Gå til innhold

Japan skal sende ut gigantisk nett til verdensrommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

Er det noen som vet hvordan de skal unngå å plukke med seg satellittene som helst skal være der oppe?

 

Regner vel med at søppel og satelitter befinner seg i ganske forskjellige baner.

ja, hvertfall noen, de antennene som holder på å dø blir altid enten sent for å brennes opp i armosfæren eller dyttet ut i en bane der det ikke er fungerende sattelitter.

Lenke til kommentar

Er det virkelig? Har ikke fått med meg så mange romsøppel-relaterte overskrifter i media i det siste.

 

Det er nok lurt å ta tak i dette, men det er jo så mye anna dritt oppi der. Stein og is og sånn?

 

Nei, for media er jo virkelig flinke til å balansert framstille hva som er reelle problemer og ikke.

 

Det er ikke så mye annet dritt som går i bane rundt jorda i de høydene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, for media er jo virkelig flinke til å balansert framstille hva som er reelle problemer og ikke.

 

Det er ikke så mye annet dritt som går i bane rundt jorda i de høydene.

 

Nei, de er jo ikke det, men trodde kanskje du kunne hjelpe til. Annet dritt går ikke i bane rundt jorda nei, men jordas bane går inn i det.

 

Det jeg lurer på er hvor mye større er sannsynligheten for at ISS blir skadet av menneskeskapt søppel enn en stein eller isklump?

 

Redigert:

Jeg er ikke så interessert i krangle over hva som er de største problemene i verden, søppel i havet blir ikke mindre hjulpet av at japan sender opp dette nettet.

 

AtW

 

Krangling kommer en ingen vei med, men ser man like snevert med motsatt syn kan man forsåvidt si nettopp at søppel i havet blir forsømt, siden det er resurser som kunne blitt brukt. Og pengesluket for å "rydde rommet" vil jeg tro er betydelig. Samt lite kompetanse å henvende seg til innen det feltet.

 

Forstå meg riktig altså. Rom-søppel er noe å ta tak i. Og hadde ikke menneskeheten forsøkt nye ting...

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Havet blir forsømt da det ikke skaper like stort hodebry. Ser du et søppelberg så kjører du rundt det. Enkelt og greit. Søppelet i verdensrommet kan på noen millisekunder ta livet av noen få folk, og skape ødeleggelser for milliarder på milliarder av kroner i høyteknologisk utstyr.

 

For ikke å snakke om det økende hodebryet og risikoen (som igjen koster penger) å reise gjennom "søppelbeltet".

Hvis man tror noen fugler og fisker som utfordrer skjebnen med å svømme inn i slikt og eventuelt blir sittende fast blir prioritert, så er man litt naiv. (og det å samle inn og rydde søppel er da ikke noe nytt, og skjer "as we speak") Det vil alltids gå an å forbedre levevilkår for dyr og mennesker, men det å erobre verdensrommet er nok mye mer spennende for hvermansen og media, og ikke minst givende.

 

Ja, det er vel liten tvil om at det å ta steget med å bosette seg på en annen planet sannsynligvis er det viktigste skrittet menneskeheten noensinne har gjort, og er løsningen på å redde seg selv (og muligens andre arter også), om jorden går til helvete. Og søppel er da et vesentlig problem om vi skal ha mange oppskytninger av utstyr til mars som kan bli skadet.

 

For ikke å snakke om disse ekstremt viktige satellittene våres. Uten de så blir det å samle opp søppel i havgapet ironisk nok mye vanskeligere.

 

Selv om søppelet har en "halvfast bane", så kan søppel kollidere og bli dyttet ut av banen sin.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, de er jo ikke det, men trodde kanskje du kunne hjelpe til. Annet dritt går ikke i bane rundt jorda nei, men jordas bane går inn i det.

 

Det jeg lurer på er hvor mye større er sannsynligheten for at ISS blir skadet av menneskeskapt søppel enn en stein eller isklump?

 

Redigert:

 

Krangling kommer en ingen vei med, men ser man like snevert med motsatt syn kan man forsåvidt si nettopp at søppel i havet blir forsømt, siden det er resurser som kunne blitt brukt. Og pengesluket for å "rydde rommet" vil jeg tro er betydelig. Samt lite kompetanse å henvende seg til innen det feltet.

 

Forstå meg riktig altså. Rom-søppel er noe å ta tak i. Og hadde ikke menneskeheten forsøkt nye ting...

 

Jo, men såvidt meg bekjent er det svært lite som går så nærme jorda per tidsenhet kontra menneskeskapt søppel, kanskje med unntak av mikro-meteoritter, som er svært små. Ikke problemfrie, men ihvertfall ett langt mindre problem.

Det er bare det at man kan degenerer alle gode saker til "det finnes enda bedre saker i verden", synes ikke det er spesielt interessant.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...