Gå til innhold

CES 2014: Nvidias nye prosessor er bare måneder unna


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

og hva er fordeller med ARM vs x86 når pris og størrelse spørsmål er ikke lenger aktuelt?.. jeg tar x86 anyday

 

Hvis du jobber med Adobe Premier/After Effects, 3D rendering eller annen tung programvare, er nok ikke ARM for deg pr. i dag. For de som bare skal han en PC som er kjapp nok til dagligdagse oppgaver begynner de raskeste ARM-prosessorene å virke svært lovende. Anandtech går litt mer i dybden på nVidia sin "Denver" prosessor og det ser absolutt lovende ut, selv om jeg som deg nok kommer til å bruke x86 i overskuelig framtid.

Lenke til kommentar

"Og den skal havne i fullverdige datamaskiner."

Denne påstanden er falsk, da den ikke er x86, og ikke vil kunne kjøre fulle OS'er som Windows, Mac OSX, Linux etc. Den vil kun kjøre mobilOS som Windows RT, Android osv.

Nå er ikke nødvendigvis Windows RT et "mobil OS"

Kan også informere deg om at det finnes flere versjoner av Linux (blant annet Ubuntu) som kjører på ARM, så det er nok din påstand som er falsk...

Lenke til kommentar

og hva er fordeller med ARM vs x86 når pris og størrelse spørsmål er ikke lenger aktuelt?.. jeg tar x86 anyday

 

Strømforbruk er vel et ganske aktuelt punkt. Dog synes jeg det er ganske rart å bare utelukke pris og størrelse? De fleste ting blir ganske uinteressante hvis man fjerner sentrale egenskaper. Forstår at du trolig har rikelig av plass på gutterommet og har masse lommepenger, men det er ikke voldsomt interessant for oss andre.

 

Det er forøvrig heller ingen grunn til å klage på utsagnet om at dette blir fullverdige datamaskiner. Hvis man skal definere begrepet som "en maskin som kan kjøre x86-kode" så blir det potensielt litt vanskelig å komme med nye arkitekturer for fullverdige datamaskiner.

 

Selv gleder jeg meg til å se hva slags maskiner det blir av dette her. Hvis dette resulterer i maskiner med SATA-grensesnitt og mulighet for dual screen(2x1080p) så bytter jeg lett ut udyret av en x86-maskin som står under pulten.

Lenke til kommentar

...

litt mye negativitet og litt lite kunskap?

 

her er liste over nettbrett under 3000,- kr med Intel CPU:

post-7631-0-09530300-1389961179_thumb.png

 

Fordel med X86 slikt jeg ser det er å kunne lett kjøre Windows / Ubuntu med de programmer men bruker i dag - uten at nytt software må utvikles. Og nei det er ikke bare Photoshop som ikke kjører på ARM.

 

F.eks. TOSHIBA ENCORE ATOM 1.8 2GB/32 SSD 8" W8

 

Det er fullverdig datamaskin som super lett å ta med seg og som kan bli til stasjonær PC på jobb med mus/tastatur/skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...

litt mye negativitet og litt lite kunskap?

 

her er liste over nettbrett under 3000,- kr med Intel CPU:

post-7631-0-09530300-1389961179_thumb.png

 

Fordel med X86 slikt jeg ser det er å kunne lett kjøre Windows / Ubuntu med de programmer men bruker i dag - uten at nytt software må utvikles. Og nei det er ikke bare Photoshop som ikke kjører på ARM.

 

F.eks. TOSHIBA ENCORE ATOM 1.8 2GB/32 SSD 8" W8

 

Det er fullverdig datamaskin som super lett å ta med seg og som kan bli til stasjonær PC på jobb med mus/tastatur/skjerm.

Heldigvis skriver man ikke mye assembly-kode lenger, så det meste av software slipper man fint å utvikle på nytt for å få de over på ARM. De trengs gjerne bare å kompileres på nytt. Det er kanskje et problem hvis man bruker mye software som ikke er open source og må vente på at de som har utviklet det skal gidde å tilby en binærfil for ARM, men det er også mange selskaper som er flinke der.

 

Ubuntu og mange andre linux-distroer har forøvrig rikelig av repos med ARM-programmer.

 

Hva ville du vise med lenken din?

Lenke til kommentar

 

 

"Og den skal havne i fullverdige datamaskiner."

Denne påstanden er falsk, da den ikke er x86, og ikke vil kunne kjøre fulle OS'er som Windows, Mac OSX, Linux etc. Den vil kun kjøre mobilOS som Windows RT, Android osv.

Nå er ikke nødvendigvis Windows RT et "mobil OS"

Kan også informere deg om at det finnes flere versjoner av Linux (blant annet Ubuntu) som kjører på ARM, så det er nok din påstand som er falsk...

Windows RT er faktisk et fullverdig OS ja. De fleste Windows applikasjoner kan kompileres til å kjøre i desktopet til RT akkurat som i pro, men RT er laget for å være veldig lukket og må derfor "jailbreakes" først

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...