Gå til innhold

Derfor er det en dårlig plan å putte harddisken i fryseren (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt frysetrikset to-tre ganger de siste årene, og har fått ut mye data som jeg ikke fikk ut før diskene havnet i fryseren.
Men det som er sikkert, er at diskene bare fungerer i et veldig kort vindu etter de kommer ut fra fryseren, og så er alt håp ute.

Reddet likevel ut f.eks de fleste bildene en mor hadde av sine tre barn fra de var født til 8 år alder. (helt sykt å ha det kun på en ekstern disken, men det er en annen sak). Hun hadde ikke hatt råd til 5-10.000 kroner hos IBAS. Men jeg sier alltid det til de som vil at jeg skal prøve, at IBAS er en mulighet som er MYE sikrerere enn det jeg prøver når alt håp er ute.

Endret av myhken
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har brukt frysetrikset to-tre ganger de siste årene, og har fått ut mye data som jeg ikke fikk ut før diskene havnet i fryseren.

Men det som er sikkert, er at diskene bare fungerer i et veldig kort vindu etter de kommer ut fra fryseren, og så er alt håp ute.

 

Reddet likevel ut f.eks de fleste bildene en mor hadde av sine tre barn fra de var født til 8 år alder. (helt sykt å ha det kun på en ekstern disken, men det er en annen sak). Hun hadde ikke hatt råd til 5-10.000 kroner hos IBAS. Men jeg sier alltid det til de som vil at jeg skal prøve, at IBAS er en mulighet som er MYE sikrerere enn det jeg prøver når alt håp er ute.

 

Nå har de aller fleste en innboforsikring, og i den så har flere en ordning med nettopp redning av data fra harddisker. Selvsagt er det en egenandel der, og det er og begrenset hvor mange ganger du kan bruke den og hvor mange disker per gang. Men sånn når det skjer, hør med forsikringsselskapet ditt. Kanskje er det ikke så veldig dyrt likevel.

 

Dette er dog ingen unnskyldning for missforståelsen mellom hva som er backup, og hva som er ekstern lagring. Her må selgerne være flinkere til å informere om at det å flytte dataene fra laptopen til en eksterndisk, ikke er backup uansett om produsenten kaller det en backup-disk. Har du dataene bare på en disk, så tar du en sjanse.

 

Bør være en god anledning for å selge opp, selv om det er kunden som må ta siste avgjørelsen uansett. En 2-disk NAS satt opp med speiling er uansett langt bedre enn hvilken som helst en-diskløsning, selv om raid ikke er backup det heller.

 

Sånn sett er jeg glad i skytjenester som Dropbox, for da har man en reell backup om du kobler både laptopen, eksterndisken og eventuelt en tredje maskin mot kontoen din, bortsett fra at lagringsmengden er alt for liten til å bruke som backupløsning for de aller fleste.

 

Det duger for å kopiere bildene dine raskt til skytjenesten, men om du har kjøpt deg godt kamerautstyr, og tar bilder i RAW-format, så er du veldig fort opp i taket på gratiskvoten din, og månedsgebyret for utvidet lagringsplass synes jeg er for stort i forhold til kostnaden de har for å lagre dataene sikkert.

 

Kanskje en idé for Jotta til å samarbeide med elektronikkbransjen i Norge. Får du med en liten "flyer" om Jottacloud sammen med diskkjøpet ditt, så er vi kommet langt.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Nå har de aller fleste en innboforsikring, og i den så har flere en ordning med nettopp redning av data fra harddisker. Selvsagt er det en egenandel der, og det er og begrenset hvor mange ganger du kan bruke den og hvor mange disker per gang.

Regner med folk flest som først opplever å miste familiealbumet én gang ikke vil trenge å benytte seg av IBAS senere i livet.

 

Dette er dog ingen unnskyldning for missforståelsen mellom hva som er backup, og hva som er ekstern lagring. Her må selgerne være flinkere til å informere om at det å flytte dataene fra laptopen til en eksterndisk, ikke er backup uansett om produsenten kaller det en backup-disk. Har du dataene bare på en disk, så tar du en sjanse.

 

Bør være en god anledning for å selge opp, selv om det er kunden som må ta siste avgjørelsen uansett. En 2-disk NAS satt opp med speiling er uansett langt bedre enn hvilken som helst en-diskløsning, selv om raid ikke er backup det heller.

Problemet er vel at Ola Dunk er for teknologiidiot til å forstå sitt eget beste i denne sammenhengen, og enkelte kunder er selvsagt allergiske mot mersalg. Om du lirer av deg begrepet "2-disk NAS med speilede disker" vil nok de som ikke allerede er fortrolige med konsekvensen av diskkrasj himle med øynene. Forklarer du nærmere, blir du fort avfeid med at "jeg har jo en sånn der 160 GB disk som jeg kjøpte i 2007 til å ha alle bildene mine på".

 

Sånn sett er jeg glad i skytjenester som Dropbox, for da har man en reell backup om du kobler både laptopen, eksterndisken og eventuelt en tredje maskin mot kontoen din, bortsett fra at lagringsmengden er alt for liten til å bruke som backupløsning for de aller fleste.

Enig i at skylagring er enklere for folk flest, siden det krever minimalt med konfigurering (kontra f.eks. lokal backup over LAN) og man slipper en egen fysisk enhet.

 

Med Google Disk får du 100 GB for ca 150 per år, noe som sannsynligvis holder for de fleste som ikke trenger backup av OS, programfiler, spill og alle nedlastede torrenter. Alternativt får du 1 TB for 750 per år, eller enda mer for mer penger, om du trenger. Ellers har jo Jottacloud, som du selv nevner, ubegrenset lagringsplass for 59/mnd. Elkjøp og Lefdal selger også Jottacloud-backup for 495/år, men støtter i utgangspunktet kun én enhet, og du må betale ekstra for flere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...