Gå til innhold

Viser frem langsynt og værtett kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

XP-serien til Panasonic er jo en ren selvmotsigelse. Et utbredt bruksområde for et slikt kamera er jo under vann. Og der er det som kjent ikke altfor lyst. Med en så elendig lysstyrke og hinsides for høy oppløsning er det jo håpløst å knipse i dårlig lys. Jeg hadde selv et XP30, en tidilg forgjenger.Jeg har det forsåvidt ennå, men det slutta å være vantett... Men undervannsbilder var en begredelig opplevelse. Det ble stort sett bilder druket (sigh..) i støygraut. Skulle et slikt kamera hatt livets rett måtte det hatt bra lysstyrke og lavere oppløsning. Så derfor ble det et Olympus TG-2 i stedet, med F2.0 i vidvinkelenden og 12MP i stedet (det er fortsatt for høyt, men svært mye bedre enn 16MP og knøttliten blender).- Med TG-2 ble det plutselig imponerende gode bilder under vann. Hadde man derfor kommet med et allværskamera med like god eller bedre lysstyrke og maks 5-6 MP, tror jeg vi hadde nærmet oss legendariske Fuji F30/31's bildekvalitet, og det til mer ekstrembruk....

Lenke til kommentar

 

 

XP-serien til Panasonic er jo en ren selvmotsigelse.

Panasonic? Fuji, mener du vel ;)

Selvfølgelig! Takk, huet var visst i juleferiemodus fortsatt... Panasonics tøffe-kameraer er jo betydelig bedre enn Fuji sine.. Det er visst slutt på edit-knapp, så jeg får ikke fiksa innlegget....

Lenke til kommentar

Kombinasjonen med superzoom og værtettnig kan slå godt an blant oss fjellfolk.. Men hva skjer inne i kameraet ved veldig høy luftfuktighet? Zoomer man ut og inn en del så kan det vel være en rissiko for at kameraet suger inn fuktig luft og når det er værtettet så stenger det fuktigheten inne og..? Eller har produsenten fysisk tettning mellom objektivdel og kamera? Venter i spenning på hvilken bilde kvalitet kameraet gir og på hvor høyt man kan tillate seg og gå på iso.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...