Gå til innhold

PC-markedet faller som en stein


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Er ikke dette simpelthen bare et resultat av at man nå har produkter som dekker forskjellige bruksmønstre, kontra tidligere hvor man egentlig var avhengig av å kjøpe pc for å få surfe på nett, sjekke epost og betale noen få regninger.

 

Et annet moment man vel kanskje burde vurdere er levetiden på det man kjøper kontra tidligere.

Lenke til kommentar

Hva er problemet? Dette viser bare en utfasing av bærbare PC-er og en overgang til tablets og smarttelefoner. Det totale salget av mobile enheter har økt kraftig i 2013.

Du kan ikke erstatte en bærbar PC med et nettbrett med mindre det eneste du gjør er å sitte i sofaen og se på youtube.

 

Er ikke dette simpelthen bare et resultat av at man nå har produkter som dekker forskjellige bruksmønstre, kontra tidligere hvor man egentlig var avhengig av å kjøpe pc for å få surfe på nett, sjekke epost og betale noen få regninger.

 

Et annet moment man vel kanskje burde vurdere er levetiden på det man kjøper kontra tidligere.

Mest sannsynlig er det nok heller slik at vi har nådd et ytelsesplatå der bærbare maskiner har blitt raske nok og varer lenge nok til at stadig færre ser behov for å oppgradere laptopen sin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Hva er problemet? Dette viser bare en utfasing av bærbare PC-er og en overgang til tablets og smarttelefoner. Det totale salget av mobile enheter har økt kraftig i 2013.

Du kan ikke erstatte en bærbar PC med et nettbrett med mindre det eneste du gjør er å sitte i sofaen og se på youtube.

Er ikke dette simpelthen bare et resultat av at man nå har produkter som dekker forskjellige bruksmønstre, kontra tidligere hvor man egentlig var avhengig av å kjøpe pc for å få surfe på nett, sjekke epost og betale noen få regninger.

 

Et annet moment man vel kanskje burde vurdere er levetiden på det man kjøper kontra tidligere.

Mest sannsynlig er det nok heller slik at vi har nådd et ytelsesplatå der bærbare maskiner har blitt raske nok og varer lenge nok til at stadig færre ser behov for å oppgradere laptopen sin.

Nettop, to effekter:

1) Er lenge siden vi nådde et nivå der ytelsen for pcer var krafig nok til å kjøre kontor programmer.

Ytelse kravene har ikke økt stort siden Vista.

Spill kravene har heller ikke økt mye heller.

 

2) ja det kunne v'ært kjekt å bytte ut den 4 cm tykke boksen med en ultrabook, men kjøpte ny mobil og et nettbrett i steden.

 

To ting vil endre seg: nettbrett salget spesielt vil falle når de fleste har kjøpt nettbrett. hvorfor skal de kjøpe flere?

Det gamle virker.

Lenke til kommentar

En grunn til mindre salg er nok at det er for lite å hente på å bytte maskin.

 

Etter at SSD kom på banen, så holder maskinene lenger enn før.

Vi har hatt en ruleringstid der alt skal byttes ila sitt 4. leveår, men når vi kommer opp i SSD maskinene, så skal man ikke se bort ifra at det blir økt litt.

Utviklingen på PC fronten har stoppet litt opp etter at SSD kom på banen, eneste som skjer for tiden er lavere TDP, som igjen hovedsaklig treffer bærbare enheter.

(ja, det har skjedd andre ting også, men strømeffektivitet er hovedsaken, iallefall som merkes for den gjengse bruker)

 

Økt grad av virtualisering hjelper vel heller ikke på saken..

Lenke til kommentar

Har merket det at smartelefonen tar mer over selv. Min PC er i sitt 5. leveår, men på samme tid har jeg brukt over 10 000 kr på mobiltelefon fordelt på 3 telefoner. (sinnsykt i seg selv). Pcen brukes nå til å streame netflix og kontorprogrammer. Eneste gangene jeg ønsker å oppgradere den er de få gangene den får være med på reise og må taes gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke erstatte en bærbar PC med et nettbrett med mindre det eneste du gjør er å sitte i sofaen og se på youtube.

 

 

Mest sannsynlig er det nok heller slik at vi har nådd et ytelsesplatå der bærbare maskiner har blitt raske nok og varer lenge nok til at stadig færre ser behov for å oppgradere laptopen sin.

Og hva tror du folk flest gjør på pcen egentlig? Tablets dekker 90 % av behovet til folk flest. Jeg jobber i bransjen og kan si med ganske stor sikkerhet at salget har ikke stagnert, det har skiftet form. Folk kjøper tablets istdenfor for pc, fordi det dekker de fleste behovene.

Lenke til kommentar

Er vel kanskje verd å merke seg at nedgangen er på bærbare PCer og "fabrikkferdige" stasjonære, de aller fleste med tvunget Windows 8.
Salget av PC komponenter (Hovedkort, CPU; RAM osv.) har derimot økt tilsvarende. Det kan bety :
1: Det totale salget av "PC" har ikke endret seg så mye, selv om mange kjøper gnikkebrett.
2: Mange foretrekker å bygge stasjonær selv for å kunne velge OS selv.
3: Salget av bærbar er lavere, deler til stasjonære er høyere, muligens takket alle kompromissløse gamerene.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

det er en ting som PC kan som Nettbrett ikke kan måle seg med: GAMING! Gamere kommer altid til å ha pc... men flere og flere gamere bygger pc-en sin selv.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat så bra. Min pc som er over 5 år duger fremdeles ganske godt til spill.

Hadde jeg satt en ssd i den så kunne jeg sannsynligvis brukt den i noen år til med litt lavere spill grafikk.

 

Processorene til Intel har hatt en veldig lav ytelses økning, Haswell gir omtrent 0 økning til stasjonære pc'er/gameing pc'er.

Gir en liten økning i batteri tid til bærbare.

Når man i tillegg kan få nettbrett som har samme mulighet som bærbare maskiner/ultrabooks så er det her bare å forvente.

 

Ingenting lever evig og produsenter som inter har i hovedsak melket markedet i mange år nå pga manglende konkuranse fra AMD

Lenke til kommentar

Selv skifter jeg ut komponenter/hele pc`n for hver gang den begynner å bli for svak. I og med at min gamle i7 920 fortsatt holder koken så trenger jeg ikke bytte. Spillutviklingen har stoppet så kraftig opp de siste årene at det nesten er skremmende. Når var sist vi så et skikkelig hopp i grafikk og resurskrevende prosesser i spill?! Det har nesten stått på stedet hvil etter Crysis, når kom Crysis ut? Jo, i 2007!!!

 

Det hjelper også lite at den nye konsollgenerasjonen er så svak som den er. Hadde vi sett en stor utvikling der, så ville vi nok ha måtte byttet ut hardware fort som fy.

Lenke til kommentar

Selv skifter jeg ut komponenter/hele pc`n for hver gang den begynner å bli for svak. I og med at min gamle i7 920 fortsatt holder koken så trenger jeg ikke bytte. Spillutviklingen har stoppet så kraftig opp de siste årene at det nesten er skremmende. Når var sist vi så et skikkelig hopp i grafikk og resurskrevende prosesser i spill?! Det har nesten stått på stedet hvil etter Crysis, når kom Crysis ut? Jo, i 2007!!!

 

Det hjelper også lite at den nye konsollgenerasjonen er så svak som den er. Hadde vi sett en stor utvikling der, så ville vi nok ha måtte byttet ut hardware fort som fy.

 

Skal bli spennende å se om den nye konsollgenerasjonen gir et lite spark.. Men siden hardwaren ikke er noe å skryte av allerede nå ser jeg litt mørkt på det.

Lenke til kommentar

Det har uæikke vært noen som helst hastighets revolusjon på pc siden Sandy Bridge fra Intel.

Det påvirker også nysalg (det er ikke noe vits med nytt)

316 millioner PCer er helvetes mye og er dessuten langt over salget i 2009 og alle år føre dette.

At mobiler tar andeler tror jeg lite på . Men tablets derimot til en viss grad.

Dog er er det ikke lenge siden det var kul umulig å håndtere nettbank på noe annet enn en pc og mac.

 

Tidligere års salgstall her:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Market_share_of_personal_computer_vendors

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det skulle vært interessant å se tallene for stasjonære PCer. Trenden der er sikkert heller ikke bra, men jeg tror det er mange som velger bærbare PCer som ville hatt bedre nytte av kombinasjonen tablet og stasjonær PC.

 

De fleste jeg kjenner tar sjelden med seg laptop ut av hjemmet, og som oftest står maskinen samme sted i hjemmet hele tiden. Hvorfor ha en laptop stående fast på skrivebordet hjemme når man får mye større og bedre skjermer, bedre tastatur og mus til stasjonære maskiner, som dessuten typisk er mer støystake? Idag trenger ikke maskinen være en stor og stygg tårn-kasse. Mac Mini-type formfaktor, eller all-in-one, burde passe perfekt i de fleste hjem. Laptop er best for dem som jobber på reise eller pendling, tar med seg jobb hjem, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...