Gå til innhold

Slik ?hacket? mattegeniet dating-side for å få bedre treff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Typisk tabloid journalisme å "lyge" i emne-tittel. Jeg er ikke sikker på om jeg gidder å lese neste sak skrevet av "journalist" Niklas Plikk. Jeg bare lurer, blir dere oppfordret til å skrive slike overskrifter, er det noe du har lært eller finner du på slikt selv for å få flere treff?

 

Helt enig. Dette bør teknofil holde seg for gode for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Typisk tabloid journalisme å "lyge" i emne-tittel. Jeg er ikke sikker på om jeg gidder å lese neste sak skrevet av "journalist" Niklas Plikk. Jeg bare lurer, blir dere oppfordret til å skrive slike overskrifter, er det noe du har lært eller finner du på slikt selv for å få flere treff?

 

Hei, Mithridates VI!

 

Hvis man skal følge definisjonen om at hacking er å få tilgang til data, informasjon eller datamaskiner på ulovlige måter, er det definitivt det han har gjort. Hans første forsøk besto av å lage 12 falske kontoer som rett og slett var programmerte til å samle data om kvinner i hans aldersgruppe, var mot OKCupids retningslinjer, og dermed ulovlig. Ettersom det ikke var snakk om direkte innbrudd, men heller brudd på retningslinjene til nettsiden, tenkte jeg imidlertid at det var greit å bruke anførselstegn, slik Trondster poengterer :)

 

Håper var oppklarende, og jeg tar absolutt tilbakemeldingen til etterretning. Det var aldri meningen å være ukorrekt (noe jeg ikke mener jeg var), selv om vi selvfølgelig vil skrive titler som er spennende :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Typisk tabloid journalisme å "lyge" i emne-tittel. Jeg er ikke sikker på om jeg gidder å lese neste sak skrevet av "journalist" Niklas Plikk. Jeg bare lurer, blir dere oppfordret til å skrive slike overskrifter, er det noe du har lært eller finner du på slikt selv for å få flere treff?

Hei, Mithridates VI!

 

Hvis man skal følge definisjonen om at hacking er å få tilgang til data, informasjon eller datamaskiner på ulovlige måter, er det definitivt det han har gjort. Hans første forsøk besto av å lage 12 falske kontoer som rett og slett var programmerte til å samle data om kvinner i hans aldersgruppe, var mot OKCupids retningslinjer, og dermed ulovlig. Ettersom det ikke var snakk om direkte innbrudd, men heller brudd på retningslinjene til nettsiden, tenkte jeg imidlertid at det var greit å bruke anførselstegn, slik Trondster poengterer :)

 

Håper var oppklarende, og jeg tar absolutt tilbakemeldingen til etterretning. Det var aldri meningen å være ukorrekt (noe jeg ikke mener jeg var), selv om vi selvfølgelig vil skrive titler som er spennende :)

 

 

"Today, mainstream (mediums) usage of "hacker" might mostly refer to computer criminals, erroneously noted continuously by the experts during the history, due to the mass media usage of the word since the 1980s and the continuous negligence/incompetence to these days. This includes what hacker slang calls "script kiddies," people breaking into computers using programs written by others, with very little knowledge about the way they work. This usage has become so predominant that the general public is unaware that different meanings exist. While the self-designation of hobbyists as hackers is acknowledged by all three kinds of hackers, and the computer security hackers accept all uses of the word, people from the programmer subculture consider the computer intrusion related usage incorrect, and emphasize the difference between the two by calling security breakers "crackers" (analogous to a safecracker)."

 

....

 

"The controversy is usually based on the assumption that the term originally meant someone messing about with something in a positive sense, that is, using playful cleverness to achieve a goal. But then, it is supposed, the meaning of the term shifted over the decades since it first came into use in a computer context and came to refer to computer criminals."

https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_hacker

 

 

Dem 3 forskjellige kategoriene er white, grey og black.

 

Så jeg er enig med Niklasp at det er en snev av hacking inni der, av "ekte" betydning. Eller utnyttelse av system uten at det er malicious for andre. Han utnyttet systemet til å gjøre slik det ikke var ment, han ble "alles" drømmemann.

 

Correct me if I'm wrong.

Endret av frikish
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hans første forsøk besto av å lage 12 falske kontoer som rett og slett var programmerte til å samle data om kvinner i hans aldersgruppe, var mot OKCupids retningslinjer, og dermed ulovlig.

 

Er det egentlig ulovlig å bryte retningslinjene til en nettside? Kan jeg i teorien bli dømt for å lage flere kontoer på diskusjon.no, når dette er i strid med sidens retningslinjer? Det kan alltids være forskjeller mellom land, men selv EULA-ene som kommer med mange store dataspill anses jo ikke for å være juridisk bindende. Om man bryter en slik avtale betyr det bare at utviklerne har lov til å stenge deg ute fra spillet eller lignende, men det er ikke ulovlig i ordets rette forstand.

Lenke til kommentar

Er det egentlig ulovlig å bryte retningslinjene til en nettside? Kan jeg i teorien bli dømt for å lage flere kontoer på diskusjon.no, når dette er i strid med sidens retningslinjer?

 

Nei, ulovlig er feil bruk av ord. Det er mot reglene for nettsiden. Du kan kun "dømmes" eller "straffes" på selve nettstedet, etter deres handlingsmåte. Det kan være utestengelse, eller begrenset tilgang, f.eks.
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...