Gå til innhold

Sony går til sak for å få fjernet «harddiskavgiften»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så forbanna grådig det der systemet.

Det er så typisk at rettighetshavere av musikk/spil/film aldri skal fornye seg, mens resten av verden må det.

det er rein og skjær grådighet.

De skulle F meg fått beskjed om fornye seg eller å pakke sneppveska og funnet seg noe annet å gjøre.

 

Typisk når en industri som tjener massive mengder penger bare kan fortsette å kreve at verden skal stå stille fordi korrupte politikere, spesielt i land som USA overhodet ikke gjør noe for at de skal endre tankegangen.

 

De melker Kua som bare pokkeren på kino og så flere mnd''er etterpå så skal de melke kua igjen. Gud våge den som protesterer og vil ha enklere løsninger.

Da kommer Onkel Pirat Politi å banker på døra.

Jeg kan forstå at de ønsker å ta de som tjener penger og det kan jeg forstå, men at man skal til død og liv saksøke vanlige borgere for fantasi millioner som overhodet ikke gjenspeiler seg i prisen som produktet er verd til en allerede overfylt pengebinge som får Onkel Skrue sin pengebinge til å se så tom ut at selv ikke b-gjengen gidder å rane.

 

Jeg kan forstå at industrien ikke gidder å fornye seg, hvorfor skal de? De tjener jo sinnsvakt med penger, noe jeg naturligvis støtter, iallefall på filmer som er produsert med tanke på kvalitet og ikke for å melke folk til å se på elendige b filmer som er så dårlig at de kunne vært brukt i hvilket som helst torturkammer ved hensikt å slite ut offeret.

 

Men, på et eller annet tidspunkt må det komme inn politikere som ikke er i lomma på industrien og som forteller dem at nok er nok, påtide at de fornyer seg de også.

Spørsmål er jo bare, hvor lang tid tar det før det faktisk skjer noe?.

 

Du har riktignok tjener som Netflix, Hulu, Hbo osv, men utvalget er tidvis ekstremt mangelfullt og Netflix inneholder enorme mengder med råtne b-filmer som har 3 eller dårligere på imdb og da snakker vi om skikkelig møkka filmer som preges av elendige skuespiller prestasjoner og en regi som kunne vært skrevet i fylla eller av en person som ovehodet ikke kan lese.

Heldigvis er ting i ferd med å skje med at Netflix sørger for å ha egne serier som House of Cards,men utvalget er fremdeles elendig, spesielt i våres Region.

 

Nei, det blir spennende å se hva som skjer i Sverige, Norske politikere har gjerne en egen evne til å se over grensa på hva som skjer der..

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvis det svenske justissystemet mener det er greit å avgiftsbelegge alt som heter lagringsmedie for å kompensere for musikk,- og filmbransjens teoretiske tap, betyr det at ALLE som betaler denne avgiften anses som pirater.

Lignende praksis (å kriminalisere alle) ble ett av tiltalepunkene i Nüremberg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Kriminalisering av alle som kjøper noe som man kan potensielt kan lagre noe som er piratkopiert. Hvor fikk de den fantastiske ideen og når skal alle de andre bransjene få sin andel også? Blir vel til slutt flere titalls tusen for 1 TB harddisker.

Lenke til kommentar

De tar ju livet av handeln på varor under tusenlappen med detta. Folk importerar mer, och mindre pengar till statskassan samtidigt som distributörer och leverantörer i hemlandet tappar salget helt. Folk slutar inte att handla usb pinnar för det. De hittar bara andra vägar att få tag på det.

 

Skulle vara intressant att se minnepinnestatistik sverige kontra Norge.

Lenke til kommentar

Dette er som å gå baklengs inn i framtiden. Personlig har jeg ikke vanskelig å forstå at de som produsere innhold skal ha penger, men dette blir som en veiavgift, og svært tungrodd. Det må bli en voldsom administrasjon for å ivareta og registrere "dingser". Jeg mener nå enkelt og greit at man bør belaste den enkelte ved forbruk, og ikke med å eie et apparat. De tjenestetilbydere som har video og musikk har fullstendig kartlagt forbruk, og disse kan sørge for å betale det det koster. Den enkelte blir belastet via disse. Jeg er overrasket om slike forslag virkelig får politisk gjennomslag. Slike forslag vil koste dyrt. Du skal vel melde i fra når du kaster "dingsen" også, slik at du ikke blir belastet for denne. Dette er i sum svær dumt og dårlig, og trolig et utslag av frustrasjon og snedige advokater.

Lenke til kommentar

Tror dere glemmer at det er forskjeld på privatkopiering og piratkopiering.

privatkopiering = lage en kopi, og gi til nær venn eller familie = fullt OK og lovelig.

piratkopiering = lage en kopi og gi til en ukjent, samt også nære venner eller familie dersom du tar betalt for det.

 

Når det er sakt, så er det en helt tragisk lov som ikke burde eksistert i det heletatt pr i dag.

Lenke til kommentar

Tror dere glemmer at det er forskjeld på privatkopiering og piratkopiering.

privatkopiering = lage en kopi, og gi til nær venn eller familie = fullt OK og lovelig.

piratkopiering = lage en kopi og gi til en ukjent, samt også nære venner eller familie dersom du tar betalt for det.

 

Når det er sakt, så er det en helt tragisk lov som ikke burde eksistert i det heletatt pr i dag.

Tror privatkopiering også er blitt ulovlig. Det var lovlig før, men tror de har endret den loven, slik at det også nå havner under piratkopiering. Noen som har full og oppdatert oversikt over lovverket må gjerne bekrefte eller avkrefte dette.

 

Den gjaldt uansett kun musikk og film, ikke programvare.

Lenke til kommentar

De tar ju livet av handeln på varor under tusenlappen med detta.

Nja. Det står nå "opptil 400 kroner". Det vil si at de dyreste varene, på flere titusener av kroner, får en avgift på 400 kroner (altså ikke mye i forhold til totalpris). De rimeligste varene, som minnepinner og harddisker på 1-2 TB tipper jeg kun har fra noen få kroner til et par tiere i avgift.

 

Men tullete er det uansett. Skjønner ikke at det egentlig er lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...