Gå til innhold

Refleksjon: Hva skjer på fotofronten i 2014?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg tror vi ser en Canon EOS 4D eller 3D der de har henta ut så mange megapiksler de kan – kanskje over 40, til og med.

Det ryktes om en megapiksel A1 med hybrid EVF søker for og optimalisere autofokus i videomodus og jeg tror vi ser en EOS-M i hi-end klassen kanskje med en kompakt 16-120mm IS STM til den.

7D mk2 er jeg mer usikker på, så lenge Nikon ikke lanserer en D400 tror jeg ikke vi ser en 7D mk2

 

Mange som tror at 2014 blir "year of the lens" for Canon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Det er noen jeg ikke har nevnt. Blant annet er det Panasonic og Pentax. Grunnen til det er at jeg er rett og slett usikker på hva som dukker opp fra de to produsentene. Pentax kom med en hardfør en i Pentax K-3 og Panasonic overrasket alle med Lumix GM1.

Jeg følger med på Pentax og rykter og kan skrive et avsnitt om det. For å starte med de minste:

 

- Pentax Q-serien med sin lille størrelse og sensor gjør det vist bra i Japan. Jeg tipper de styrker posisjonen med ennå mindre kameradesign og lavere priser.

 

- De har tre relativt nye APS-C modeller (K-500, K-50 og K-3). Disse erstatter i stor grad de noe eldre K-30, K-5II og K-5IIs, som sikkert fases ut snart. Den speilløse K01 med sin kontroversielle design får antagelig en oppfølger med en helt annen design. Ellers forventer jeg lite nytt på APS-C fronten i 2014.

 

- Fullformat var spådd i 2012, 2013 og nå får vi vel bare følge opp med 2014 selv om det blir litt som eventyret om han som ropte på ulven. Hvis og når det kommer så blir det nok en større lansering med flere nye objektiver. Pentax kommer nok til å kjøre sin helt egen stil på dette og neppe prøve å kopiere Canon og Nikon.

 

- Mellomformat: Pentax 645D er en aldrende modell og kan få en oppfølger i 2014. Av den forventer jeg ny sensor med samme størrelse eller noe større, raskere AF, oppdatert menysystem og noen nye finesser.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2014 kan bli uten særlige overraskelser eller det motsatte. Forutsigbarheten er etter min mening stor i kameraverden, men noen få unntak skjer av og til. Ser man nøkternt på det er det strengt tatt mest gjenbruk av det man allerede har i hyllene og da med nye navn og kanskje nytt design på selve boksen. I tillegg puttes det i et eller annet ekstra fra andre modeller for å piffe opp.

 

Levetiden for enkeltmodeller blir stadig kortere og kortere, folk forventer nye utgaver oftere og oftere. Men dermed blir det nøkternt sett som regel liten forskjell mellom modellene.

 

De fleste av de mindre produsentene har mer eller mindre gått helt over til speilløst når det gjelder systemkamera (selv mener jeg det var fornuftig for å overleve i lengden, konkurransen fra de 2 store var sikkert tøff i speilreflekssegmentene). Men det har en bakdel: Variasjonene mellom modellene, og totalutvalget, blir mindre med kun speilløst i sortementet. Som kjent sliter speilløst mer med salget globalt enn speilrefleks, så det er nok et tankekors og noe man bekymrer seg for i diverse styrerom. Men inntil videre må de bare trø på med å lansere stadig nye kamera, men med et dessverre: de fleste er over samme lest og det blir vanskeligere og vanskeligere å skille mellom modellene. Muligens burde de tone ned lanseringstakten for å konsodilere seg i markedet.

 

Det kan skje at 2014 blir et år hvor man får et innsyn i hva de 2 store sitter med i ermet, kanskje dukker det opp noe som kan kalles overraskelser, kanskje ikke. Sony A7 er ikke noe columbi egg strengt tatt, både nikon og canon kunne/kan lett lage det samme i en fart, men spørsmålet er om de ser på A7 som interessant eller kun en nisjesak som ikke vil vokse stor nok. Jeg tror man ikke skal undervurdere hva de 2 store kan hvis de vil - eller hvis de må. Og de mindre produsentene tror jeg bestemt sitter mer rolig på stolene nå enn hvis nikon og canon plutselig skulle trø skikkelig til i speilløsavdelingen - noe som kunne i verste fall resultere i at de får utlevert siste spikeren. Muligens bør vi forbrukere takke f... for at de 2 elefantene mer eller mindre holder seg borte fra speilløssegmentet?

 

Angående det lenge ventete 7Dmk2 så antar jeg at canon uansett ønsker å få stabilisert 70D i markedet før en "storebror" blir lansert. Men samtidig kan det være uklokt å dra ventetiden ut for lenge. Jeg tror at hvis 7Dmk2 kommer så kommer det i 2014, hvis ikke er det lagt på is inn i ukjent tidsrom.

 

Men nøkternt sett forventet jeg ikke noen store overraskelser i 2014.

 

Tor

Lenke til kommentar

" 4096 x 2560 "

 

Er ikke en standard oppløsning? 3840x2160 eller 4096x2160 er vel mer vanlige "4k" oppløsninger, avhengig av aspekt.

Det er korrekt.

Det finnes ikke et 4K format eller 4K som har høyere vertikal oppløsning enn 2160.

 

4096x2160 er 4K DCP kinoformat oppløsning som er 4x 2K DCP kinformatet 2048 x 1080.

 

3840x2160 er 4x HD 1080.

 

Hvor forfatteren har fått 2560 fra er ganske så underlig.

 

Det betyr at veien ligger klar for såkalt 4K-video; en oppløsning som er over dobbelt så høy oppløsning som full-HD (1080p).

Når man er forfatter av tekniske artikler om foto og video i 2013 så er det ingen unnskyldning for å definere 4K som "over dobbelt så høy oppløsning som full-HD" selv om man putter en (1080) i parentes etterpå.

 

4K har 4 ganger så høy oppløsningen som full HD samme hvordan man snur å vender på det > fra ca. 2 mega-piksel til 8 mega-piksel.

 

For noen år siden så kunne man unnskylde folk for litt forvirring rundt dette, ikke på slutten av 2013 hvis man skal fremstå med noen kredibilitet.

I 2014 burde den konseptuelle forståelsen sitie såpass at man ikke feilinformere.

 

For meg så kan ikke 4K video i system kameraer komme fort nok.

4K video oversampled til HD gir veldig gode resultater. Ikke så bra som en Red Dragon sensor, men dog.........

 

Når Samsung har klart å presse 4K video inn i en Samsung Galaxy Note 3 med gode resultater regner jeg med at 4K "snart blir den nye HD."

 

Hvis det kommer noe bedringer på sensor fronten i 2014 så vil det forhåpentligvis være på DR, og mykere overganger mellom bilde info og klipping for å bedre emulere analog film karakteristikker som digitalt enda ikke har klart å kopiere.

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også liten tro på FF fra Olympus; men merkeligere ting har skjedd før. FF fra Olympus kan fungere, så lenge de utvider samarbeidet med Sony og går for FE fatningen.

 

Olympus E-PM2 og E-PL5 er de to PEN modellene som sannsynligvis blir oppdatert i år - jeg vil tippe til sommeren. E-P5 tror jeg ikke blir oppdatert før om et par år.

 

Det ryktes at Panasonic samarbeider med Leica på et nytt system. 2014 er vel året vi finner ut om det stemmer. Eller forventer jeg en oppdatering av GF6 og G6. Samt GH4 med 4k video.

 

Det er noen løse rykter om Sigma µ-4/3 Foveon hus -- det hadde vært stas, men neppe sannsynlig.

 

Hvis Canon 7DMkII skal siktes inn mot sport, så er det vel sannsynlig at den kommer i januar; slik at den er klar til vinter-OL?

Lenke til kommentar

Ellers er det helt koko hvordan folk forventer nye modeller om dagen, var i dette forumet en spurte om oppfølger til Nikon D7000 og da var det så nytt at var knapt hyllevare noe sted.

Mobiler, nettbrett osv oppgraderes hvert år (minst) og mulig kamerabransjen føler et press de og for å ha stadig "ferskvare" dvs en ny årsmodell hvert år fordi mange kjøpere tror det skal være slik, mao det som f.eks ble lansert i november 2013 er jo "fjorårsmodell" allerede i januar 2014 i følge enkelte.

 

Selv har jeg en 10 år gammel mobil, den kan jeg fremdeles ringe med eller sende melding like bra som siste modell, men mange later til å tro at alt har en utløpsdato.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er korrekt.

Det finnes ikke et 4K format eller 4K som har høyere vertikal oppløsning enn 2160.

 

4096x2160 er 4K DCP kinoformat oppløsning som er 4x 2K DCP kinformatet 2048 x 1080.

 

3840x2160 er 4x HD 1080.

 

Hvor forfatteren har fått 2560 fra er ganske så underlig.

 

Når man er forfatter av tekniske artikler om foto og video i 2013 så er det ingen unnskyldning for å definere 4K som "over dobbelt så høy oppløsning som full-HD" selv om man putter en (1080) i parentes etterpå.

 

4K har 4 ganger så høy oppløsningen som full HD samme hvordan man snur å vender på det > fra ca. 2 mega-piksel til 8 mega-piksel.

 

For noen år siden så kunne man unnskylde folk for litt forvirring rundt dette, ikke på slutten av 2013 hvis man skal fremstå med noen kredibilitet.

I 2014 burde den konseptuelle forståelsen sitie såpass at man ikke feilinformere.

 

Ja, det var en liten brainfart akkurat det rundt 4K og dobbelt så høy. Dog, det er er jo over dobbelt så høyt, så strengt talt er det ikke feilinformasjon. Endrer den til fire ganger så høyt jeg.

 

Når det gjelder oppløsninga så tok jeg rett og slett utgangspunkt i 16:10 (http://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution#4K_Ultra_HD). Da blir det fort fem ganger så høyt, enn fire ganger så høyt.

Lenke til kommentar

"Sony trenger vel strengt talt ikke bevise noe neste år, de har vist nok for et helt år framover. Jeg tror allikevel at de kommer til å styrke både Alpha og NEX. Selv om A7 og A7r er nydelige fotoapparater, så må de også holde blikket mot det den vanlige forbrukeren er interessert i."

 

Dette stemmer nok ikke helt. Ihvertfall ikke om man skal krangle på orangle på ordleggingen, for Sony har erklært at NEX er død. -Strengt tatt kun navnet, for nye "NEX"-kameraer vil innlemmes i A-serien.

 

Takk for fin artikkel! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4K har 4 ganger så høy oppløsningen som full HD samme hvordan man snur å vender på det > fra ca. 2 mega-piksel til 8 mega-piksel.

 

For noen år siden så kunne man unnskylde folk for litt forvirring rundt dette, ikke på slutten av 2013 hvis man skal fremstå med noen kredibilitet.

I 2014 burde den konseptuelle forståelsen sitie såpass at man ikke feilinformere.

Oppløsning måles i f.eks linjepar/bildehøyde, og artikkelforfatteren har helt rett i at 4k har ca dobbelt så mye oppløsning som 1080p.

 

Antall pixler er dermed (ca) 4-doblet.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

" 4096 x 2560 "

 

Er ikke en standard oppløsning? 3840x2160 eller 4096x2160 er vel mer vanlige "4k" oppløsninger, avhengig av aspekt.

 

Jeg synes at det er mange svakheter ved video i kompakt-kamera/speilløst. Mangelen på 4k kommer langt ned på lista mi.

 

-k

 

Hvilke svakheter er det du tenker på?

 

AtW

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg 2014 er året der speilløse spiser opp (eller nesten spiser opp) DSLRs siste fordeler, dvs styrkene til optisk søker (EVF er på mange fronter ebdre allerede i dag, men OVF er bedre på noen ting) og følgefokus. Jeg håper det kommer kamera med ett OS som lar deg installere apper, men tror det ligger litt lengre ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvilke svakheter er det du tenker på?

 

AtW

På mitt RX100M2 (som tross alt fungerer ganske bra) så tenker jeg på bedre (tracking) autofokus, bedre automatisk hvitbalanse (siden det er mer knotete å fikse i etterkant for video enn for still-bilder), bedre innebygde mikrofoner (vind-støy, pick-up av zoom-motor).

 

Alt dette er ting som (for video-amatører som meg selv) påvirker slutt-resultatet i real-life situasjoner, avspilt på dagens PC og tv-skjermer.

 

Jeg forstår at video-entusiaster (og profesjonelle) kan ha helt andre utfordringer enn meg selv. Siden jeg ikke er en selv så har jeg vanskelig for å snakke på deres vegne.

 

-k

Lenke til kommentar

De største svakhetene med video på kompakt/speilløst er etter min mening treg/upresis AF, rolling shutter og ofte lav fps.

 

Jeg tror ikke balansen mellom speilløst/dslr endrer seg mye i 2014. Hverken teknisk eller markedsmessig. Teknisk vil vi se de samme fremskrittene på dslr som på speilløst, med unntak av søkeren.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

De største svakhetene med video på kompakt/speilløst er etter min mening treg/upresis AF, rolling shutter og ofte lav fps.

50/60fps ser ut til å bre om seg for kompakt/speilløst, og det er for mine formål tilstrekkelig (i alle fall inntil tv-produsenter får ut fingeren og tilbyr HDMI/DP støtte for de vanvittige interne frameratene de reklamerer for).

 

Rolling shutter har ikke vært et stort problem for mine enkle formål, men jeg er enig i at det er irriterende for enkelte typer motiver.

Jeg tror ikke balansen mellom speilløst/dslr endrer seg mye i 2014. Hverken teknisk eller markedsmessig. Teknisk vil vi se de samme fremskrittene på dslr som på speilløst, med unntak av søkeren.

Canon har vært drepende kjedelig på hus-fronten i flere år, og jeg tviler på at det endrer seg i 2014. Nikon har vel lansert gode men forutsigbare produkter i en stund nå. I begge tilfeller så kan uforutsette objektiver gjøre ting spennende igjen (hva med et crop 35mm f/1.4 IS?). Evt overraskelsen ved at de lar ingeniørene gjøre sitt beste med en nytt speilløst kamera.

 

Både Sony og Fuji kan gjøre noe spennende på hver sin front. Sony prøver tilsynelatende ut alle strategier og teknologier på en gang og ser an hva som selger. Det gjør dem veldig spennende, men kanskje litt for spennende for å knytte seg opp til dem som objektiv-leverandør for de neste 10 åra. Fuji gjør sin egen greie og gjør den tilsynelatende bra.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...