Gå til innhold

Nå er AMDs nye prosessor i salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter det eg har lest, har desse same type arkitektur som dei forrige APUane. Altså to modular med to (logiske) kjerner kvar.

Bare to fysiske kjerner med andre ord. :(

Nei, da spørs om jeg velger å vente enda lengre til vi får se noe bedre fra AMD. Og i5 750 får leve enda litt lengre i stua. Må være en vesentlig forbedring i ytelse og/eller effektforbruk før jeg ønsker å bytte, og med to kjerner så stryker de på effektforbruk i hvert fall. Og siden de tydeligvis fortsatt har så høy byggeprosess så er ikke effektnivået å skryte av heller.

 

At jeg får litt lavere effekt fordi jeg eventuelt slipper å bruke et svakt billig dedikert skjermkort kan dog hende, uten at det akkurat får lysten til å oppgradere til å skyte i været. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderte sterkt denne en periode, men tror det blir intel istedenfor. Jeg skal ha en mini ITX build med dedikert grafikkort. Tenkte jeg kunne leve med alle de dårlige benchmarkene da det sjelden merkes ved vanlig bruk uansett, men når jeg så denne testen med et 7970 kort så ble jeg sykt skuffet.

 

http://uk.hardware.info/reviews/5156/37/amd-a10-7850k-kaveri-review-amds-new-apu-benchmarks-hd-7970-hitman-absolution-1920x1080-high

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Hvor mange prosessorkjerner har disse? 2 eller 4?

Tenker da naturligvis på fysiske kjerner.

2 moduler på to "kjerner" hver, som til sammen yter omtrent som tokjerner fra Intel.

 

-----

 

Selv om dette er fjerde revisjon av AMDs APUer så har de fremdeles det samme problemet som alltid: de har ingen bruksområder hvor de har store fordeler. De har riktig nok bedre ytelse i noen spill enn Intel, men det er likevel ikke nok til å rettferdiggjøre kjøpet. På kjøpet er de varme og har dårlig CPU-ytelse.

 

Eksempler på bedre kjøp:

Mediesenter uten spilling: billig og kjølig celeron(500 kr), pluss eventuelt GeForce 610/620 ved behov for bedre videoakselerasjon

Low-end kontor-PC: Pentium dobbelkjerne(700-800 kr)

Middels kontor-PC: Core i5 4440, firekjerne (1400 kr), pluss eventuelt dedikert skjermkort ved behov

Low-end gaming: Billig Celeron(500kr) + Radeon HD R260X(1000kr)

 

I ingen av desse tilfellene vil AMDs APUer som koster opptil 1500 kr utgjøre bedre kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange prosessorkjerner har disse? 2 eller 4?

Tenker da naturligvis på fysiske kjerner.

 

 

Det står fire CPU-kjerner i samtlige omtaler siden prosessoren ble omtalt. :) 7850k har i tillegg 8 GPU-kjerner.

Se bl.a. http://www.amd.com/UK/PRODUCTS/DESKTOP/PROCESSORS/A-SERIES/Pages/a-series-apu.aspx#4

 

Det blir spennende å se om Mantle-støtten gjør at man kan bruke de 8 gpu-kjernene i prosessoren slik Nvidia bruker PhysX i dag. Evt kunne bruke de 8 gpu-kjernene som prosessorkjerner når man satte i et separat skjermkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står fire CPU-kjerner i samtlige omtaler siden prosessoren ble omtalt. :) 7850k har i tillegg 8 GPU-kjerner.

Se bl.a. http://www.amd.com/UK/PRODUCTS/DESKTOP/PROCESSORS/A-SERIES/Pages/a-series-apu.aspx#4

 

Det blir spennende å se om Mantle-støtten gjør at man kan bruke de 8 gpu-kjernene i prosessoren slik Nvidia bruker PhysX i dag. Evt kunne bruke de 8 gpu-kjernene som prosessorkjerner når man satte i et separat skjermkort.

 

Nå skal det sies at hele A10-serien går for å være mediasenter-løsninger og low-end gaming. De ligger jo effektivt 2-3 år bak low-end seriene til Intel. Hadde dog AMD hatt tilgang til 22 nm prosessene til Intel, tror jeg vi ville hatt andre hastigheter og bedre skalering.

Selv har jeg en Nvidia 770 og I5 2500k uklokket og mediesenteret mitt er en 2. gen i3. Har null planer om å bytte.

Lenke til kommentar

Det står fire CPU-kjerner i samtlige omtaler siden prosessoren ble omtalt. :) 7850k har i tillegg 8 GPU-kjerner.

Se bl.a. http://www.amd.com/UK/PRODUCTS/DESKTOP/PROCESSORS/A-SERIES/Pages/a-series-apu.aspx#4

 

Det blir spennende å se om Mantle-støtten gjør at man kan bruke de 8 gpu-kjernene i prosessoren slik Nvidia bruker PhysX i dag. Evt kunne bruke de 8 gpu-kjernene som prosessorkjerner når man satte i et separat skjermkort.

Joda, men husk at de også omtaler sine 8-kjerner, og de fleste 4-kjernene deres som nettopp dette, selv om man ser på røntgenbildene at det altså ikke stemmer. Ja, med liten skrift i visse tester så nevnes det jo nettopp dette. At de egentlig bare snakker om logiske kjerner, mens når det kommer til fysiske så har det vært halvparten så mange.

 

Så var litt usikker på hva de mente denne gangen. Men som sikkert flere andre nevner, så tipper jeg det er snakk om en dobbelkjerne. For mens det kanskje har mer for seg å si firekjerner i denne situasjonen, enn å kalle en dobbeltkjerne CPU med Hyperthreading for en firekjerne, så er det neimen veldig i grenseland. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...