Gå til innhold

Test: Intel Pentium G3220


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en ypperlig CPU til en budsjettmaskin, og er et bedre valg enn AMDs APUer. Dessverre er ikke APUene kraftige nok til at de klarer å distansere seg nok fra Intel, og ytelsefordelen er fremdeles for lav til at det betyr noe i praksis for spilling. For de som trenger litt mer grafikkytelse så er det beste valget å gå for en billig dobbelkjerne fra Intel og f.eks. et rimelig skjermkort fra AMD.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er en ypperlig CPU til en budsjettmaskin, og er et bedre valg enn AMDs APUer. Dessverre er ikke APUene kraftige nok til at de klarer å distansere seg nok fra Intel, og ytelsefordelen er fremdeles for lav til at det betyr noe i praksis for spilling. For de som trenger litt mer grafikkytelse så er det beste valget å gå for en billig dobbelkjerne fra Intel og f.eks. et rimelig skjermkort fra AMD.

HD 7770 til 400.- på bruktmarkedet, pluss denne cpuen, sum er 800.- og det yter bedre enn A10-6800K.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

HD 7770 til 400.- på bruktmarkedet, pluss denne cpuen, sum er 800.- og det yter bedre enn A10-6800K.

Hva er det for slags sammenlikning? Bruktpris? Da kan du jo si at A10-6800K koster 500 kr på bruktmarkedet og det du nevner koster nesten det dobbelte.

 

Synd AMD ikke klarer å henge med, alltid likt de bedre. Grafikkmessig er de gode, synd de er elendige når det kommer til prosessorkraft

Endret av Audun0505
  • Liker 5
Lenke til kommentar

HD 7770 til 400.- på bruktmarkedet, pluss denne cpuen, sum er 800.- og det yter bedre enn A10-6800K.

Ja og opplevelsen blir mye bedre også. Målgruppen for rimelige spille-PCer er nok blant annet ungdom som spiller førstepersons skytespill eller andre raske spill, og da er jevn bildeflyt og lav forsinkelse viktig. Ingen APU er aktuell da. Det er stor forskjell på 30 fps jevnt og 30 fps i gjennomsnitt.

Lenke til kommentar

For lavbudsjettpc-er anbefaler jeg som regel AMD APU, rett og slett fordi grafikkdelen er bedre enn intel sitt. For samme pris får man riktig nok en intel med dedikert skjermkort, som i benchmarks er litt raskere, men så må man ha et større kabinett, større strømforsyning og mer støy pga mer varme og flere vifter.

Jeg bygger (og selger) en del pc-er, og har funnet ut at det koster mer med intel cpu uansett hvordan man vender eller snur på det. Da snakker vi om billigpc altså, det blir noe annet med en spillepc til 7k+. Det er faktisk veldig få som spiller BF4 med 120Hz...90% av mine kunder er veldig fornøyd med en 7770 eller R7-260x som jeg ofte bruker i spillepc-er til rund 4-5000 kroner (de som trenger råere pc bygger som regel selv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

HD 7770 til 400.- på bruktmarkedet, pluss denne cpuen, sum er 800.- og det yter bedre enn A10-6800K.

Hva er det for slags sammenlikning? Bruktpris? Da kan du jo si at A10-6800K koster 500 kr på bruktmarkedet og det du nevner koster nesten det dobbelte.

 

Synd AMD ikke klarer å henge med, alltid likt de bedre. Grafikkmessig er de gode, synd de er elendige når det kommer til prosessorkraft

Egentlig fant jeg et 7790 til 767.- kroner i butikk, da blir summen 1200.- kroner og det er 50 kroner mer enn A10-6800 K.

Da kan APUen slett ikke henge med lenger.

Men siden temaet handlet om å spare noen kroner, tenkte jeg et 7770 fra bruktmarkedet fikk duge,

dette var tilfeldig flaks, men antagelig mer lurt enn strategisk.

Sammenligningen forøvrig er ikke tilfeldig. Noe særlig svakere grafikkort enn 7770 vil utligne forskjellen og gjøre hele argumentasjonen verdiløs.

Endret av Karamell2
Lenke til kommentar

Intel : https://prisguiden.no/liste/145963 2365.-

 

7790, hovedkort, 8 gig og g 3220

 

 

AMD : https://prisguiden.no/liste/145961 2272.-

 

A10-6800K, hovedkort, 8 gig

 

 

Samme minne, og Asrock ATX hovedkort til begge.

 

AMD: her er det mulig å overklokke en del, det er nesten håpløst på intel.

Intel vil likevel være en god del raskere i spill. Hvor mye er vanskelig å spekulere i, men jeg tipper minst dobbel ytelse. For surfing og andre oppgaver er nok AMD litt raskere, men dette er ikke akkurat tallknusere noen av dem.

 

Dette viser at APUene er temmelig håpløst akterutseilt for ordinære PCer. HTPCer med ekstrem formfaktor vil kanskje dra nytte av APU,

men da er det kanskje andre hensyn, som f.eks varme.

 

Jeg skulle også helst sett at AMD var mer konkurransedyktig,

men nå om dagen ser det kleint ut.

Men "DENiAL" er jo alltid en utvei. :wee:

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...