Gå til innhold

Nå blir 4K-skjermene for PC skikkelig billig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fnatten: Jeg ser på en 1080p 120Hz skjerm som også støtter 4K 60Hz som bedre enn en som bare støtter førstnevnte. Alt til sitt bruk og jeg ser rett og slett ikke hvilket bruksområde som har noe nevneverdig behov for 4K 120 Hz. Spilling og video trenger 120 Hz men ikke 4K. Foto, CAD og generell PC-bruk trenger 4K men ikke 120 Hz. Det hadde selvsagt vært (marginalt) bedre med begge deler, eller 100K 1000Hz for den del, men i nær fremtid ser det ut til at man må velge enten eller av båndbreddehensyn. Det er ikke noen stor ulempe slik jeg ser det.

 

Jeg synes det er et større problem at IPS-variantene forblir såpass dyre. TN utelukker et viktig 4K bruksområde for meg: foto.

 

Og så inn på et mer smak og behag-område. Personlig foretrekker jeg en fysisk større skjerm enn 28" til den oppløsningen, helst rundt 35 tommer.

 

Det er altså TN og 28" som hindrer meg fra å åpne lommeboka ennå, ikke mangel på 120Hz 4K.

Endret av Simen1
  • Liker 9
Lenke til kommentar

fnatten: Jeg ser på en 1080p 120Hz skjerm som også støtter 4K 60Hz som bedre enn en som bare støtter førstnevnte. Alt til sitt bruk og jeg ser rett og slett ikke hvilket bruksområde som har noe nevneverdig behov for 4K 120 Hz. Spilling og video trenger 120 Hz men ikke 4K.

 

Handler ikke om trenger. Handler om vil ha. Jeg vil spille med 4K oppløsning, og 120fps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

fnatten: Jeg ser på en 1080p 120Hz skjerm som også støtter 4K 60Hz som bedre enn en som bare støtter førstnevnte. Alt til sitt bruk og jeg ser rett og slett ikke hvilket bruksområde som har noe nevneverdig behov for 4K 120 Hz. Spilling og video trenger 120 Hz men ikke 4K.

 

Handler ikke om trenger. Handler om vil ha. Jeg vil spille med 4K oppløsning, og 120fps.

 

 

Hvike prossesorer og skjermkort og kabler støtter 4k i 120 fps?

Endret av Hipppaforalkus
Lenke til kommentar

 

 

fnatten: Jeg ser på en 1080p 120Hz skjerm som også støtter 4K 60Hz som bedre enn en som bare støtter førstnevnte. Alt til sitt bruk og jeg ser rett og slett ikke hvilket bruksområde som har noe nevneverdig behov for 4K 120 Hz. Spilling og video trenger 120 Hz men ikke 4K.

 

Handler ikke om trenger. Handler om vil ha. Jeg vil spille med 4K oppløsning, og 120fps.

 

 

Hvike prossesorer og skjermkort og kabler støtter 4k i 120 fps?

 

Med to displayport-kabler og segmentering av skjermen inn i fire stk 1920x1080@120Hz vil det gå an, men blir jo noe klumsete for Nvidia-brukere da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

fnatten: Jeg ser på en 1080p 120Hz skjerm som også støtter 4K 60Hz som bedre enn en som bare støtter førstnevnte. Alt til sitt bruk og jeg ser rett og slett ikke hvilket bruksområde som har noe nevneverdig behov for 4K 120 Hz. Spilling og video trenger 120 Hz men ikke 4K.

 

Handler ikke om trenger. Handler om vil ha. Jeg vil spille med 4K oppløsning, og 120fps.

 

 

Og OLED :)

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har en standard 27" Er det virkelig så stor forskjell på 60 og 120hz? Er litt nysgjerrig på ny 27" om 120hz er dabomb.

 

Forskjellen er ikke like stor som fra 30 til 60Fps, men man merker forskjell. Visst jeg låser skjermen min til 60Hz nå, så hadde jeg slitet i FPS spill. Man ser ikke store forskjellen, men det merkes på aimen min visst jeg må ned på 60Hz.
Lenke til kommentar

Spilling og video trenger 120 Hz men ikke 4K.

Hvorfor til video? Der kommer jo bildene med en fast frekvens og det er vel ikke noe 120fps innhold tilgjengelig, kun 24-60fps. Nå går jo ikke 24 perfekt opp i 60 men jeg har forstått det sånn at de fleste skjermer kan gå i 24Hz modus hvis du skal kjøre en 24fps film i fullscreen. Hvis du ikke vil ha 4K 3D i 2x60Hz da, en til hvert øye men foretrekker ærlig talt 2D.

Lenke til kommentar

 

Har en standard 27" Er det virkelig så stor forskjell på 60 og 120hz? Er litt nysgjerrig på ny 27" om 120hz er dabomb.

Forskjellen er ikke like stor som fra 30 til 60Fps, men man merker forskjell. Visst jeg låser skjermen min til 60Hz nå, så hadde jeg slitet i FPS spill. Man ser ikke store forskjellen, men det merkes på aimen min visst jeg må ned på 60Hz.

 

 

Men det gjelder vell kun hvis Vsync er slått på? Jeg spiller aldri med vsync på, siden fpsen blir låst til 60, da jeg har 60hz skjerm. Men jeg ser ikke noe stor forskjell med vsync på eller av, så jeg har ikke SÅ stort behov for 120+hz skjerm. Eller er det andre ting som er bedre med en 120+hz skjerm?

Lenke til kommentar

fnatten: Jeg ser på en 1080p 120Hz skjerm som også støtter 4K 60Hz som bedre enn en som bare støtter førstnevnte. Alt til sitt bruk og jeg ser rett og slett ikke hvilket bruksområde som har noe nevneverdig behov for 4K 120 Hz. Spilling og video trenger 120 Hz men ikke 4K.

Handler ikke om trenger. Handler om vil ha. Jeg vil spille med 4K oppløsning, og 120fps.

Det handler også om hvor lenge du vil vente og det virker som du vil vente flere år til.

Jeg vil gjerne ha 100K, 100kHz, 100-kjerners prosessor på 100 GHz osv. men tror ikke jeg får det før jeg blir 100 år, minst. :p På realistisk kort sikt synes jeg en kombinert 3840*2160 60Hz og 1920*1080 120Hz og er glimrende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...