Gå til innhold

Guide: Portretter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg føler portrettsjangeren er en type fotografi "alle" driver med. Så og si uansett hvor jeg titter på foto, så dukker det opp portretter.

 

 

Problem being???

 

og sjelden er de så interessante man skal ha det til
Det er vel det denne artikkelen prøver å gjøre noe med...
Edit: Fikk ikke helt til siteringen her.
Endret av tow
Lenke til kommentar

 

Jeg føler portrettsjangeren er en type fotografi "alle" driver med. Så og si uansett hvor jeg titter på foto, så dukker det opp portretter.

Problem being???

 

Det er vel det denne artikkelen prøver å gjøre noe med...

 

Artikkelen er det ikke noe galt med.

Jeg lufter frustrasjonen over at jeg ser haugevis med portretter, men ytterst få av de er spennende/interessante/gode. Hvilket har ført til at jeg generelt sett har mistet totalt interessen for portretter. Bortsett fra de gangene det er en digg dame da. Selvsagt.

Lenke til kommentar

Artikkelen skriver:

85 mm til 135 mm på fullformat (50 mm til 85 mm på APS-C og 40 mm til 70 mm på m4/3) regnes som de klassiske portrettbrennviddene. Det er fordi man med såpass lange objektiver komprimerer bildet mer og de menneskelige proporsjonene ser mer riktige ut.

 

Vil det si at når jeg har et 16-50 mm objektiv så bør jeg zoome mest mulig inn på kameraet når jeg skal ta en portrettbilde?
Lenke til kommentar

Vil det si at når jeg har et 16-50 mm objektiv så bør jeg zoome mest mulig inn på kameraet når jeg skal ta en portrettbilde?

 

Med en 16-50 vil rundt 50mm være godt egnet til portretter, særlig hvis du bare skal ha med hodet. Skal du ha med hele kroppen er 50mm fortsatt et greit valg hvis plassen tillater det, men det kan godt være at du da ønsker/må bruke litt kortere brennvidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...