Gå til innhold

Vannkjøling direkte på prosessoren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Woot :o den type kjøling har jeg tenkt mye på før dette kom, og nå fins den...noen har tjuvkoblet seg inn på hjernen min, sikkert sånne telepat teknologi stjele folk...Rart de fant no i det hele tatt høhøhø

 

Gleder meg ihvertfall til den dagen da det ikke fins vifter til PC lengre! T.o.m vannkjølinga må jo ha de skranglete propellene på radiatoren.

Lenke til kommentar
AMC bruker en elektro-kinetisk pumpe slik at væsken strømmer gjennom kanalene. Væsken er den eneste bevegelige delen av systemet og det er dermed praktisk talt støyfritt.

 

Hva i all verden er en elektro-kinetisk pumpe? Hvordan kan den drive vannet rundt uten å lage støy?

 

Er det ingen som kan fortelle hva en elektro-kinetisk pumpe er?

Lenke til kommentar
AMC bruker en elektro-kinetisk pumpe slik at væsken strømmer gjennom kanalene. Væsken er den eneste bevegelige delen av systemet og det er dermed praktisk talt støyfritt.

 

Hva i all verden er en elektro-kinetisk pumpe? Hvordan kan den drive vannet rundt uten å lage støy?

 

Er det ingen som kan fortelle hva en elektro-kinetisk pumpe er?

 

Det er ikke lett å forklare men det handler om kjemiske endringer i et stoff frembrakt av elektrisk strøm, altså at den elektriske strøm som blir tilført skaper kjemiske reaksjoner i den flytende massen som får denne til å bevege seg/sirkulere.

 

Kinetisk energi: en skalar størrelse som er en funksjøn av et objekts masse og fart. Denne kinetiske energien til et objekt er alltid positiv.

Lenke til kommentar
Det er ikke lett å forklare men det handler om kjemiske endringer i et stoff frembrakt av elektrisk strøm, altså at den elektriske strøm som blir tilført skaper kjemiske reaksjoner i den flytende massen som får denne til å bevege seg/sirkulere.

 

Kinetisk energi: en skalar størrelse som er en funksjøn av et objekts masse og fart. Denne kinetiske energien til et objekt er alltid positiv.

 

Takker for svar. Hva slags kjemisk reaksjon kan skape bevegelse, altså kinetisk energi? Det er ikke vanlig vann som sirkulerer da, ikke sant?

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Det er ikke lett å forklare men det handler om kjemiske endringer i et stoff frembrakt av elektrisk strøm, altså at den elektriske strøm som blir tilført skaper kjemiske reaksjoner i den flytende massen som får denne til å bevege seg/sirkulere.

 

Kinetisk energi: en skalar størrelse som er en funksjøn av et objekts masse og fart. Denne kinetiske energien til et objekt er alltid positiv.

 

Takker for svar. Hva slags kjemisk reaksjon kan skape bevegelse, altså kinetisk energi? Det er ikke vanlig vann som sirkulerer da, ikke sant?

1253893[/snapback]

 

Det kan umulig være noen kjemisk "reaksjon" ved hjelp av elektrisk strøm. Tenk deg en positiv pol på den ene siden og den negative på den andre siden. Vann er et dipolt stoff, altså positivt på den ene siden og negativt på den andre siden. H2O, der hydrogene danner en positiv side og oksygenet danner en negativ side.

 

Molekylene vil altså snu seg ut ifra hvilken side som er positiv og hvilken som er negativ. (-)pol mot (+)pol, er en ganske enkel forklaring. Det er ikke sikkert de bruker vann, nei. Det finnes mange dipoler, som aceton (lakk fjerner). Aceton fordamper lett, så de bruker nok ikke dette, men det ville helt klart blitt fart i stoffet hvis de klarte å holde på trykket.

 

Hele systemet bygger vel på samme prinsipp som elektrolyse, bare at de bytter litt på polladningene, og har nok flere enn 2. Hadde vært moro hvis jeg tok helt feil nå. Hehe.. Var bare en ide jeg fikk når jeg leste om dette :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...