Gå til innhold

Test: NAS-harddisker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har ein ReadyNAS NVX, og hadde 4 stk WD Green 2TB som kjørte default RAID (X-RAID2 ~ RAID5).

Èin disk rauk, prøvde meg på garanti -> disken er ikkje offisielt støtta.. Tenkte så at WD RED er jo perfekt då, men trur du ikkje at WD RED ikkje er lagt for anna enn RAID 0 og 1?!

Kan vera lurt å nevne i artikkelen at disse diskane ikkje passar for anna enn som singel disk, RAID 0 eller 1.

Dersom folk vil kjøpe seg NAS spesifisert HDD så ville eg trudd RAID 0, 1 òg 5 ytelse var viktig, kan artikkelforfattar legge til slike resultat? Vil forskjellen mellom WD og Seagate blitt større?

Endret av hanesen
Lenke til kommentar

Det virker som argumentene for "NAS"-disker er myntet på bedrifter som vil ha rimelige SATA-disker i profesjonelle NAS i servere som f.eks HP Proliant-serien. Altså noe helt annet enn NAS-bokser til tusenlappen som folk har stående hjemme med svært lav belastning. Bokser som ofte er basert på ARM eller Atom og neppe støtter disse spesielle instruksjonene. Det er vist også påvist at holdbarheten for NAS-variantene ikke er bedre enn for de vanlige variantene, uten at jeg tar meg tid til å spore opp noen link nå.

Lenke til kommentar

GeekBeats har en artig video ute nå, hvor de fikk tilgang til data fra BackBlaze (online backup host, ~28.000 disker live) hvor de tok en sammenlikning av påliteligheten av 3TB disker. Seagate (~4500 1.5 år gamle) kom merkbart styggest ut, Hitachi (5600 1.9 år) best, og WD Red (350 0.5 år) litt under men også usikkert da tallet i drift var såpass "lavt".

 

http://geekbeat.tv/the-best-drives-for-your-nas/

Har hatt noen år med å eksperimentere med ZFS, hvor ZFS selv ønsker mest mulig kontroll av diskene, og kjenner absolutt igjen forskjellen mellom for eksempel WD Green vs WD Red, og hva som evnt. gjør en NAS-disk. Green støyer mer, rister mer, parkerer hodet jevnlig (selv om dette kan disables via wdidle3) og slites bokstavelig talt ut bare å være i drift. Ganske interessant å oppleve selv. Man kan disable den konstante parkeringen, men da gjenstår levetiden på det mekaniske.

 

Reds, som spesifisert "NAS-disk" takler visstnok vibrasjoner og trykkforskjeller bedre (f.eks. når man åpner / lukker "lydtett" dør på serverrommet) veldig bra. Vibrasjoner blir mer aktuelt med flere disker i kabinett. Betyr det noe for diskene selv? Tja, "Shouting in the Datacenter" fra 2009 viste det ganske bra hvor ren brøling ga diskene "hikke" :)

http://www.youtube.com/watch?v=tDacjrSCeq4

Endret av Boye
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hadde vært kjekt med en litt større test, hva med å sammenligne de forskjellige alt fra Green Power aka strømsparende disker, til denne typen disker rettet direkte mot nettverkslagring, disker som er laget for 24/7 bruk i videoservere og PVR (både Western Digital og Seagate har jo egne serier rettet mot dette som ligger i samme prisklasse som de strømsparende og NAS seriene), tradisjonelle desktop disker og ikke minst skikkelig entreprise disker. Hadde jo vært morsomt å se hvordan disse gjør det opp imot hverandre og hvorvidt de dyrere diskene faktisk er verdt noen kroner ekstra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

eg tror en av det viktigste tingene er helt glemt her i denne testen ... og dette er leve tid + stabilitæt av disken. for eksempel i pvr motakere sitte det hdd som er av bilige sorten .. det er ikke unormalt at disken krasje og man må restarte pvr opptakern .. nå er det sån at på en nas så har man ikke 2 nas der en står som backup ... osv .. + man ønske lengst mulig leve tid fra disse produktene ... eg kan godt tenke meg for eksempel at western digital sin nas disk har bedre leve tid mot ytelse . noe som er viktigere en bare preformance + .. får utnytte uanset vilkesomhelst hdd må man har en raskere netverksfart en 100/Mb/s i full duplex . men jeg tvile på at dere gidde teste hdd'ne i flere år ( rund 7-10 år ) for ser hvem av det dør først =) + da hadde denne testen også vært utdatert med flere år =P .. men syns levetid er også en viktig tel =P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...