Gå til innhold

Stortest: Så mye råere spillytelse får du av å bytte skjermkort (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel! Gjør det samme med ymse prosessorer fra core 2 Duo og oppover. Hadde vært spennende å sett de gamle heltene opp mot i3 i5 og motstykkene fra AMD :)

 

Hei! Godt innspill - og inntil vi eventuelt får gjort noe slikt kan du ta en titt på noen tidligere saker vi har hatt. Nå inkluderer den riktig nok ikke AMD-modeller, men i serien vår om jakten på den beste spilloppgraderingen ser vi mye på hvordan gamle CPU-er duger i forhold til hverandre - og i forhold til nyere utgaver :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Interessant å lese. Kjører selv en Phenom 2 965 BE @ 4.0 ghz, og med 2 x 6970 funker det ennå rimelig greit. Ble billigere med et ekstra "gammelt" skjermkort, enn å kjøpe nytt. :)

Der har du da en virkelig bottleneck? 2 6970 på en utdatert 965?

Ja, jeg har jo over dobbelt av den ytelsen med min R9 290 på en gammel 965.

Jeg kjører FX-8350 til vanlig uten at det har særlig å si for grafikk ytelsen, bare noen få prosent høyere. Så prosessor har forsvinnende lite å si for grafikkytelsen i dag... kun stein gærne hardcore gamere vil ha de 3-4 ekstra fps'ene med å bruke 5-8000 kr ekstra, eller hva nå pris differansen opp til Intels topp cpu'er er.

Endret av Rakessh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kommer nok til å holde meg til Gigabyte 7970. Det er en del penger i det å bytte, så da lar jeg bare være. Går helt fint å bare skru ned grafikken dersom jeg ikke får 60 FPS.

Lenke til kommentar

 

 

Interessant å lese. Kjører selv en Phenom 2 965 BE @ 4.0 ghz, og med 2 x 6970 funker det ennå rimelig greit. Ble billigere med et ekstra "gammelt" skjermkort, enn å kjøpe nytt. :)

Der har du da en virkelig bottleneck? 2 6970 på en utdatert 965?

Ja, jeg har jo over dobbelt av den ytelsen med min R9 290 på en gammel 965.

Jeg kjører FX-8350 til vanlig uten at det har særlig å si for grafikk ytelsen, bare noen få prosent høyere. Så prosessor har forsvinnende lite å si for grafikkytelsen i dag... kun stein gærne hardcore gamere vil ha de 3-4 ekstra fps'ene med å bruke 5-8000 kr ekstra, eller hva nå pris differansen opp til Intels topp cpu'er er.

Denne riggen her skal få gå til den ikke henger med i svingene lengre. En 965'en er litt gammel ja, men sparker da fortsatt greit til spilling. Har ca 200 mhz å gå på med tanke på mere overklokking, men det er lite å hente på 3d ytelse i forhold til tapt levetid. Kjører allerede 600 mhz over orginalen på en cpu som lett kan bli veldig varm. Ting funker slik de er nå, og det er en billig maskin i forhold til ytelse vil jeg tro.

Lenke til kommentar

 

 

Interessant å lese. Kjører selv en Phenom 2 965 BE @ 4.0 ghz, og med 2 x 6970 funker det ennå rimelig greit. Ble billigere med et ekstra "gammelt" skjermkort, enn å kjøpe nytt. :)

Der har du da en virkelig bottleneck? 2 6970 på en utdatert 965?

Ja, jeg har jo over dobbelt av den ytelsen med min R9 290 på en gammel 965.

Jeg kjører FX-8350 til vanlig uten at det har særlig å si for grafikk ytelsen, bare noen få prosent høyere. Så prosessor har forsvinnende lite å si for grafikkytelsen i dag... kun stein gærne hardcore gamere vil ha de 3-4 ekstra fps'ene med å bruke 5-8000 kr ekstra, eller hva nå pris differansen opp til Intels topp cpu'er er.

Prøv å kjøre 120 fps du så skal du se hvor viktig CPU er.

 

i5 4670k til 1600 kr knuser som regel 8350.

Lenke til kommentar

Prøv å kjøre 120 fps du så skal du se hvor viktig CPU er.

 

i5 4670k til 1600 kr knuser som regel 8350.

 

Nettopp, godt svar!

Ble selv veldig overrasket over dette når jeg kjøpte 120 hz skjerm. Og det er veldig få som faktisk skjønner det også.

Syns min maskin kjører BF4 veldig greit, [email protected] og 7950 med oc, medium settings i 120 fps mer eller mindre dønn stabilt.

Lenke til kommentar

 

Prøv å kjøre 120 fps du så skal du se hvor viktig CPU er.

 

i5 4670k til 1600 kr knuser som regel 8350.

 

Nettopp, godt svar!

Ble selv veldig overrasket over dette når jeg kjøpte 120 hz skjerm. Og det er veldig få som faktisk skjønner det også.

Syns min maskin kjører BF4 veldig greit, [email protected] og 7950 med oc, medium settings i 120 fps mer eller mindre dønn stabilt.

 

 

Det var når jeg kjøpte 120 hz skjerm at pc ble dyrt. Da måtte jeg plutselig ha ett ekstra skjermkort, og når jeg fikk det så var min i7 920 @ 4.2ghz kjempeflaskehals i bf3. Gikk fra 50-90 fps til 90-200 fps med ny CPU.

Lenke til kommentar

Flere plott hadde vært gøy :)

 

Det er jeg interessert i er egentlig om skjermkort har blitt mer effektive med tiden, eller om de bare bruker mer strøm. Alle de nyeste skjermkortene ser jo til å kunne erstatte varmovnene på stua...

 

Kanskje like greit å lage plottet selv. [Kjapp avskrift fra plottene i artikkelen (*forbehold om skrivefeil) gir oversikten vedlagt.]

 

Hmmm, ser ut som om Radeon R9 270 faktisk er ørlite mer effektiv enn forløperen Radeon HD 7850. Men hvorfor bruker den 30W mer, når de har samme TDP?

 

Når det gjelder HD 7970 og etterfølgeren R9 280X ligger temmelig likt i effektivitet, så her ytelsesøkningen hentet ut ved å øke strømtrekket.

 

Ser ut som om skjermkort har blitt litt mer effektive med tiden, men hvis jeg vil ha råere skjermkort må jeg nok også godta høyere strømtrekk, og dermed mer varme som må ut av kabinettet...

 

----

CPL

 

 

post-18019-0-52711500-1390773693_thumb.png

Lenke til kommentar

Flere plott hadde vært gøy :)

 

Det er jeg interessert i er egentlig om skjermkort har blitt mer effektive med tiden, eller om de bare bruker mer strøm. Alle de nyeste skjermkortene ser jo til å kunne erstatte varmovnene på stua...

 

Kanskje like greit å lage plottet selv. [Kjapp avskrift fra plottene i artikkelen (*forbehold om skrivefeil) gir oversikten vedlagt.]

 

Hmmm, ser ut som om Radeon R9 270 faktisk er ørlite mer effektiv enn forløperen Radeon HD 7850. Men hvorfor bruker den 30W mer, når de har samme TDP?

 

Når det gjelder HD 7970 og etterfølgeren R9 280X ligger temmelig likt i effektivitet, så her ytelsesøkningen hentet ut ved å øke strømtrekket.

 

Ser ut som om skjermkort har blitt litt mer effektive med tiden, men hvis jeg vil ha råere skjermkort må jeg nok også godta høyere strømtrekk, og dermed mer varme som må ut av kabinettet...

 

----

CPL

 

 

280x og 7970 er samme kjerne, bare forskjellige navn og frekvenser. Akkurat som 680 er samme kjerne som 770.

 

De vil ha tilnærmet samme ytelse pr watt. Det er ikke før det er ny arkitektur/produksjonsteknikk at det forandrer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...