Gå til innhold

CES 2014: Dette er LGs nye 4K-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får nok ikke se mer enn 60 Hz fra inngangene på noen år. Det er jo TVer vi snakker om, og med tanke på at vi så vidt har sett en eller to filmer med 48 FPS, så er nok høyere oppdateringsfrekvens ikke spesielt aktuelt på TV-siden.

 

Spesielt med tanke på at disse 4K-TVene bruker IPS-teknologi som ikke er særlig egnet til å vise 120 bilder i sekundet.

 

Men nå OLED kommer så vil nok PC-skjermer etterhvert få høye oppløsninger og høy oppdaterignshastighet. Men det krever enda raskere overføringsteknologier, og videre utvikling. Jeg tipper vi vil se PC-skjermer med 120 Hz,4K, OLED om et par år. Mens på TV-siden så tror jeg dette ligger så mange år frem i tid at jeg ikke tør å spå det en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får nok ikke se mer enn 60 Hz fra inngangene på noen år. Det er jo TVer vi snakker om, og med tanke på at vi så vidt har sett en eller to filmer med 48 FPS, så er nok høyere oppdateringsfrekvens ikke spesielt aktuelt på TV-siden.

 

Spesielt med tanke på at disse 4K-TVene bruker IPS-teknologi som ikke er særlig egnet til å vise 120 bilder i sekundet.

 

Men nå OLED kommer så vil nok PC-skjermer etterhvert få høye oppløsninger og høy oppdaterignshastighet. Men det krever enda raskere overføringsteknologier, og videre utvikling. Jeg tipper vi vil se PC-skjermer med 120 Hz,4K, OLED om et par år. Mens på TV-siden så tror jeg dette ligger så mange år frem i tid at jeg ikke tør å spå det en gang.

 

Takk for svar. Det vil selvsagt allitd komme noe bedre, men jeg tenker at det aldri lønner seg å være først ute. Spørsmålet mitt er derfor kanskje bedre formulert som om 4K med 60 Hz og HDMI 2.0 kan ansees for å være "modent nok" for at hvermannsen kan ta sjanse på å kjøpe ny TV, bare prisen går litt ned. Tolker svaret ditt som et "ja". :)

Lenke til kommentar

Så fremt man kan leve med et LCD-panel, så er svaret mitt ja, ja. :)

(eneste som jeg kan se for meg som kan bli en liten skuffelse er om OLED sin masseproduksjon plutselig tar seg opp og blir billigere og mer utbredt)

 

Prisforskjellen vil nok enda en stund være i favør 4K LED-LCD over OLED, og spesielt over 4K OLED på tilsvarende skjermstørrelse, så valget vil nok lommeboka styre for de fleste av oss. Dog vil det alltid være nok av kjøpere som heller kjøper en mindre 1080P OLED fremfor en stor LED-LCD selv om 4K gjør den langt bedre enn 1080P-utgaven. Er vel ikke mange steder (om noen) man kan få studert to slike skjermer side-ved-side for å se hva man selv synes.

 

Selv kjøpte jeg ny TV i fjor vår pga av at den forrige sa takk og farvel. Dette var heldigvis innen 5-årsfristen, så slapp unna med mellomlegget for å gå opp i størrelse, kvalitet og funksjoner. Lever derfor meget godt med den i noen år, frem til det faktisk kommer en viss mengde innhold som tilsier at 4K er aktuelt.

Lenke til kommentar

 

Så fremt man kan leve med et LCD-panel, så er svaret mitt ja, ja. :)

(eneste som jeg kan se for meg som kan bli en liten skuffelse er om OLED sin masseproduksjon plutselig tar seg opp og blir billigere og mer utbredt)

 

Prisforskjellen vil nok enda en stund være i favør 4K LED-LCD over OLED, og spesielt over 4K OLED på tilsvarende skjermstørrelse, så valget vil nok lommeboka styre for de fleste av oss. Dog vil det alltid være nok av kjøpere som heller kjøper en mindre 1080P OLED fremfor en stor LED-LCD selv om 4K gjør den langt bedre enn 1080P-utgaven. Er vel ikke mange steder (om noen) man kan få studert to slike skjermer side-ved-side for å se hva man selv synes.

Var i Danmark like før jul, og der hadde de faktisk en 1080 OLED og en 4K stående ved siden av hverandre på handlesenteret. Begge var flotte skjermer, så det hadde vært et vanskelig valg dersom man ignorerte prisforskjellen. OLED-TVen kostet 80.000 kr, mens 4K-TVen kostet 20.000 kr. ;)

Lenke til kommentar

Var i Danmark like før jul, og der hadde de faktisk en 1080 OLED og en 4K stående ved siden av hverandre på handlesenteret. Begge var flotte skjermer, så det hadde vært et vanskelig valg dersom man ignorerte prisforskjellen. OLED-TVen kostet 80.000 kr, mens 4K-TVen kostet 20.000 kr. ;)

 

Interessant. Journalistene har jo hylt opp om hvor god OLED er, så om det blir vanskelig å se forskjell på 1080P Oled og 4K LED-LCD, så er det positivt og interessant. Da gjenstår det å se forskjellen mot en 4K OLED, så da selvsagt hylles som det råeste av det råe.

 

Ja, og så det at prisene må komme ned til et nivå der man kan overbevise seg selv om at ny"investering" kan forsvares overfor seg selv først og fremst... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...