utviklingen?

 

knopflerbruce: De har vært markert som "på lager" i Norske nettbutikker flere ganger tidligere når jeg har sjekket, men bare med noen få eksemplarer.

 

Tror det er litt at vanlige brukere tenker kr/gb isteden for størelse. 2-4 TB er nok for alle utenom entusiaster og de har tower pc elle nas.

 

For datasentere er kapasitet viktigere da rack plass pluss lagringservere er dyrt.

Lenke til kommentar

Nja, er ikke overbevist om at det er så svart-hvitt.

 

Bedrifter med STORE lagringsløsninger (eks. netapp) kjøper uansett disker via serviceavtale som er godkjent og testet fra leverandør (firmware osv). Disse blir ganske mye dyrere enn om man skulle kjøpt disken bar. Eks. så bruker netapp bl.a. WD RE4 med testet/modifisert firmware.

Disse diskene er ikke akurat det nyeste nye og slike løsninger tar gjerne ibruk ikke nyere disker før det har gått en god stund.

 

Har for meg at hos bedrifter med mindre (ferdige) lagringsløsninger, leveres de også gjerne ferdig konfigurert med disk fra leverandør. Da vil det også ta tid før det nyeste nye kommer på markedet (øh, den settningen var litt selvmotsigende).

 

Da har man igjen entusiastmarkedet og bedrifter som lager reodor-felgen lagring. F.eks. SMB. Evt bedrifter med vesentlig større systemer som f.eks. backblaze, som har egenproduserte løsninger fra bunnen av. De driter gjerne i MTBF og kjøper gjerne litt hummer og kanari ut i fra hvor de får mest for pengene når det kommer til rackspace, strøm og ant TB. pr krone, og bytter heller disker hyppig da de ikke er avhengig av at diskene må være av samme type, da alt av paritet osv gjøres i software. Før eller siden vil det være et kryssningspunkt der det lønner seg å kjøpe ferre, men større disker.

 

Dette er dog bare synsing fra min side, og jeg ser ikke bort i fra at jeg tar feil.

Hvem kjøper EGENTLIG slike disker før de blir mainstream enterpriseprodukter?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

 

Enig med JKJK. Det er på høy tid med overkommelig prisede 5 TB-disker rettet mot privat bruk. Er det teknologien eller konkurransen i markedet som har stagnert utviklingen?

 

knopflerbruce: De har vært markert som "på lager" i Norske nettbutikker flere ganger tidligere når jeg har sjekket, men bare med noen få eksemplarer.

Tror det er litt at vanlige brukere tenker kr/gb isteden for størelse. 2-4 TB er nok for alle utenom entusiaster og de har tower pc elle nas.

 

For datasentere er kapasitet viktigere da rack plass pluss lagringservere er dyrt.

 

 

Joda, men på et eller annet tidspunkt må du investere i en ekstra kontroller, noe man kanskje ikke har ekspansjonsspor til. Jeg byttet nylig fra et HK med ti SATA-porter til et med åtte, og konsekvensen ble at jeg ikke har DVD-RW installert lengre. Syv lagringsdisker (1x 2TB og 6x 3TB) + SSD til OS er ikke SÅ mye dersom man laster ned ting og tang, Blu-Ray tar jo massevis av plass. Jeg kommer nok til å oppgradere mine 3TB til 6TB så snart jeg har råd, og prisen er noenlunde grei. Kunne fint betalt 3k for noe slikt i dagens marked.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yes, endelig kan vi miste 6 terra i en diskkrasj!

Tror den er blitt sagt ved alle nyere og større disker som er kommet noensinne.

 

Bank i bordet og alt slikt, alt jeg har mistet i gulvet er en 20GB disk med masse saker og innholdet på 2x 3gb disker som forsvant i et kontrollerproblem. 20GB disken var nok det tøffeste tapet.

Lenke til kommentar

Har selv hatt 2 diskkrasj siste året, en Seagate Momentus 7200 rpm 2.5" 80 gb, og en Samsung Spinpoint 3.5" 500 gb.

Tror jeg holder meg til Seagate, har 2 nå som er i drift. 2.5" hadde vært i en bærbar før og jeg vet lite om fortiden dens. Samsungen vet jeg ikke helt, klikket bare og masse corrupte sektorer.

Generelt er man vel alt for dårlig på backup, nå er ikke jeg en som har så mye lagret da så tror jeg skal berge bra. Uansett ikke dumt å spre det på flere disker.

Lenke til kommentar

Har selv hatt 2 diskkrasj siste året, en Seagate Momentus 7200 rpm 2.5" 80 gb, og en Samsung Spinpoint 3.5" 500 gb.

Tror jeg holder meg til Seagate, har 2 nå som er i drift. 2.5" hadde vært i en bærbar før og jeg vet lite om fortiden dens. Samsungen vet jeg ikke helt, klikket bare og masse corrupte sektorer.

Generelt er man vel alt for dårlig på backup, nå er ikke jeg en som har så mye lagret da så tror jeg skal berge bra. Uansett ikke dumt å spre det på flere disker.

 

Man mister akkurat like mye data per tidsenhet med mange små som med en stor disk, om man bare lagrer på de uten noen for for redundans, det er bare at istedet for å feks miste 500 gig etter 2 måneder mister 250 gig etter 1 måned, og 250 gig til etter 3.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...