Gå til innhold

Rekordsalg av Windows-mobiler i julen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et svært smart trekk fra Microsoft sin side å tilby gode telefoner til en billig penge. Dette vil lønne seg sterkt i det lange løp da man ofr eksempel kan se for seg at en unge sin første telefon blir en Windows Phone mobiltelefon. Dette vil igjen ale på seg på samme måte som de som tidligere har kjøpt Apple fortsetter å kjøpe Apple og tilsvarende på Android baserte telefoner. Dette blir spessielt relevant når man binder seg til programmer som tilbys i en programvare butikk men ikke i en annen og at kjøp i Appstore, Google Play og Windows Store ikke betyr at man eier varen i en av de andre butikkene.

 

Jeg gleder meg til å se hvordan MS sin vekst innen telefonmarkedet kommer til å utvikle seg for det virker som de er blant de få som tenker nytt (Iallefall når man snakker om etablerte firma på mobilfronten).

  • Liker 8
Lenke til kommentar

1: Her påstås det at "ikke noe operativsystem vokser nå like raskt som Windows Phone".

 

I antall solgte enheter vokser Android raskere enn Windows Phone.

 

I prosent vokser Ubuntu OS, Firefox OS og Sailfish raskere enn Windows Phone.

 

Påstanden kan ikke forsvares slik den står.

 

---

 

2: Bortsett fra BB og Nokia-operativsystemene så vokser de fleste mobiloperativsystemene raskt. Hver jul vil ha rekordsalg. Denne julen (Q4) er det rekordsalg enten man snakker om Windows, Sailfish, Firefox OS eller Android, og såvidt jeg kan se også iOS.

 

Det kommer vel til å bli flere artikler om rekordsalg som presenterer alle disse som vinnere, da?

 

Sånn sett er denne artikkelen et godt eksempel på misbruk av statistikk for å framme et budskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig positivt, og det merkes på applikasjonene. Antall "kjente" eller ønskede applikasjoner som er på vei til eller allerede har kommet til Windows Phone har økt betraktelig bare det siste halve året.

 

Nå gleder meg jeg til Lumia 1520 dukker opp i Norge, samt at Windows Phone 8.1 snart hopper ut av skapet :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: Her påstås det at "ikke noe operativsystem vokser nå like raskt som Windows Phone".

 

I antall solgte enheter vokser Android raskere enn Windows Phone.

 

I prosent vokser Ubuntu OS, Firefox OS og Sailfish raskere enn Windows Phone.

 

Påstanden kan ikke forsvares slik den står.

 

---

 

2: Bortsett fra BB og Nokia-operativsystemene så vokser de fleste mobiloperativsystemene raskt. Hver jul vil ha rekordsalg. Denne julen (Q4) er det rekordsalg enten man snakker om Windows, Sailfish, Firefox OS eller Android, og såvidt jeg kan se også iOS.

 

Det kommer vel til å bli flere artikler om rekordsalg som presenterer alle disse som vinnere, da?

 

Sånn sett er denne artikkelen et godt eksempel på misbruk av statistikk for å framme et budskap.

 

Du påstår da omtrent like mye som artikkelen, og det uten å henvise til en eneste kilde. Det har vært kjent lenge at Windows Phone faktisk selger bedre og bedre. Hvorfor du synes det er så ille at du måtte kommentere det på måten du gjorde, DET får du ha for deg selv ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ok, hvilken av påstandene mine vil du ha dokumentasjon på?
Jeg kan søke opp dokumentasjon på alle påstandene mine.

 

Det er derimot ingenting i mitt innlegg som sier at Microsoft ikke vokser og det er ingenting som sier at jeg synes det er ille at Microsoft vokser, så det er en subjektiv tolkning på din kappe. Det jeg synes er ille, er hvordan dette budskapet presenteres.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du påstår da omtrent like mye som artikkelen, og det uten å henvise til en eneste kilde. Det har vært kjent lenge at Windows Phone faktisk selger bedre og bedre. Hvorfor du synes det er så ille at du måtte kommentere det på måten du gjorde, DET får du ha for deg selv ;)

 

Vedkommende påpeker helt konkrete faglige feilaktigheter, og du klarer å tolke det som at han synes det er så ille at WP vokser?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, hvilken av påstandene mine vil du ha dokumentasjon på?

Jeg kan søke opp dokumentasjon på alle påstandene mine.

 

Det er derimot ingenting i mitt innlegg som sier at Microsoft ikke vokser og det er ingenting som sier at jeg synes det er ille at Microsoft vokser, så det er en subjektiv tolkning på din kappe. Det jeg synes er ille, er hvordan dette budskapet presenteres.

 

Da har jeg tatt meg den frihet å omformulere setningen, så den blir mindre tvetydig: Ikke noe operativsystem vinner nå markedsandeler like raskt som Windows Phone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En gledelig nyhet for oss med WP. Per i dag er det faktisk ingen apps jeg savner til min mobil, takket være dyktige tredjepartsutviklere. Ofte synes jeg de uoffisielle appene laget til WP er bedre enn de laget av selskapet bak tjenesten (e.g. 6tag vs. instagram).

 

Nå skal det dog sies at jeg ikke lenger er noen storforbruker av apps. Spill og slikt var spennende i begynnelsen, men nå er det utelukkende sosiale apps og nyttapps det går i for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har jeg tatt meg den frihet å omformulere setningen, så den blir mindre tvetydig: Ikke noe operativsystem vinner nå markedsandeler like raskt som Windows Phone.

 

Det blir i alle fall bedre.

Den redigerte påstanden kan jeg ikke motsi, for tallene for Q4 ligger neppe google-bare ennå.

 

De nyeste globale tallene jeg finner er fra Q3:

Android opp fra 74.9 til 81.0% global markedsandel siste 12 måneder, altså 6,1%.

Windows Phone opp fra 2,0% til 3,6% global markedsandel, det er 1,6%.

Kilde: IDC

 

Så dersom Windows Phone har steget flere hundre prosent bare fra Q3 til Q4 så tar de markedsandeler raskest (globalt).

 

Den opprinnelige påstanden "ikke noe operativsystem vokser nå like raskt som Windows Phone" er derimot på ingen måte riktig. Det tallene bak artikkelen sier er vel heller noe i retning av "ikke noe operativsystem passerer iOS i markedsandel på flere nasjonale markeder enn Windows Phone".

 

Såvidt jeg kan se, er det ingen operativsystem som tar markedsandeler raskere enn Android, øker i antall enheter raskere enn Android, eller har raskere vekst i prosent enn de mange nye som startet på ~0 enheter.

 

Når det er sagt, er nok veksten til Windows Phone den viktigste, fra et markedsperspektiv.

Lenke til kommentar

 

Det blir i alle fall bedre.

Den redigerte påstanden kan jeg ikke motsi, for tallene for Q4 ligger neppe google-bare ennå.

 

De nyeste globale tallene jeg finner er fra Q3:

Android opp fra 74.9 til 81.0% global markedsandel siste 12 måneder, altså 6,1%.

Windows Phone opp fra 2,0% til 3,6% global markedsandel, det er 1,6%.

Kilde: IDC

 

Så dersom Windows Phone har steget flere hundre prosent bare fra Q3 til Q4 så tar de markedsandeler raskest (globalt).

 

Den opprinnelige påstanden "ikke noe operativsystem vokser nå like raskt som Windows Phone" er derimot på ingen måte riktig. Det tallene bak artikkelen sier er vel heller noe i retning av "ikke noe operativsystem passerer iOS i markedsandel på flere nasjonale markeder enn Windows Phone".

 

Såvidt jeg kan se, er det ingen operativsystem som tar markedsandeler raskere enn Android, øker i antall enheter raskere enn Android, eller har raskere vekst i prosent enn de mange nye som startet på ~0 enheter.

 

Når det er sagt, er nok veksten til Windows Phone den viktigste, fra et markedsperspektiv.

Økning fra 74.9 - 81.0% = 8.2% økning

Økning fra 2.0 - 3.6 % = 80% økning

 

Altså øker Windows Phone 10 ganger mer/raskere enn Android...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Økning fra 74.9 - 81.0% = 8.2% økning

Økning fra 2.0 - 3.6 % = 80% økning

 

Altså øker Windows Phone 10 ganger mer/raskere enn Android...

 

Det du sammenlikner er vekst, og ikke å ta markedandeler, men ja det har raskere vekst enn android, men det er andre igjen som har enda raskere vekst.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Økning fra 74.9 - 81.0% = 8.2% økning

Økning fra 2.0 - 3.6 % = 80% økning

 

Altså øker Windows Phone 10 ganger mer/raskere enn Android...

 

Leste du godt nok der oppe?

 

 

 

I prosent vokser Ubuntu OS, Firefox OS og Sailfish raskere enn Windows Phone.

 

 

Forøvrig så synes jeg det er i beste fall unøyaktig å si at en økning på 5,8 millioner [tall fortsatt fra samme kilde] er ti ganger mer/raskere enn en økning på 71,7 millioner. Jeg skjønner hva du sier, men det blir ikke rett før du tilfører "økning i prosent" eller "økning i vekst". Og da, som sagt, øker de nyere nykommerene langt mer enn Windows Phone, og det vil nye nykommere alltid gjøre. Økning i vekst er eksplosiv med en gang du kommer på markedet.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ok, superflinke du, siden du er så mye bedre enn meg på det,

 

hva er prosenten økning når Jolla/Sailfish har gått fra å selge sin første (1 stk) telefon til å ha solgt estimert ti til tjue tusen telefoner, og er denne prosenten lavere eller høyere enn Windows Phone's økning?

Lenke til kommentar

Cult of Mac har en litt annen forståelse av Microsofts påstander:

 

 

The iPhone 5c is not a cheap phone. In fact, it costs $549 without a contract. Apple has 0% share of the sub-$400 “budget” smartphone market by sole dint of the fact it doesn’t sell a budget iPhone.

But hey, don’t let that get in the way of Microsoft trying to claim they are outselling the iPhone in the under-$400 market, which is sort of like saying that Louis Vuitton is outselling Apple in designer clothes.

In an interview with Tech Radar, Microsoft’s director of communications Christopher Flores said that Windows Phone was outselling Apple’s iPhone line-up in 24 markets globally. When Techradar appeared skeptical, Flores admitted these were “emerging markets”… in other words, markets where a phone needs to be super-cheap to succeed, and which Apple is not even targeting.

It’s dumb, but that’s just how low-on-the-totem Microsoft is when it comes to the smartphone market these days: the only places it can declare victory are areas in which Apple is concertedly not competing.

http://www.cultofmac.com/261244/microsoft-says-windows-phone-outselling-iphone-fantasyland/

 

Men slike påstander skaper jo overskrifter og diskusjoner. . .og ikke minst reklameinntekter :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: Her påstås det at "ikke noe operativsystem vokser nå like raskt som Windows Phone".

 

I antall solgte enheter vokser Android raskere enn Windows Phone.

 

I prosent vokser Ubuntu OS, Firefox OS og Sailfish raskere enn Windows Phone.

 

Påstanden kan ikke forsvares slik den står.

 

---

 

2: Bortsett fra BB og Nokia-operativsystemene så vokser de fleste mobiloperativsystemene raskt. Hver jul vil ha rekordsalg. Denne julen (Q4) er det rekordsalg enten man snakker om Windows, Sailfish, Firefox OS eller Android, og såvidt jeg kan se også iOS.

 

Det kommer vel til å bli flere artikler om rekordsalg som presenterer alle disse som vinnere, da?

 

Sånn sett er denne artikkelen et godt eksempel på misbruk av statistikk for å framme et budskap.

 

Herre min hatt for en argumentasjon...Sailfish....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herre min hatt for en argumentasjon...Sailfish....

 

Fint at du har slikt et godt, faktafylt inspill.

 

Påstanden var at Windows Phone vokste raskere enn alle andre. Jeg nevnte en hel rekke profilerte operativsystemer som vokser raskere i prosent, og et særdeles stort ett som vokser raskere i antall og vokser raskere i global markedsandel i 2014. Dette er helt konkrete tall fra IDC som motbeviser en helt konkret påstand.

 

Påstanden har derfor blitt korrigert, på basis av dette.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...