Gå til innhold

Bare én av ti mobiltelefoner resirkuleres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt utrolig at så mange ikke vet. Vi skal lære alt mulig tull vi aldri får bruk for på skolen, og bry oss om alt mulig tull ifølge media, men at vi sakte men sikkert ødelegger naturen med overforbruk av ressurser og kasting av søppel skal vi ikke vite - det er en for "ubehagelig sannhet".

 

De enorme mengdene plast i havene og dumpingen av vestlig elektronikk og annet søppel rett i naturen i land som Ghana, fortjener mer oppmerksomhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Husk at mobiltelefoner står i en særstilling blant EE-produkter. De kan vare i evigheter hvis du passer på dem, og du får et personlig forhold til dem, slik at du legger dem i skuffen i stedet for å resirkulere når du kjøper ny mobil. Dette er i motsetning til lysstoffrør, som er forbruksvare, og kjøleskap/tv/pc etc., som du avhender fordi du ikke har plass til å ta vare på dem.

 

Det er med tungt hjerte at jeg nå har resirkulert tre av mine HTC fordi de har så små skjermer og så lite minne og prosessorkraft at de er ubrukelige. Jeg skulle gjerne ha beholdt dem, men det er rett og slett grenser for hvor mye jeg kan ta vare på.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker gjenbruk overfor resirkulering. Man kan enten gi bort produktet, eller man kan selge det. Dersom en mobiltelefon ikke fungerer i det hele tatt, kan man gi det bort til noen med kunnskap og loddebolt. Da blir mesteparten brukt til noe fornuftig. Hvis den fungerer knirkefritt, ser jeg i alle fall ingen grunn til å resirkulere den. Man kan gi den bort i stedet for å la det ligge i en skuff. Da vet man at noen bruker den i stedet for at det er kastet/resirkulert og ikke eksisterer lengre. Ved gjenbruk slipper man også å bruke mye energi for å smelte om materialer til nye ting.

Lenke til kommentar

er den helt ødelagt tror jeg mange kaster den fordi den er så liten, mange bruker EL retur for å kvitte seg med store ting.

Kaste mobil i restavfallet? Det vil jo virke helt feil. Men igjen... folk er tankeløse idioter. Sikkert mange som ikke engang ofrer en tanke på hva som er inne i mobilen. "It just works", helt til den ikke gjør det og man "må" ha en ny. Rett i søpla med det gamle.

 

Folk nøler jo ikke med å fylle pappdunken med restavfall om restavfallsdunken er full. Vi trenger automatisk søppelsortering og automatisk søppelplukking. Folk er for late og for dumme til at man kan stole på de.

 

De som utformer resirkuleringsoppleggene trenger å tilbringe en dag sammen med en av disse som uten engang å tenke kaster brusboksen rett ned på bakken når han har gulpet i seg innholdet. "Æææh det var gøtt! Raaaap!" *Kast*. Eller kanskje de da mister helt troen på menneskeheten?

Endret av BlueShroom
Lenke til kommentar

Det er en ting som slår meg her

Bransen vil jo at du skal kjøpe ny telefon etter noen fårs bruk ( helst hvert år ) .

Det er det også mange som gjør selv om den gamle er helt i orden. Når så batteriet er blit dårlig så lønner det seg ikke å kjøpe nytt nbatteri

 

Apple har gått enda legre ved lime fast batteriet

Er dette bare for tvinge oss forbruekr til bytte

 

Siden det er dyrt å stadig kjøpe ny telefon så vil man jo utnytte telefone så lenge det er mulig

 

Da er det jo en fordel at andre over tar den gamle i stedet for at begge kjøper ny

Lenke til kommentar

Relevant "dokumentar" mtp. hvor mye søppel vi har i verden, og hvorvidt recycling egentlig har noe/hvor mye det har for seg

Bra at du brukte klammer rundt "dokumentar" ;) Poenget med "resirkulering" av plastikk og andre farlige stoffer er vel at de ikke skal havne i og forurense naturlige kretsløp afaik. Så når de sier at det er billigere å produsere en ny plastflaske fra scratch enn å "resirkulere", hopper de pent over problematikken med hva man skal gjøre med den plasten som man samler opp, de foreslår å hive den på dynga, som trolig er en veldig idiotisk løsning.

Vi samler inn plast i mitt hushold og plast er det volummessig mest av i avfallet vårt dessverre, altfor mye mat er pakket inn i plast :shrug:

Lenke til kommentar
Bra at du brukte klammer rundt "dokumentar" ;) Poenget med "resirkulering" av plastikk og andre farlige stoffer er vel at de ikke skal havne i og forurense naturlige kretsløp afaik. Så når de sier at det er billigere å produsere en ny plastflaske fra scratch enn å "resirkulere", hopper de pent over problematikken med hva man skal gjøre med den plasten som man samler opp, de foreslår å hive den på dynga, som trolig er en veldig idiotisk løsning.

Vi samler inn plast i mitt hushold og plast er det volummessig mest av i avfallet vårt dessverre, altfor mye mat er pakket inn i plast :shrug:

Var vel bare snakk om tid før jeg fikk en reaksjon på det innlegget.

 

Hvorvidt å hive alt på dynga er en god ide eller ei er jo også noe de tar opp videre i episoden, så du hele? Såvidt jeg la merke til snakket de ikke noe om spesialavfall, men hvis man skal stole på folkene de intervjuer så virker det ikke som om volum er problemet, men dårlig håndtert avfall og bortkastede penger på resirkulering som både er problamtisk med tanke på miljø og økonomi.

 

Ang. selve serien så er det både pluss og minus med hvordan de legger frem ting. I stor grad er det meninger programlederne selv presenterer, men det som ikke bør overses er intervjuer med eksperter i mindre eller større grad i flere ender av diskusjonen. Jeg tror mange har litt lett for å avfeie hva som sies pga. innpakningen (banning, humor, sarkasme og tidvis nakenhet).

 

Ikke at det betyr at jeg blindt stoler på hva som presenteres, men jeg tror litt skepsis til hvorvidt resirkulering er miljømessig og økonomisk fornuftig er ganske sunt.

Endret av Occi
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...