Gå til innhold

Vi sjekker: Er Linux det mest effektive OS-et? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at jeg fikk en MacBook Air har jeg nesten sluttet helt med å slå den av etter hver bruk. Der fungerer hvilemodusen så bra, at det ikke er noe problem med å bruke den. Den bruker såpass lite strøm, at jeg kan ha den bra lenge i hvilemodus uten å tenke på batteriet. (Selv om det ikke er siste utgave med Haswell-arkitektur).

Med Windows 8, på en ny Dell-maskin (jobb-PC-en), er det en annen sak. Da må jeg ofte høre på vifta, etter at jeg har lukket lokket, for å sjekke om den virkelig har gått i hvilemodus. Hvis jeg har Outlook (grøss og gru) kjørende på PC-en, så er det ofte den nekter laptopen å gå i hvilemodus.

Windows bruker også å slite noen ganger med å komme ut av hvilemodus, etter at man har hatt maskinen i hvilemodus en del ganger (kanskje 5-10 ganger?). Jeg bruker da å få bluescreen når jeg prøver å vekke maskinen igjen.

Endret av havarhen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blåskjerm etter hvilemodus tyder på et driverproblem. Windows blir aldri bedre enn driverne produsenten av maskinen har installert. Der har jo Apple en fordel da de styrer både hardware og software 100 %.

 

Videre er det få produsenter av Windows-maskiner som har optimalisert strømstyringen på en god måte. Enten henger det på oppsettet de har valgt, eller så er det en eller annen driver/BIOS-innstilling som tuller det til.

 

Godt nok, er bra nok. Føler at det er slik de ofte tenker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter at jeg fikk en MacBook Air har jeg nesten sluttet helt med å slå den av etter hver bruk.

 

Etter at jeg fikk meg ny bærbar med Windows 8, SSD og mer minne enn jeg klarer bruke, har jeg sluttet å bruke hvilemodus. Oppstart er gjort på få sekunder. Unntak er selvfølgelig om jeg ønsker å fortsette med noe senere, men da lar jeg den typisk bare stå med lokket igjen.

 

Jeg kunne sikkert brukt Linux også, men har aldri klart å like det. OS X (og maskinene det kjører på) får jeg helt fnatt av. Sikkert en vanesak, men med et ønske om også å kunne fyre opp noen spill iblant har det aldri blitt særlig aktuelt.

 

Som flere er inne på her er det viktigste for mange heller om OS'et gjør det man ønsker på en god og effektiv måte. Og om man trives med å bruke det, og maskinvaren det kjører på. Spiller ingen rolle om det er "det beste OS'et" om brukeren ikke synes det selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette var en interessant artikkel med gode illustrasjoner. Kjør på med mer av denne sorten! Blir spennende å se om Windows 8 også er tilpasset eldre maskinvare, som jo egentlig er der Linux er kjent for å ha sin styrke kontra andre OS. I en slik test vil det kanskje være like så aktuelt å teste minimalistiske Linux-distribusjoner som Lubuntu og Xubuntu, men for å beholde sammenligningsgrunnlaget er det kanskje like så greit å holde på Ubuntu.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dere har jo missforstått kraftig ... Det som har vært ment med at Linux er et "lett" operativsystem er at det med riktig konfigurasjon (les riktig DE) kjører veldig greit på selv svak maskinvare. Ubuntu er et fullverdig "tungt" alternativ til Windows og OS X og har ikke noe særlig lettkjørt ved seg sammenlignet med de andre. Hele den "lett å kjøre" -diskusjonen misstenker jeg at stammer fra Vista-dagene hvor en oppgradering kunne ta knekken på maskiner som hadde kjørt helt greit før og hvor Linux enkelt kunne gjenopplive den. Windows 7 og senere 8 er jo slettes ikke så tungkjørte. Likevel, har du en eldre maskin med 1gb RAM og en eldre prosessor ville jeg kanskje anbefalt Lubuntu.

 

Videre legger dere helt tåpelige kriterier bak "effektivt". Det er jo 100% avhengig av bruk og personen bak tastaturet. For min del ville jeg vært håpløst ineffektiv uten virtuelle skrivebord som jeg har blitt avhengig av, og jeg kan se for meg folk få ødelagt arbeidsflyten sin med en overgang fra Windows til noe annet. RAM-målingene deres, hvor jeg forresten gjetter at dere har missforstått hvordan Linux håndterer RAM, er jo også helt på viddene og går utifra at det er en god ting å bruke lite RAM. RAM bør så langt det lar seg gjøre brukes til å cache ting som blir hyppig brukt. Har du ubrukt RAM kan du like godt ta ut litt av den og legge den på pulten. Linux cacher ting hyppig og har vel sjelden noe særlig mer enn 10% ledig, erfaringsmessig, men den viser den ikke som brukt med mindre du ber om det eksplisitt da den firgjøres idet noe annet trenger den. Uten å vite vil jeg anta at de to andre også gjør noe lignende.

 

Det dere egentlig forsøker å teste er en kombinasjon av hvor lettkjørt OS-ene er og hvor bra de kjører et lite utvalg klientprogramvare. Det i seg selv er jo ikke så dumt, men det gjelder å få litt fornuftige rammer på en sånn test først, ellers ender man opp med noe som ikke har noen betydning.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Denne artikkelen viser at forfatter ikke har særlig stor forståelse på hvordan linuxverdenen fungerer. Ubuntu er jo i utgangspunktet et "tungt" system og er i begynnerkategorien i Linux hierarkiet. Det som hadde vært spennende for denne artikkelen er om en hadde testet f.eks. en distro hvor en kan installere (og optimalisere) kun det man ønsker. Da hadde det nok blitt litt andre resultater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne artikkelen viser at forfatter ikke har særlig stor forståelse på hvordan linuxverdenen fungerer. Ubuntu er jo i utgangspunktet et "tungt" system og er i begynnerkategorien i Linux hierarkiet. Det som hadde vært spennende for denne artikkelen er om en hadde testet f.eks. en distro hvor en kan installere (og optimalisere) kun det man ønsker. Da hadde det nok blitt litt andre resultater.

 

Vi kan jo utforde HW-folka til en ArchLinux-installasjon, og se hvor langt de kommer.

Mohaha.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og det er et veldig viktig poeng, linux med Ubuntu passer ikke alle. Hvilken tid vi bruker på oppstart eller nedstengning har forøvrig ingenting og si. Det som betyr mye for meg som linux bruker er tilgangen på programvare, fleksibiliteten i systemet og at det er fritt og åpent. Jeg bruker Ubuntu idag på på ca 3-4 år gamle maskiner, severen er fra 2005 og det funker helt 100% hele tiden. Derfor er jeg en ubuntu bruker. Og det har ingenting med start og stopp eller syntetiske tester av winzip o.l. Dette er også derfor noen bruker windows og andre velger osX hver sin smak til hvert sitt bruk!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter at jeg fikk en MacBook Air har jeg nesten sluttet helt med å slå den av etter hver bruk. Der fungerer hvilemodusen så bra, at det ikke er noe problem med å bruke den. Den bruker såpass lite strøm, at jeg kan ha den bra lenge i hvilemodus uten å tenke på batteriet. (Selv om det ikke er siste utgave med Haswell-arkitektur).

Med Windows 8, på en ny Dell-maskin (jobb-PC-en), er det en annen sak. Da må jeg ofte høre på vifta, etter at jeg har lukket lokket, for å sjekke om den virkelig har gått i hvilemodus. Hvis jeg har Outlook (grøss og gru) kjørende på PC-en, så er det ofte den nekter laptopen å gå i hvilemodus.

Windows bruker også å slite noen ganger med å komme ut av hvilemodus, etter at man har hatt maskinen i hvilemodus en del ganger (kanskje 5-10 ganger?). Jeg bruker da å få bluescreen når jeg prøver å vekke maskinen igjen.

 

Merkelig. Har riktignok W8.1 installert på en stasjonær media PC og der går den umiddelbart inn og ut av hvilemodus ved trykk av knappen på tastaturet. Heller ingen problemer med hvilemodus på spill PCen med W7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...