Gå til innhold

Endelig en røykvarsler du slipper å hate


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nydelig design og svært lovende brukervennlighet, men så vidt jeg ser er både den og nest sin termostat hovedsaklig myntet på amerikanske iphone-brukere. Jeg kan i hvert fall ikke finne noe om CE-merking på sidene deres eller støtte for 230V og Android-appen støtter vist ikke talegjenkjenning.

 

Jeg får bare håpe det dukker opp noe lignende for det europeiske/norske markedet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nydelig design og svært lovende brukervennlighet, men så vidt jeg ser er både den og nest sin termostat hovedsaklig myntet på amerikanske iphone-brukere. Jeg kan i hvert fall ikke finne noe om CE-merking på sidene deres eller støtte for 230V og Android-appen støtter vist ikke talegjenkjenning.

 

Jeg får bare håpe det dukker opp noe lignende for det europeiske/norske markedet.

Nei det er tydeligvis bare beregnet på 120V anlegg, men hvis du gidder kan du jo lage deg en ny kurs og sette opp en 240/120v trafo i sikkringsskapet. Hadde selv lyst på 2 slike i min leilighet.

 

Edit: Ja så var det jo den godkjenninga da... er ikke sikkert den blir sett på som en brannvarsler i Norge :p

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er ikke så mange detaljer, men til den prisen får man toppmodellene billigere.

 

En røykdetektor skal varsle ved røyk og brann og ikke bare være en pynteting. Er det en røykvarsler har den også en alarm og den må være høy nok til å vekke folk. Normalt måles dette i dB ved en gitt avstand, men så ingen slike verdier.

 

Det beste er å seriekoble optiske røykvarslere. Stod ingenting om de var seriekoblet, men virket som om de krevde wifi for å varsle i serie. Isåfall galskap, da wifi mistes når strømmen går.

 

Drift via elnett er praktisk, men håper at batteriene overtar når strømmen går. Uvanlig batteriløsning, men ikke noe problem. Hadde en variant som brukte 4 AA og ett 9 V batteri og med flere varslere ble det en bærepose batterier å skifte så foretrekker 1 stk 9 v men det er kun praktisk årsak.

 

Endel av de tekniske løsningene som å ha pausemulighet, talemeldinger osv er ikke nytt. I praksis vil man ha en tydelig alarm som folk skjønner de skal komme seg til helvete ut av huset når den går, ikke en de må vente og lytte på ulike meldinger.

 

Lyset er kun indikatorlys. Savnet navigeringslys, dvs et kraftig led lys som lyste opp slik at man så noe midt på natta når det trengs og strømmen er gått.

 

Gassmåleren er vel samme type som campingvognene har. Kan være et helvete å bruke da de lett blir forurenset av f.eks passerende biler og eksos. Her må man også ta hensyn til plasseringen, dvs om det er en lett eller tung gass.

 

Er vel skeptisk til en gadget tilnærming til slike ting og håper de testes mot andre seriøse merker. If og andre forsikringsselskaper selger toppmodellene til 450,- pr stk så man sparer ihvertfall ikke på å velge slike.

 

Håper også at wifi ikke er et krav for å seriekoble dem, men at de varsler hverandre selv uten wifi.

 

De så ihvertfall ut til å være optiske, og det er bra.

Lenke til kommentar

Kan ikke NSA hacke denne og skru den av når de prøver å snikmyrde deg og få det til å se ut som en ulykke? De vet jo at du vet for mye etter å ha sett alle de konspirasjonsvideoene på Youtube. For ikke å snakke om alle timene med Alex Jones tirader du har sett. Du vet at de vet at du vet om det de visste om! :O

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må du ha den i stygt svart om du velger batteridrevet? Ellers er den kul, men gjør ikke så mye mer enn det jeg oppnår med mitt nåværende oppsett (utenom å detektere karbonmonoksid, lurer på hvor nyttig det er?), og det er en av de bedre trådløse løsningen jeg har sett, når det er sagt håper jeg som ankh at den har failover fra strøm til batteri, og helst også noe mere stabilt for kommunikasjon enn å måtte være på ett rådløst nett.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

"You don´t have to wave a towel at it..." reklamerer Nest

 

Du TRENGER altså ikke vifte...

 

---hvorpå du får muligheten til å vifte foran dingsen

 

...men du... får MULIGHETEN til å vifte. Snakker om salespitch ;)

 

I begge tilfellene er det vifting for å få brannvarsleren til å være stille. I den nye versjonen kan brannvarselfunksjonen settes helt ut av spill av det, så da får vi håpe at den som i røyken gjør en bevegelse tolket som vifting, mente å stilne brannvarsleren. Ellers kan det gå liv.

 

 

SKulle det bli for mye røyk på kjøkkenet, vil Nest først gi deg et varsel og skifte fargen på lysringen til gul,

 

...altså, med mindre du står og ser på brannvarsleren, så er det et delay som lar deg sove noen sekunder ekstra mens brannen sprer seg...

 

Joda, jeg ser på dette som klart framskritt, men er ikke sikker på at man er helt i mål ennå.

 

Kunne vært interessant å vite hvordan denne fungerer når man har ~10 varslere.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...