Gå til innhold

Jumbolansering for AMDs DirectX-killer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er godt forståelig at denne lanseringen utsettes og det er av to grunner.

 

1. Mange brukere sitter fortsatt på kort uten mantle støtte, og vente selv om det ikke virker som en god ide vil allikevel øke mengden brukere med AMD kort som kan spre mantle "budskapet"

 

2. Dette er AMD's siste push mot konkurtenten de har ligget tett i tett med lenge men nå sakte men sikkert begyner og tape kampen mot og de må være helt sikre på at det er 110% fin polert slik at de ikke får bad press når lanseringen endelig skjer

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er godt forståelig at denne lanseringen utsettes og det er av to grunner.

 

1. Mange brukere sitter fortsatt på kort uten mantle støtte, og vente selv om det ikke virker som en god ide vil allikevel øke mengden brukere med AMD kort som kan spre mantle "budskapet"

 

2. Dette er AMD's siste push mot konkurtenten de har ligget tett i tett med lenge men nå sakte men sikkert begyner og tape kampen mot og de må være helt sikre på at det er 110% fin polert slik at de ikke får bad press når lanseringen endelig skjer

 

Om du har fått med deg denne presantasjonen,

https://www.youtube.com/watch?v=QIWyf8Hyjbg

så burde du som meg heller tro at det er en risk/bug relatert til at korta kan bli "brick'a" aka DØ, ettersom at dette nye vesenet VIRKELIG tar i' under bruk.

Så fra min side så burde de ta seg god tid. det er jo snakk om 50% ekstra ytelse, ca. Når amd da er billig utenom... Det er hva jeg kaller en god deal, lol.

Lenke til kommentar

Det lønner seg å heller bruke litt ekstra tid å få et godt produkt enn å hive ut noe fullt at bugs, virker ikke som om det var den store utsettelsen uansett.

Veldig spent på ytelsesøkningen, blir det det halve av hva de sier så er det jo fremdeles et godt poeng med Mantle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Mantle er et nytt utviklerverktøy fra AMD som skal gjøre det enklere og mer effektivt for spillutviklere å lage spill. For alle spillere der ute vil dette direkte kunne oversettes til et betydelig ytelsesløft i støttede titler.

Med Mantle vil ikke programmererne trenge å tenke på eller ta spesielle hensyn til hva slags maskinvare spillene deres skal kjøres på lengre – de kan bruke de samme teknikkene og funksjonene uansett, akkurat som med DirectX.

Men ifølge testdata fra Dice kommuniserer Mantle mer direkte med skjermkortet enn hva DirectX gjør. Det vil si at du kan få ekstra god ytelse av AMDs nye storsatsning om prosessoren din er flaskehalsen i systemet ditt.

Dette er vel ikke helt korrekt?

 

Mantle er vel først og fremst en "low-level API", i motsetning til DirectX og OpenGL som er "high-level API"-er. Sistnevnte vil være kompatbile med ulik maskinvare, men som en konsekvens ofres full utnyttelse av maskinvaren og CPU-en må gjøre en større jobb. Derimot kommuniserer Mantle mer direkte med skjermkortet, som dere skriver. Da slipper CPU-en å være mellomledd, og man vil få en betydelig ytelsesforbedring der CPU er den begrensende faktoren, i tillegg til å utnytte skjermkortet i større grad. Som konsekvens vil Mantle ikke nødvendigvis være kompatibel med ulike typer maskinvare. For øyeblikket er det kun AMDs GCN som er kompatibel med Mantle. AMD har sagt at Mantle ikke er bundet til GCN, og er fremtidsrettet med tanke på kompabilitet. Men eldre AMD GPU-er og GPU-er fra Nvidia eller Intel vil ikke være kompatible med Mantle. Enda.

 

En av hovedgrunnene for Mantle er lettere porting fra konsoll. Siden konsoll har lik maskinvare, er det mye mer hensiktsmessig å programmere med en low-level API, for å utnytte maskinvaren til det fulle. Med Mantle er det mulig å beholde store deler av koden ved porting til PC, da den har mye til felles med Xbox One sin API. AMD har vært klare på at det er utviklerne som har ønsket Mantle i utgangspunktet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Mantle er et nytt utviklerverktøy fra AMD som skal gjøre det enklere og mer effektivt for spillutviklere å lage spill. For alle spillere der ute vil dette direkte kunne oversettes til et betydelig ytelsesløft i støttede titler.

Med Mantle vil ikke programmererne trenge å tenke på eller ta spesielle hensyn til hva slags maskinvare spillene deres skal kjøres på lengre ? de kan bruke de samme teknikkene og funksjonene uansett, akkurat som med DirectX.

Men ifølge testdata fra Dice kommuniserer Mantle mer direkte med skjermkortet enn hva DirectX gjør. Det vil si at du kan få ekstra god ytelse av AMDs nye storsatsning om prosessoren din er flaskehalsen i systemet ditt.

Dette er vel ikke helt korrekt?

 

Mantle er vel først og fremst en "low-level API", i motsetning til DirectX og OpenGL som er "high-level API"-er. Sistnevnte vil være kompatbile med ulik maskinvare, men som en konsekvens ofres full utnyttelse av maskinvaren og CPU-en må gjøre en større jobb. Derimot kommuniserer Mantle mer direkte med skjermkortet, som dere skriver. Da slipper CPU-en å være mellomledd, og man vil få en betydelig ytelsesforbedring der CPU er den begrensende faktoren, i tillegg til å utnytte skjermkortet i større grad. Som konsekvens vil Mantle ikke nødvendigvis være kompatibel med ulike typer maskinvare. For øyeblikket er det kun AMDs GCN som er kompatibel med Mantle. AMD har sagt at Mantle ikke er bundet til GCN, og er fremtidsrettet med tanke på kompabilitet. Men eldre AMD GPU-er og GPU-er fra Nvidia eller Intel vil ikke være kompatible med Mantle. Enda.

 

En av hovedgrunnene for Mantle er lettere porting fra konsoll. Siden konsoll har lik maskinvare, er det mye mer hensiktsmessig å programmere med en low-level API, for å utnytte maskinvaren til det fulle. Med Mantle er det mulig å beholde store deler av koden ved porting til PC, da den har mye til felles med Xbox One sin API. AMD har vært klare på at det er utviklerne som har ønsket Mantle i utgangspunktet.

 

Jeg har ikke lest meg opp på mantle selv, utenom at jeg har hørt rykter om at det skal øke så og så mye.

 

Om det du sier er sant vil det jo allikevel være veldig positivt for oss forbrukere, både på konsoll og PC.

Håper det går som de lover = )

Lenke til kommentar

Mantle Known Issues List

 

Last Updates: 1/29/2014

Lower-than-expected performance on AMD Radeon? HD 7000 and HD 8000 Series GPUs

Lower-than-expected performance on AMD Radeon? R9 280X and R9 270X GPUs

Multi-GPU support will be added to StarSwarm in a future application patch

Battlefield 4? Multi-GPU improvements will be made available in future updates

BattleField 4? + AMD CrossFire? stability and stuttering issues are still under investigation

Notebooks based on AMD Enduro or PowerXpress? technologies are currently not supported

Portrait mode display configurations are currently not supported in Battlefield 4?

AMD Eyefinity technology is not currently supported in StarSwarm

 

 

 

Epic fail?

Lenke til kommentar

http://www.fudzilla.com/home/item/33809-dice-releases-bf4-mantle-performance-numbers

 

"The last test was a high-end single player scenario with multiple GPUs. The test system was powered by a Core i7-3970X Extreme and it featured two R9 290X cards. The quality settings were 1080p Ultra with 4x MSAA. The results were staggering. The frame rate with Mantle shot up to 116 from 78fps, a 58 percent increase."

Lenke til kommentar

Det er godt forståelig at denne lanseringen utsettes og det er av to grunner.

 

1. Mange brukere sitter fortsatt på kort uten mantle støtte, og vente selv om det ikke virker som en god ide vil allikevel øke mengden brukere med AMD kort som kan spre mantle "budskapet"

 

2. Dette er AMD's siste push mot konkurtenten de har ligget tett i tett med lenge men nå sakte men sikkert begyner og tape kampen mot og de må være helt sikre på at det er 110% fin polert slik at de ikke får bad press når lanseringen endelig skjer

 

Tullprat.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Min erfaring med AMD/ATI sine drivere er relativt dårlig fra før, så jeg håper de bruker god tid på å få dette riktig når de først lanserer. Etter mange år med AMD gikk jeg dog over til Nvidia tildligere i år, og kan ikke si at jeg angrer nevneverdig - ennå, i alle fall.

 

Jeg føler at Mantle i stor grad står og faller på Battlefield 4 - dersom Mantle flopper her, tror jeg AMD vil ha en tung vei foran seg med å overbevise andre utviklere om at Mantle er verdt deres tid.

 

Dersom de faktisk lykkes, vil jo dette være win-win for alle som i dag spiller på PC, da Mantle heldigvis ikke er låst til AMD-kort (selv om jeg ser for meg at det vil være en ytelsesfordel på deres kort).

Lenke til kommentar

Min erfaring med AMD/ATI sine drivere er relativt dårlig fra før, så jeg håper de bruker god tid på å få dette riktig når de først lanserer. Etter mange år med AMD gikk jeg dog over til Nvidia tildligere i år, og kan ikke si at jeg angrer nevneverdig - ennå, i alle fall.

 

Jeg føler at Mantle i stor grad står og faller på Battlefield 4 - dersom Mantle flopper her, tror jeg AMD vil ha en tung vei foran seg med å overbevise andre utviklere om at Mantle er verdt deres tid.

 

Dersom de faktisk lykkes, vil jo dette være win-win for alle som i dag spiller på PC, da Mantle heldigvis ikke er låst til AMD-kort (selv om jeg ser for meg at det vil være en ytelsesfordel på deres kort).

 

Driveren er nå tilgjengelig for alle :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...