Gå til innhold

Denne svindyre 3D-skriveren kan skrive i flere materialer og farger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ingress_16x9.300x169.jpg

Koster like mye som en sentralt plassert leilighet i Oslo.

 

Denne svindyre 3D-skriveren kan skrive i flere materialer og farger

Med all respekt for akademikere, men her må man finne en ny terminologi. Man sitter ikke og leser de her tingene som blir laget, og de blir heller ikke skrevet, Det er en mekanisk forming som foregår. Den vil nok utvikle seg til å bli sånn som andre industri roboter som finns allerede. Dei bruker nå etter hvert gammel teknologi som m.a. DAK og DAP (står for Data Assistert Konstruksjon//Produksjon).

Lenke til kommentar

 

max størrelse på ting den kan produsere er:

490 × 390 × 200 mm

 

Det er bedre, men ikke langt unna det makerbot Z18 klarer

305 x 305 x 457 mm

 

Det er nok kaliteten, ikke størrelsen det går på her.

Og ikke minst politeligheten. Jeg har bruke Makerbot en del, og den har gjevnt over mange problemer. Når arbeidstimene koster er det nok veldig fornuftig å gå for en mer driftsikker maskin. Makerbot fungerte likevel bra for meg da det var snakk i hobbyprosjekter på fritiden min.

Lenke til kommentar

Med all respekt for akademikere, men her må man finne en ny terminologi. Man sitter ikke og leser de her tingene som blir laget, og de blir heller ikke skrevet, Det er en mekanisk forming som foregår. Den vil nok utvikle seg til å bli sånn som andre industri roboter som finns allerede. Dei bruker nå etter hvert gammel teknologi som m.a. DAK og DAP (står for Data Assistert Konstruksjon//Produksjon).

 

Man leser da heller ikke alt som blir printet - siden det kan inkludere bilder og abstrakte former. Navnet sitter nok i siden hvert separate lag i en typisk 3D-print-prosess er temmelig likt en runde med inkjet-printing; litt avhengig av hvordan blekket/toneren oppfører seg er vel en utskrift strengt tatt et 3D-print med veldig liten bygghøyde.

 

Om du vil bli presis er de fleste en deposisjons-prosess (tilsvarende hva man en stund har gjort med metaller), så ... polymer deposition construction? Direct polymer deposition?

Lenke til kommentar

 

Med all respekt for akademikere, men her må man finne en ny terminologi. Man sitter ikke og leser de her tingene som blir laget, og de blir heller ikke skrevet, Det er en mekanisk forming som foregår. Den vil nok utvikle seg til å bli sånn som andre industri roboter som finns allerede. Dei bruker nå etter hvert gammel teknologi som m.a. DAK og DAP (står for Data Assistert Konstruksjon//Produksjon).

Man leser da heller ikke alt som blir printet - siden det kan inkludere bilder og abstrakte former. Navnet sitter nok i siden hvert separate lag i en typisk 3D-print-prosess er temmelig likt en runde med inkjet-printing; litt avhengig av hvordan blekket/toneren oppfører seg er vel en utskrift strengt tatt et 3D-print med veldig liten bygghøyde.

 

Om du vil bli presis er de fleste en deposisjons-prosess (tilsvarende hva man en stund har gjort med metaller), så ... polymer deposition construction? Direct polymer

 

Da får man kalle en printer for printer. Og en skriver for skriver.

Jeg har engelsk/norsk ordbok, og den var grunnlaget for innlegget.

Noen trenger en norskordbok også; blant andre meg iblant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...