Gå til innhold

- Bare de store overlever


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis merkevare (navn) påvirker kjøpsmønstret mer enn tekniske, designmessige og prismessige vurderinger så er menneskeheten på på feil vei. Ogligopol, den mindre stygge søskenet til monopol og duopol er ikke bra for forbrukeren. Det presser frem høyere priser og lavere innovasjon. Det er uhyre viktig for oss kjøpere/kunder at sunn konkurranse opprettholdes. Det er derfor alle oppegående land har konkurranselovgivning som blant skal hindre de negative effektene som følger av dominerende markedsmakt "monopolistisk adferd". At store spiser de små er ikke noe nytt. Til et vist punkt har det fordeler for kundene, men blir det veldig få konkurrenter, ogligopol, så har det gått for langt. Hva som er optimalt antall er nok ikke lett å definere, men jeg tror det er mer enn 3 og færre enn 15.

 

Når det er sagt tror jeg rapporten ekstrapolerer trenden i kompaktkameramarkedet for langt. Systemkamera lar seg ikke så enkelt erstatte av telefoner fordi de har et for forskjellig sett med fordeler. Telefoner skal være små, i likhet med kompaktkamera og sikter seg altså inn på de samme fysiske og tekniske forutsetningene. Systemkamera bruker stor størrelse til sin fordel fordi store sensorer, stor optikk osv gir fysiske fordeler. Jeg mener derfor ikke det er noen god antagelse å tro at systemkameraene vil lide samme skjebne som kompaktkameraene. Systemkameraprodusentene har riktignok ikke gjort leksa si på kommunikasjonsbiten (unntatt Samsung med sin Galaxy NX), så de kan sikkert få en midlertidig nedgang eller stagnasjon inntil de får hentet seg inn der.

Lenke til kommentar

... Det er ikke meg i mot om det forandrer seg, for å si det sånn.

 

...men det forandrer seg nok ikke, og har heller aldri gjort det.

 

Til artikkelen:

At det kun skal stå igjen tre aktører etter at krigen er over tror jeg nok er overdrevent pessimistisk. At det forsvinner noen er nok realistisk, men ikke ned til bare tre. De nevnte tre ser nok ut til å klare seg, men at det ender opp med mellom 5 og 10 blir mitt råtips...

Lenke til kommentar

 

Til artikkelen:

At det kun skal stå igjen tre aktører etter at krigen er over tror jeg nok er overdrevent pessimistisk.

Alt bunner ut i profitt, uansett hvor gode produkter et selskap har så legger styret enkelt ned en avdeling som går med underskudd skal bare et vedtak til.

 

Spørsmålet er når de synes nok er nok, kanskje aldri kanskje i morgen, det vil bare tiden vise hvem som har livets rett.

Lenke til kommentar

Det sørste problemet med disse økonomiske analysene er at de ser på på tallene med vestlige øyne, og glemmer japansk bedriftskultur. Gvis de japanske firmaene hadde tenkt som de vestlige, så hadde de fleste merkene lagt ned for lenge siden.

 

I en prognose fra Wallstreet 24/7, så spør de at Olympus forsvinner i løpet av 2014. En prognose jeg tar med knusende ro - 0 av 10 firmaer som de spådde skulle gå under i 2013, gikk under ...

Lenke til kommentar

Det sørste problemet med disse økonomiske analysene er at de ser på på tallene med vestlige øyne, og glemmer japansk bedriftskultur. Gvis de japanske firmaene hadde tenkt som de vestlige, så hadde de fleste merkene lagt ned for lenge siden.

 

I en prognose fra Wallstreet 24/7, så spør de at Olympus forsvinner i løpet av 2014. En prognose jeg tar med knusende ro - 0 av 10 firmaer som de spådde skulle gå under i 2013, gikk under ...

 

Ja, det tror jeg også, Nautica sier alt "bunner i profitt", virker som analysene tenker det samme. Japanske selskaper er ikke nødvendigvis like kortstiktige/ensidige fokuserte.

 

AtW

Lenke til kommentar

De speilløse systemkameraene er mange fabrikanters store håp. Nå viser nye salgstall at det kun er i Japan at denne kameratypen har slått an.

Det overrasker meg ikke. Folk har generelt ikke peiling på det tekniske, så de kjøper "ord".

 

Speilrefleks er kameraet man skal ha når man skal ha noe bedre enn det lille man har på innerlomma, og som nå byttes ut med mobilen. Hvorfor? Fordi det er speilrefleks så klart, det er best. Hvorfor det er "best" betyr ikke så mye, eller om det er best for den saks skyld.

 

Noen her nevnte a-ordet, og jeg tenkte ikke på ass. Man kan si mye om apple, men spesielt en ting har de vært umåtelig gode på. Ord. Ta en tur ut og snakk med vanlige folk. For noen år siden var ordet iPad ensbetydende med nettbrett. De som skulle ha nettbrett skulle ha iPad. Ikke fordi de hadde en formening om at det var det beste kjøpet, men fordi de ikke hadde en formening om at det fantes andre ord man kunne bruke. Nå har man kommet litt lenger, folk lurer nå på om de skal ha iPad eller nettbrett. Dette startet egentlig med iPod, som i en periode var verdens (tilsynelatende) eneste "mp3 spiller".

 

Ellers er kjempemange megapixler alltid best, en skjerm bør ha næremere 1000PPI, og kneipbrød er for fattigfolk. Et alternativ som i stor grad har som oppgave å få folk til å ikke klage på prisen på dyrere brød, men heller tenke at de får en bedre vare ved å betale litt ekstra. Ingen hadde akseptert brød til 25 kroner om det ikke eksisterte billige alternativer. Ok, satt litt på spissen.

 

Men vi er så fordømt enkle at det grenser til skremmende. Selv vi som tror vi ikke er det blir nok "lurt" til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sørste problemet med disse økonomiske analysene er at de ser på på tallene med vestlige øyne, og glemmer japansk bedriftskultur. Gvis de japanske firmaene hadde tenkt som de vestlige, så hadde de fleste merkene lagt ned for lenge siden.

 

I en prognose fra Wallstreet 24/7, så spør de at Olympus forsvinner i løpet av 2014. En prognose jeg tar med knusende ro - 0 av 10 firmaer som de spådde skulle gå under i 2013, gikk under ...

Men er ikke analysen i artikkelen japansk? Det vil uansett være grenser for hvor lenge en bedrift kan/vil drive med tap, samme hvliken nasjon den tilhører. Før eller siden må ledelsen/eierne ta grep for å unngå i verste fall konkurs.

 

Oppkjøp og sammenslåinger kan skje, også nedskalering av produktomfang mm. Noe vil nok skje før eller siden. Vi får håpe at trenden i kameramarkedet snur og at flest mulig produsenter er oppegående også om 3-5 år.

 

Tor

Lenke til kommentar

Bare å gjenta at bare de store overlever lenge nok så får man kanskje rett. Hvem putter mest penger inn i CIPA som kommer med disse påstandene? Tror alt for mange organisasjoner/media/testsentre etc som står frem som en nøytral part er farget av de store annonsørene sine. I større eller mindre grad er det nok vanskelig å ikke på en eller annen måte fremheve den merkevaren som putter mest penger inn på kontoen. Man ser det gang på gang. Test av kameraer og det kameraet med størst bilde og mest bokstaver har en helsides annonse på neste side. Man finner også de mest tullete argumenter for at ett merke er bedre enn ett annet. Kan til og med finne at i samme testen får ett kamera pluss for mange funksjoner mens ett annet får minus for at det er for mange funksjoner. Da gjerne i annonsørens fordel. Vi som er entusiaster ser i stor grad rundt dette men det er veldig mange som ser testvinner og kjøper dette som god fisk, Så ja på sikt kan det være merkevarer som bukker under fordi de store tar for stor del av markedet, da hovedsakelig på grunn av reklame i reklameform eller kjøpte hederlige omtaler. samt at mange vil ha det samme som naboen og ikke nødvendigvis det som er best for seg selv eller lommeboka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men er ikke analysen i artikkelen japansk? Det vil uansett være grenser for hvor lenge en bedrift kan/vil drive med tap, samme hvliken nasjon den tilhører. Før eller siden må ledelsen/eierne ta grep for å unngå i verste fall konkurs.

Analysen er gjort av en japansk avdeling av et amerikansk firma, mener jeg å ha sett. Det vi ofte glemmer, er at kamera-avdelingene er underavdelinger av større selskaper; i Japan er det ikke uvanlig konserledelsen lar en underavdeling leve, selv om den går med underskudd så lenge konsernet totalt ikke taper penger. Dette kan være fordi underavdelingen produserer produkter som som gir firmaet godt renomme. Dette gjelder bl.a. Olympus, som primært tjener penger på endoskop. Olympus mener forøvrig at kameradivisjonen vil gå i pluss i 2014.

 

Oppkjøp og sammenslåinger kan skje, også nedskalering av produktomfang mm. Noe vil nok skje før eller siden. Vi får håpe at trenden i kameramarkedet snur og at flest mulig produsenter er oppegående også om 3-5 år.

Thom Hogan spår at kamaradivisjonen til Panasonic blir en del av videodivisjonen. Samme med Sony. Da vil man ha større avdelinger som potensiellt vil gå i overskudd.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kommer jo av egne erfaringer. Når man vokste opp på 80 tallet. Japanerne der er jo kjent for hardware kvalitet. Og de har så bredt spekter i markedet og lang erfaring. Så ja har eid mye Sony produkter og de har alltid vært best.

 

Aldri eid ipod når det kom selv om 'alle' skaffet det. Pga Sony på den tiden hadde bedre lydkvalitet i sine Mini Disc/Discman og når de lekre Mp3/attrac spillerne Sony hd1 og Hd3 tok det jo helt av kaka. Folk fortsatte og kjøpe ipod dritten når du kunne få disse mesterstykkene av spillere

 

Og fantastiske Sony X 1000 serie da WOW. Beste dingsen noensinne.

Lenke til kommentar

Nordmenn er sååååå individuelle har dere sikkert fått med dere.

 

Vi kjøper samme bilene (stasjonsvogn) i samme triste (sort, hvit eller sølv) fargene, i 2014 så er det viktigste for å være unik og individuell å trene slik alle sammen gjøre i samme treningsklærne som alle andre, kjøpe møbler på samme stedet som alle andre og ikke minst prikken over i - fylle stua med lissom retro crap fra Perfect Home slik at alle får en unik stue som er helt lik naboen med samme lissom klokka fra 1893...

 

Slik fortsetter det med mobilen, er det ikke Sony, Apple eller Samsung så er man spedalsk. Det viktigste er å ha det samme slik at man får noen få merker som deler markedet og elegant tar livet av andre merker.

 

Folk kjøper Canon og Nikon av gammel vane, eneste som skiller seg ut er Sony som ved hjelp av ett par kjeder har fått en salgsrakett opp i ræva som har gjort at de har solgt mer enn andre potensielle konkurrenter. Ja jeg kan remse opp flere bekjente hvor Sony har vært første som Elkjøp Notodden og Kongsberg drar fram når de skal anbefale kameraer, og dette har pågått over flere år. De som klarer å motstå Sony presset ender da mest sannsynlig opp med Canon eller Nikon for det har de hørt om.

 

Olympus er kanskje mest kjent for kameraer, men hvis man sjekker hva de egentlig produserer så er hovedgeskjeften avhengig av kameraavdelingen og vil forhåpentligvis gjøre at den lever i beste velgående mange år framover.

 

Mange kjente selskaper har flere produkttyper som mange ikke har hørt om, og selskaper samarbeider på kryss og tvers, har andeler i hverandre som heller ikke gjør det så enkelt å ha oversikt over hvem som driver med hva osv nå om dagen, og det kan også bety at feks en kameraprodusent er mer seiglivet enn det først kan virke på nedadgående salgskurver. Som digresjon så er Sony via undersselskaper i øst og vest bla involvert i den amerikanske pornoindustrien, og man kan kanskje undervurdere og le av den, men gjett hvilken bransje som var tidligst ute på å få bilder og videoer ut på internett, har avsluttet flere formatkriger m.m. ?

 

Yamaha som regner med at de fleste kjenner fra motor, lyd og musikkinstrumenter har bla laget boblebad og ski, har selv med egne øyne sett ett par Yamaha ski hos musikkinstrument importøren. For de som er interessert i bil så er Lexus sitt mest ekstreme prosjekt så langt L-FA. Dette er en bil som tok nesten 10 år fra start til den rullet ut fra fabrikken, denne har også en brutal lyd og de fikk hjelp av Yamaha sin lydavdeling.

 

Til slutt bilporno, for de som vet hva turtall er - denne japaneren har turtall opp til 9000 rpm før moroa er over, og den er såpass rask at de ga opp analog turteller som ikke klarte å følge med, så den ble digital istedet.

 

Kos dere med videoen og God Helg, jeg skal leke med en kanskje utdøende produsent kalt Lumix og det siste vidunderet GM1 som ble med hjem etter jobb...

 

http://www.youtube.com/watch?v=kh0d5JaF0pc

 

 

 

 

Endret av fo2re
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...