Gå til innhold

Test: Sony Xperia Z1 Compact


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste vi har å utsette på skjermen, er at den i likhet med alle andre Sony-mobiler har et plastbelegg foran skjermen som er ment å skulle beskytte skjermen, og forhindre skader på brukeren om skjermen skulle knuse. Plastbelegget blir fort ripete, og prøver man å få det av (noe som er vanskelig) får man en skjerm som ikke er like glatt ? og hvor fingeravtrykk fester seg fort.

Dette er kun et resultat av at glasset er seigt etter fjerning av denne plastfilmen, mao. rester etter filmen for det blir endel lim igjen på skjermen.. Etter noen dager med litt aktiv pussing av skjermen, blir den fin og glatt, og man ser at restene forsvinner (JIF engangs viduskluter funker fint, vask godt med kluten og la kluten tørke og bruk den tørr med damp fra pusten). Dette skjedde med min Xperia X10 og nå senest med min Xperia Z, som ble minst like bra som andre touch skjermer...

Endret av Ourasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det eneste vi har å utsette på skjermen, er at den i likhet med alle andre Sony-mobiler har et plastbelegg foran skjermen som er ment å skulle beskytte skjermen, og forhindre skader på brukeren om skjermen skulle knuse. Plastbelegget blir fort ripete, og prøver man å få det av (noe som er vanskelig) får man en skjerm som ikke er like glatt ? og hvor fingeravtrykk fester seg fort.

Dette er kun et resultat av at glasset er seigt etter fjerning av denne plastfilmen, mao. rester etter filmen for det blir endel lim igjen på skjermen.. Etter noen dager med litt aktiv pussing av skjermen, blir den fin og glatt, og man ser at restene forsvinner (JIF engangs viduskluter funker fint, vask godt med kluten og la kluten tørke og bruk den tørr med damp fra pusten). Dette skjedde med min Xperia X10 og nå senest med min Xperia Z, som ble minst like bra som andre touch skjermer...

Du kan få den ganske glatt, men glasset under plastbeskyttelsen mangler altså "oleophobic coating" – et belegg som frastøter seg fett. Dette er de fleste andre mobiltelefonskjermer satt inn med nå. Kjøper du en liten flaske med "oleophobic coating" på nettet og smører inn, får du en enda glattere og "fingeravtrykksfri" skjerm, ref. denne artikkelen: http://www.amobil.no/artikler/fiks-sony-skjermenes-storste-problem-selv/156321

Endret av lekanger
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På første side, med bilde av simkortholder, micro-usb og lignende.

Er ikke den røde firkanten ved siden av simkortet et tegn på at fuktindikatoren allerede har slått ut? Skal ikke denne være hvit?

Det er resetknappen om telefonen skulle henge seg opp. Siden batteriet ikke er mulig å fjerne, så kan man holde inne denne knappen for å tvinge telefonen til å slå seg av.

Endret av arco3
  • Liker 3
Lenke til kommentar

På første side, med bilde av simkortholder, micro-usb og lignende.

Er ikke den røde firkanten ved siden av simkortet et tegn på at fuktindikatoren allerede har slått ut? Skal ikke denne være hvit?

 

Nei, dette er kun ein fysisk hard reset knapp :) Finst også på Z Ultra, etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det eneste vi har å utsette på skjermen, er at den i likhet med alle andre Sony-mobiler har et plastbelegg foran skjermen som er ment å skulle beskytte skjermen, og forhindre skader på brukeren om skjermen skulle knuse. Plastbelegget blir fort ripete, og prøver man å få det av (noe som er vanskelig) får man en skjerm som ikke er like glatt ? og hvor fingeravtrykk fester seg fort.

Dette er kun et resultat av at glasset er seigt etter fjerning av denne plastfilmen, mao. rester etter filmen for det blir endel lim igjen på skjermen.. Etter noen dager med litt aktiv pussing av skjermen, blir den fin og glatt, og man ser at restene forsvinner (JIF engangs viduskluter funker fint, vask godt med kluten og la kluten tørke og bruk den tørr med damp fra pusten). Dette skjedde med min Xperia X10 og nå senest med min Xperia Z, som ble minst like bra som andre touch skjermer...

Nja. Er ikke bare det... http://www.amobil.no/artikler/fiks-sony-skjermenes-storste-problem-selv/156321

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Er meget fornøyd med batteritiden på denne telefonen. Hadde med meg min på jobb igår, og med relativt lite bruk kom jeg hjem klokka 23.45 med 92% batteritid igjen.

 

De fleste telefoner har ikke så god batteritid om de ikke blir brukt engang. Jeg hadde både hørt på musikk, surfet litt, sendt 8-9 sms og tatt 5 samtaler.

 

Så batteritiden er det ikke noe å utsette på.

 

Derimot har kameraet vanskelig for å tolke farger nå da det er så lyst ute. Snøen overalt gjør at f.eks trær fort blir svarte.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det forskjell i skjermstørrelse på telefoner som begge skal ha 4,3"?

Ved å sammenligne Z1 Compact med Htc Desire HD finner man store forskjeller i størrelse. Er det Compacten som er liten eller Htcen som er stor?

 

Skjermstørrelse (cm):

Desire HD = 9,9 høyde, 5,7 bredde

Z1 compact = 9,5 høyde, 5,3 bredde

Lenke til kommentar

På første side, med bilde av simkortholder, micro-usb og lignende.

Er ikke den røde firkanten ved siden av simkortet et tegn på at fuktindikatoren allerede har slått ut? Skal ikke denne være hvit?

 

Er rød på min også, rett fra eska (riktignok etter at Telenor hadde pakket den opp for å installere dritten sin).

Tror det er en knapp, ikke fuktindikator. Står OFF over den, med pil ned.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det forskjell i skjermstørrelse på telefoner som begge skal ha 4,3"?

Ved å sammenligne Z1 Compact med Htc Desire HD finner man store forskjeller i størrelse. Er det Compacten som er liten eller Htcen som er stor?

 

Skjermstørrelse (cm):

Desire HD = 9,9 høyde, 5,7 bredde

Z1 compact = 9,5 høyde, 5,3 bredde

Du har faen tute meg rett. Måtte måle min for å dobbeltsjekke. Selve skjermen på Z1 Compact er 3,9"-4" stor, ikke 4,3" Og da regner jeg med den delen av skjermen som brukes til knapper.

 

EDIT: Min feil, husket å måle knappene nede, men ikke den svarte statuslinja oppe. Den er 4,3" og side om side med en del andre 4,3"-mobiler (Galaxy S2 og Lumia 520) har den nøyaktig like stor skjerm. Håper jeg ikke skremte noen der.

Endret av voice-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er det forskjell i skjermstørrelse på telefoner som begge skal ha 4,3"?

Ved å sammenligne Z1 Compact med Htc Desire HD finner man store forskjeller i størrelse. Er det Compacten som er liten eller Htcen som er stor?

 

Skjermstørrelse (cm):

Desire HD = 9,9 høyde, 5,7 bredde

Z1 compact = 9,5 høyde, 5,3 bredde

Du har faen tute meg rett. Måtte måle min for å dobbeltsjekke. Selve skjermen på Z1 Compact er 3,9"-4" stor, ikke 4,3" Og da regner jeg med den delen av skjermen som brukes til knapper.

 

EDIT: Min feil, husket å måle knappene nede, men ikke den svarte statuslinja oppe. Den er 4,3" og side om side med en del andre 4,3"-mobiler (Galaxy S2 og Lumia 520) har den nøyaktig like stor skjerm. Håper jeg ikke skremte noen der.

Så da er det Htcen som er større en 4,3" tommer da..?

Sykt kjipt å kjøpe ny telefon og finne ut at jeg har kjøpt en med mindre skjerm enn min forrige.. Vurderer å levere den tilbake for å vente på neste toppmodell fra Sony eller Htc. :/

Lenke til kommentar

Hvis man fjerner plasten foran skjermen, vil da garantien være inntakt og telefonen fortsatt være vanntett?

 

Hvordan er glasset som er bak plasten? Er det ripesikkert slik som andre toppmodeller?

 

Ang batteritid så kjenner jeg meg ikke igjen i ThinkerBell sitt utsagn! Utvilsomt det beste batteriet jeg har hatt på en smarttelefon. Har ikke sjans til å bruke det opp i løpet av dagen ved mye bruk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981734

Bra test, enig i det meste her. Glad format det endelig finnes en annen kompakt (no pun intended) telefon som jeg kan vise de litt mindre slektningene mine til en iPhone

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er det forskjell i skjermstørrelse på telefoner som begge skal ha 4,3"?

Ved å sammenligne Z1 Compact med Htc Desire HD finner man store forskjeller i størrelse. Er det Compacten som er liten eller Htcen som er stor?

 

Skjermstørrelse (cm):

Desire HD = 9,9 høyde, 5,7 bredde

Z1 compact = 9,5 høyde, 5,3 bredde

Du har faen tute meg rett. Måtte måle min for å dobbeltsjekke. Selve skjermen på Z1 Compact er 3,9"-4" stor, ikke 4,3" Og da regner jeg med den delen av skjermen som brukes til knapper.

 

EDIT: Min feil, husket å måle knappene nede, men ikke den svarte statuslinja oppe. Den er 4,3" og side om side med en del andre 4,3"-mobiler (Galaxy S2 og Lumia 520) har den nøyaktig like stor skjerm. Håper jeg ikke skremte noen der.

Så da er det Htcen som er større en 4,3" tommer da..?

Sykt kjipt å kjøpe ny telefon og finne ut at jeg har kjøpt en med mindre skjerm enn min forrige.. Vurderer å levere den tilbake for å vente på neste toppmodell fra Sony eller Htc. :/

 

Antar du har målt feil. Min compact er nærmere 5,5cm bred. Har ikke en HTC Desire HD å sammenligne med, men med de målene du oppga skal diagonal være 11,42cm, eller nærmere 4,5". Den oppgis som 4,3", så jeg antar du bør dra målebandet frem en gang til. Eventuelt bare skru på begge skjermene og holde dem ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar

Flott mobil. Et minus at det totale arealet er så lite utnyttet.

 

Sony har utnyttet det totale arealet til å montere pakninger for å gjøre mobilen vanntett, det er imponerende at den er så liten som den er. Er man på jakt etter en liten og lett pyntemobil må man lete videre eller velge iPhone.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...