Gå til innhold

IBAS (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er veldig glad i denne typen artikler. Velskrevet og ga et flott innblikk i arbeidet IBAS utfører. Det er utrolig hvor mye som faktisk kan hentes ut av disker som selv erfarne ville sett på som skrapmetall.

 

Dette er dog ikke en unnskyldning for slurv med viktige data, og kan som allerede nevnt gå kraftig utover lommeboka. TA BACKUP. Det er så enkelt, og sparer deg for så utrolig mye rot når uhellet er ute. Og det vil det være, før eller siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har alltid vært imponert over hva IBAS har fått til.

 

Denne setningen;

Derfor har vi veldig mange manuelle prosesser i dag, for å opprettholde sikkerheten og for å unngå feil.

var imidlertid en smule selvmotsigende i mitt hode, jeg ville antatt at risikoen for feil øker propesjonalt med antall manuelle prosesser.

Lenke til kommentar

Veldig spennende arbeid de gjør her :D

 

Men når de demonterer en HDD, (la oss si at det er en HDD som det eksterne kabinettet er ødelagt men elektronikken er helt inntakt), tar de diskene ut av HDD'en og inn i sine egne "avlesere" for å eventuelt få bedre fart, eller leser de direkte av med den integrerte elektronikken (blir mye tregere da...) ?

Lenke til kommentar

Denne setningen; Derfor har vi veldig mange manuelle prosesser i dag, for å opprettholde sikkerheten og for å unngå feil.

 

var imidlertid en smule selvmotsigende i mitt hode, jeg ville antatt at risikoen for feil øker propesjonalt med antall manuelle prosesser.

 

 

Gjelder vel mest alt dokumentasjon osv. og alt som skjer rundt om prosessen og prosedyrer som må følges, ikke selve fysiske diskbehandlingen.

 

:)

Lenke til kommentar

Lærte ihvertfall en ting, nemlig at de holder til i Kongsvinger, og ikke Kongsberg. Har kjørt forbi et bygg i Kongsberg-området med skilt for Ibas, så var derfor bombe sikker på at det var der de holdt til.

 

Spørsmålet som da dukker opp, er hva som foregår i det bygget i Kongsberg...

 

:-)

 

Men dette var en god artikkel. Kunne kanskje spurt og gravet mer om hvordan de går frem, for her er mye som ikke er nevnt.

 

Hadde hørt at de skaffet seg enormt mange disker der flere av diskene var av samme type men med f.eks. forskjell i kretskortene basert på hvilken produksjonsserie de tilhørte, slik at når disken hadde feil på kretskortet, så kunne de bare hente frem riktig kretskort og bytte på den defekte disken, så fikk man likevel lest ut dataene. Dette forutsetter selvsagt at platene eller disken ikke hadde fysiske skader.

 

Har og vært noen som har gjort tilsvarende reparasjoner i Norge. Der jeg jobbet tidligere, hadde vi kunder som leita etter disker med "riktig" kretskort, for å få reddet ut data fra egne disker som hadde kræsjet. Veiledninger for dette ligger på Youtube, for de som vil sjekke ut.

Lenke til kommentar

Veldig spennende arbeid de gjør her :D

 

Men når de demonterer en HDD, (la oss si at det er en HDD som det eksterne kabinettet er ødelagt men elektronikken er helt inntakt), tar de diskene ut av HDD'en og inn i sine egne "avlesere" for å eventuelt få bedre fart, eller leser de direkte av med den integrerte elektronikken (blir mye tregere da...) ?

Nå er det ikke fart som er forukset hos IBAS, men å få gjennopprettet data.

Uansett, om det gjelder eksterne harddisker er jeg beinsikker på at dem tar dem ut av harddisk kabinettene før den starter.

 

EDIT:

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Nå er det ikke fart som er forukset hos IBAS, men å få gjennopprettet data.

Uansett, om det gjelder eksterne harddisker er jeg beinsikker på at dem tar dem ut av harddisk kabinettene før den starter.

 

EDIT:

Forstår jo at fart ikke er hovedfokuset, men de sparer vell en god del tid visst de får en fartsøkning (skal ikke mye til) :p

Lenke til kommentar

Vel, en del lagringsinformasjon kan være verd for 100-tusenvis av kroner eller mer, kanskje uerstattelige også.

 

Har selv hentet ut info fra ørten disker som ikke lokale databutikker klarer. Mye som man må tenke på, før jobben og under jobben.

(kun med sofware-hjelp, har ingen muligheter til å henta ut plateinfo ved demontering, HDD- printboard har byttet noen ganger)

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...